Програма ЗОВ

ЗОВ достигна до хиляди деца и млади семейства: обобщени резултати

2019-08-14

В работата си в шестте района Програма ЗОВ (Здраве и образование за всички) обхвана хиляди деца, млади жени и семейства.

Цифрите са красноречиви за резултатите от четиригодишната работа на ЗОВ-екипите по места: Шумен, Пловдив, Монтана, Бургас, Сливен и Русе (2015-2018 г.) Вижте тук общи резултати.
 

ОБРАЗОВАНИЕ

Деца от 3 до 6 г. в детски градини, участващи в новосъздадени групи по Програма ЗОВ деца, включително групи по български език - 2 915

Ученици 1-4 клас, участващи в образователни дейности в новосъздадени групи по ЗОВ, включително групи по български език - 2 113

Деца и родители), участвали в културни и спортни събития - 13 796

Деца 3-10 г. , участващи в извънкласни дейности (за ученици, ученици и родители, летни училища, екскурзии, музеи) - 8 691

Родители, участващи в срещи и консултации посветени на образованието на децата им - 10 276

Конкретни резултати: Бургас, Шумен, Пловдив, Монтана, Сливен и Русе.

 

ЗДРАВЕОПАЗВАНЕ

Общи медицински прегледи (на общопрактикуващите лекари и педиатри) и скрининги - 18 253

Специализирани медицински прегледи, включително гинекологични прегледи - 5 218

Медицински изследвания - включително ХИВ, сифилис, PAP – цитонамазки, кръвни тестове за кучешки тения -        2 627

Здравни консултации (здравни медиатори) - 15 012

Поставени вътрематочни спирали  - 604

Обхванати в информационни кампании и събития, групи за здравна подкрепа на жени и младежи - 19 665

Конкретни резултати: Бургас, Шумен, Пловдив, Монтана, Сливен и Русе.

По Програма ЗОВ бяха построени/обновени 28 училища, детски градини и здравни кабинети; обучени бяха 48 здравни и образователни медиатори, както и 700 педагози и медиатори.

Вижте още резултати от работата по ЗОВ в презентацията на Звеното за управлението на проекта.

Виж повече

Програма ЗОВ: уроци и препоръки

2019-08-11

Интегрираният модел, използван от Програма ЗОВ, се доказа като успешен и работещ за социалното включване на роми и други уязвими групи. Прилаган в шестте района на Програмата – Русе, Пловдив, Бургас, Шумен, Монтана и Сливен, той може да доведе до реални резултати и в други райони на страната.

Параметрите на този интегриран модел са:

  • Интегрирани мерки - в една и съща общност;
  • Големи градски ромски общности и малки населени места - директен и адекватен достъп;
  • Устойчивостта е планирана още при дизайна на програмите;
  • Промяна на национални политики - релевантност и застъпничество;
  • Подкрепящ мониторинг и изграждане на капацитет;
  • Развитие и укрепване на партньорствата; подобрени включващи мерки.
     

Въз основа на работата си на национално и местно ниво Програма ЗОВ извлече специфични уроци:

Национално ниво

  • Интегрираните мерки - да включват образование, здраве, заетост, жилища и инфраструктура;
  • Нужно е по-добро междуведомствено сътрудничество при планиране и изпълнение на интегрирани програми;
  • Необходимост от национално финансиране на Програмите за уязвими групи, за да не се разчита единствено на външно финансиране;
  • Администрирането на проекти да не е единствено контрол. Необходима е подкрепяща супервизия;
  • Нужда от насърчаване провеждането на системно здравно образование в училище;
  • Оперативна програма Здравеопазване и по-адекватно финансиране на националните програми в тази област => по добра устойчивост.
     

Вижте препоръките на местно ниво в презентацията на екипа на Програма ЗОВ, представен на заключителната й конференция.

Използвайки успеха на подхода и резултатите от ЗОВ, независими експерти правят подобни препоръки за работата по социалното включване на роми и други уязвими групи.
Вижте обобщение на Ива Бонева, част от екипа на швейцарските оценители, в презентация, направена през юли 2019:
 

  • Продължаване работата с общини, с целенасочени/прагматични интервенции  за социално включване.
  • Включване на ромите/уязвимите групи в разработването и изпълнението на проекти.
  • Не само достъп до образование и здравеопазване, но и до качествени такива. Поддържане на този труден баланс с различни мерки.
  • Планиране на дейности, намаляващи риска за ефективността и устойчивостта.
  • Да се осигурят необходимите ресурси на ЗУП и ситуирането им на централно място в администрацията.
  • Укрепване на инструментите за мониторинг и оценка и прилагане на теорията на промяната.
  • Планиране  и навременно стартиране на инфраструктурни дейности. Изискване на временни решения за предоставяне на услуги, докато инфраструктурата не бъде въведена в експлоатация.

 

Вижте тук и още една презентация с оценки и препоръки за устойчивост: Дочо Михайлов, консултант по ЗОВ.

Виж повече

Детска градина и училище в Шумен грейнаха в цветовете на дъгата

2019-06-23

Детската градина „Пролетна дъга“ в Шумен и Обединеното училище "Христо Ботев" в село Ивански вече са оборудвани с нови съоръжения за игра.

Те са закупени по проекта на Община Шумен  „Взаимодействието с общността – фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция“, в който градината и училището са партньори. Стойността им 2 000 лева.

Новите шарени пързалки, стени за катерене, тунелчета, детските площадки и пребоядисаната ограда грейнаха обновени и цветни. Весела детска глъч и радостни усмивки изпълват просторния двор на детската градина и обновената площадка на училището.

Съоръженията за игра в детската градина не бяха подновявани от нейното създаване преди 30 години, а в началното училище в село Ивански никога досега не е имало такива уреди за игра.

Промененото и осъвременено пространство ще даде възможност на учителите да организират разнообразни занимания с децата и учениците.

Виж повече

Допълнително оборудване в Детска градина „Пролетна дъга“ и ДКЦ 1

2019-06-06

Продължава обновяването на интериора и игровите комплекси в Детска градина „Пролетна дъга“ в Шумен. Залите за занимания във филиалите на детската градина и новата група в централната сграда бяха обогатени с допълнително закупените  кътове за игра. Интересни и забавни за децата са игрите в лекарския кабинет, кухненския кът и магазина за играчки. Закупени са и нови гардеробчета за дрехите и обувките на децата, нови дидактични шкафове и учителски бюра. Цялостното обновяване на средата с красиви мебели и кътове прави детската градина по-привлекателна за децата и по-приятна за работата на учителите.

За подобряване на здравното обслужване за родителите и с цел осигуряване на устойчивостта по проекта беше закупена допълнително и нова специализирана медицинска апаратура за провеждане на акушеро-гинекологични прегледи. ДКЦ 1 в Шумен и Здравната служба в село Ивански вече разполагат с ново оборудване за АГ кабинета, който функционира като част от планираните дейности в направление здравеопазване. Той е снабден с гинекологичен стол, колпоскоп и електронож.

Игровите кътове и новата специализирана апаратура са закупени със средства, осигурени по проекта на Община Шумен „Взаимодействието с общността – фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция“. Проектът се изпълнява в рамките на Програма ЗОВ на Българо-швейцарската програма за сътрудничество.

Виж повече

България разработи успешен модел на социално включване на уязвимите групи

2019-06-04

Заключително събитие на Програма ЗОВ, подкрепена от швейцарското правителство

Социалното включване на роми и други уязвими групи в България е доказано успешно с конкретна всекидневна работа с деца и млади семейства, като  образователни и здравни дейности са едновременно насочени към една и съща група с подкрепата на държавни институции, общини, неправителствени организации, здравни и образователни медиатори.Този модел бе разработен и успешно приложен от Програма ЗОВ (Здраве и образование за всички) през последните пет години в шест областни центрове в България с финансовата подкрепа на швейцарското правителство.

Пилотният модел на Програма ЗОВ за социално включване на роми и други уязвими групи ще бъде обсъден на национална конференция на 25 юни 2019 (вторник) в София,  която ще бъде открита от министъра на труда и социалната политика Бисер Петков, посланика на Швейцария Мюриел Берсе Коен и заместник-министъра на образованието и науката Деница Сачева. Заместник-министърът на труда и социалната политика Зорница Русинова ще участва в дискусиите.

Усилията на Програма ЗОВ са насочени към деца и млади семейства от уязвими групи в Пловдив, Русе, Бургас, Монтана, Сливен и Шумен, които живеят крайно бедно в затворени общности. От българска страна основен партньор по Програмата е Министерството на труда и социалната политика, като участват още министерствата на здравеопазването и образованието и науката. Общата стойност на Програма ЗОВ е 8 088 500 швейцарски франка, като швейцарският принос е 6 920 000, а съфинансирането от трите министерства е 15%

Успешно бяха изпълнени шест интегрирани проекта с общо 30 партньори - училища, детски градини, здравни центрове, НПО и др. ЗОВ утвърди стратегическия подход като най-ефективен за решаването проблемите на уязвимите групи: едновременни дейности по образование и здравеопазване в една и съща група и работа през централните и местните институции.

Елена, Асен, Асие и Исус са малчугани от „Надежда“ – първата детска градина, построена в ромския квартал Надежда в Сливен, която отвори врати благодарение на Програма ЗОВ в края на 2018 година. Над 100 деца от квартала посещават редовно заниманията и само за няколко месеца научиха много песнички и стихчета, рисуват и танцуват. „Мечтите им са като на всички деца по света -  да станат шофьор, принцеса, ловец на динозаври, учителка“, споделя директората на градината Катя Вълева, която е приятно впечатлена от бързия напредък на децата. Родителите им, които са отпаднали рано от училище, вече имат сбъдната мечта: децата им имат шанс за образование и по-добро бъдеще. И здравеопазването е тук: в сградата на детската градина се помещава здравен център с кабинети на общо-практикуващ лекар, педиатър и гинеколог.

По  ЗОВ в периода 2016 – 2018 близо 2 500 деца на възраст от 3 до 6 години посещават редовно занимания в детска градина и предучилищна група, както и допълнителни обучения по български език, а още 2 113 деца ходят на училище (1 – 4 клас) и на допълнителни уроци по български. В шестте района образователните медиатори организираха 10 276 консултации и  мотивационни срещи с родители. В същия период бяха осъществени и 23 471 общи, детски и гинекологични прегледи, както и 15 012 информационни здравни консултации, организирани от здравните медиатори.

Постигнахме видими и устойчиви резултати с малко средства, изразходвани ефективно и ефикасно. Предимствата на Програма ЗОВ са: практични и изпълними цели; планиране, което води до устойчивост и съвместна работа с институциите“, казва ръководителката на ЗОВ Ирина Файон. „Не очакваме от общинските ни партньори да са само изпълнители на дейности, а се стремим заедно с тях да решаваме стратегически проблеми по места. В процеса на работа създавахме нови умения, мотивирахме ги и се надявам, че допринесохме за положителното отношение към уязвимите групи.“

Благодарение на съвместната работа с държавните институции и местните власти повечето от дейностите са вече устойчиви с подкрепата на държавни бюджети, насочени към общините. Много от другите дейности ще бъдат подкрепени от национални програми, европейски социални и образователни програми след 2020 година, както и по Норвежкия механизъм.

Виж повече

Екипите на Сливен и Монтана обменят опит

2019-05-19

Екипът на проекта, изпълняван в рамките на Програма ЗОВ в Сливен, бе на работно посещение в Монтана. Инж. Стоян Марков - ръководител на проекта и заместник-кмет „Икономическо развитие” в общината, координаторът инж.Габриела Симеонова, счетоводителят Велина Дунчева и директорът на Детска градина „Надежда” Катя Вълева се срещнаха с колегите си от проекта „Комплексен подход за ромско включване в Община Монтана”.

Двата екипа дискутираха резултатите от работата си и различни добри практики. При визитата си в новата сграда на Детска градина № 8 „Пролет” в кв. „Кошарник” те обсъдиха проблеми като осигуряването на редовна посещаемост на децата и събирането на таксите. Екипът от Сливен сподели и за въведената при тях Система за електронно централизирано класиране за прием на децата в общинските на територията на общината.

Новата директорка на ДГ № 8 „Пролет” – Монтана Даниела Стоянова и педагози от детското заведение обмениха мисли за методическите си подходи в учебно-възпитателния процес с Катя Вълева от новооткритата ДГ„Надежда“ в едноименния квартална Сливен. В дискусията участваха и координаторът на компонент „Образование” по Програма ЗОВ Александър Герасимов, Лозка Никова - образователен експерт към проекта, Милена Тодорова - главен експерт "Детски градини" в местната администрация.

Заместник-кметът на Сливен инж. Марков се срещна с колегата си от Община Монтана инж. Тихомир Антонов, за да обсъдят интеграционните политики и възможностите за сътрудничество в работата по проекти.

Виж повече

Награди за талантливите ни деца в Бургас

2019-03-12

Талантливите деца от Любителската школа "Шарена палитра" в Бургас, която е подкрепена по Програма ЗОВ, отново показаха своя талант. На Националния конкурс, посветен на 3-ти март, в който участваха над 200 рисунки, Андон Маринов (11г.) се класира на първо място! Втори бе Йоско Маринов (10 г.), а Красимир Мехмед (11г.) получи поощрение получи Красимир Мехмед-11г.

В Националния конкурс" Водата е живот" малките таланти показаха своето виждане за околната среда и водата, като завоюваха първи места - Ани Стоянова (13 г.) и Красимир Мехмед (11г.). Те ще получат наградите си на специална церемония на 15 март в изложбената зала на Съюза на художниците в града.

Не по малка гордост за школата бяха и грамотите от Националния конкурс за кукери - с. Стража. Благодарение на проекта и с подкрепата на общността в града, младите таланти продължават да развиват талантите си в Народно читалище "Хр.- Ботев 1937"-Бургас, с ръководител Атанаска Желязова.

През месец май на децата им предстои участие в голям пленер в гр. Сливен, също и през юни на пленер в Сарафово, Община Бургас.

Децата от "Ателие за приказки" с ръководител педагога Мария Стоянова по проекта успешно пишат своите литературни произведения и участват в литературни конкурси.

Виж повече

Педагози от Монтана се обучаваха по Програма ЗОВ

2019-02-28

Педагози участваха в двудневно обучение по проект „Комплексен подход за ромско включване в Община Монтана”, изпълняван по Програма ЗОВ. Александър Герасимов – директор „Хуманитарни дейности”, Лозка Никова – главен експерт „Училища”, Милена Тодорова – главен експерт „Детски градини”, директори и учителки от Детска градина № 5 „Дъга” и Детска градина № 8 „Пролет”, както и от филиалите й в селата Габровница и Вирове, се включиха в семинара. Двете детски градини са партньори на общината по Програма ЗОВ.

По време на обучение бяха дискутирани теми като привличането и задържането на децата в градините, ползите от десегрегираното образование и партньорството с родителите.  Полезни за аудиторията бяха анализираните добри практики от България и чужбина, които кореспондираха с важни проблеми на ранното детско развитие.

Обучителите Боян Захариев и Илко Йорданов от Институт „Отворено общество” бяха подготвили интересно интерактивно обучение, което допринесе за избистрянето на нови идеи за обогатяване на педагогическата практика в работата с ромските деца.

Боян Захариев и Илко Йорданов умело актуализираха съществуващите ни  професионални компетентности за прилагане на модели, техники и технологии за игрово взаимодействие при деца-билингви за по-успешното и ефективно овладяване на българския език при децата от ромски произход“, – сподели Иванка Христова – директор на ДГ № 5 „Дъга”. „Те ни представиха методи, подходи и идеи за включване на семейството в живота на детската градина, което би довело до позитивната нагласа на родителите към образователната институция, а оттам и за премахване на проблемите като недоверието към детската градина и екипа, който работи с децата им; нередовното посещение на децата; незаинтересоваността на родителите към образователната интеграция; слабото владеене на българския език и затруднения в комуникацията и др. Обучението ни помогна да си дадем сметка за това, колко е важно сътрудничеството между учители и родители и защо това е необходимо условие за образователната интеграция на ромските деца. Така стигнахме до извода, че чрез създаването на  взаимно  доверие, уважение и толерантност, печелят не само децата, но и цялото  ни общество, защото каквито взаимоотношения създадем между нас възрастните, такива ще възпитаме и у децата.”                                                                                      

Семинарът по Програма ЗОВ бе организиран на 23 и 24 февруари 2019 във Вършец.

Виж повече

Кога ще бъде понеделник, за да отида отново на градина?

2019-01-28

Близо 90 деца са записани в детска градина „Надежда“ в квартал „Надежда“ в Сливен, която бе открита преди два месеца.

Градената вече се превърна в любимо място за децата. Мнозина от тях питат кога ще минат събота и неделя, за да дойдат отново в градината при новите си другарчета, любимите играчки и учителките. Работят четири градински групи и две яслени, като средната посещаемост е около 15 деца в група.

И само след няколкомесечни занимания вече виждаме първите резултати: децата, които за първи път в живота си посещават градина, вече са овладели първи умения – поздравяват, мият ръчичките си без подкана, знаят стихчета и песни. Чувстват се наистина като у дома си, разказват учителите.

Децата имаха и първо представление, на което се справиха блестящо: за ромския празник Банго Васил (ромската Нова година) те представиха традиционните за празника обичаи, стихчета, песнички и хорца. През деня майките приготвиха ромски ястия, характерни за празника им, които всички опитаха в края на тържеството. Страхотен празник и голямо преживяване за деца и родители! Както и за учителите, които вложиха много усилия в работата с децата. 8 учители и 8 помощник – възпитатели, както и 4  медицински сестри се грижат за децата в градината и яслата.

Първото съвместно мероприятие "деца-родители" беше коледното тържество, което бе изпълнено с много радостни емоции. Ще го помнят завинаги: това бе тяхното първо коледно тържество в градината!

Детска градина „Надежда“ бе официално открита в края на ноември 2018 година като част от първата по рода си в квартала многофункционален комплекс за образование, култура и здравеопазване, изградена по Програма ЗОВ (Здраве и Образование за Всички).

Виж повече

Отличничка от Университета обучава ромските деца в кв. „Кошарник“

2019-01-16

Вече пета година Деница Георгиева обучава ромските деца в монтанския квартал „Кошарник“. 27-годишната .Деница е ярък пример за това, че едно ромско момиче може да успее. Ключът към успехът е образованието. За учителката в ДГ № 8 „Пролет” децата са дар от Бога. „Не напразно в Библията  пише да бъдем като децата. Децата са чисти, искрени, бързо се сприятеляват и бързо прощават,” казва тя.  Мотивът й да избере професията на детски учител е желанието й да помага на  децата да се изграждат като личности.

С какво Ви привлече детската градина в кв. „Кошарник”, след като с Вашето образование и отлична диплома можете да работите във всяка една детска градина?

  • Аз съм първата, която завърших магистратура по педагогика с пълен отличен успех. Искам да  бъда ролеви модел за моята общност. Смело мога да твърдя това, защото след като завърших и започнах работа  в ДГ № 8 „Пролет“ в кв. „Кошарник”, вдъхнових  още млади хора  от квартала. Някои от тях вече са завършили успешно и  работят като учители в детски градини и училища, а някои в момента се обучават. Това са Жанета Ангелова, Петрана Ташкова, Антоанета Антонова, Бетина Бойкова, Теменужка Емилова, Петя Димитрова. От скоро започнаха да учат и майки с деца.

Нека докажем, че

РОМИТЕ СЪЩО МОГАТ ДА УЧАТ, ДА РАБОТЯТ И ДА СА ДОСТОЙНИ ГРАЖДАНИ

в държавата ни.

  • Какви качества трябва да притежава един съвременен педагог, за да е успешен?
  • Като всеки съвременен педагог използвам различни иновативни методи за работа с деца и се стремя да съм в синхрон с актуалното и новото.
  • Кои Ваши лични  качествата и уменията най-много Ви помагат в работата Ви?
  • Личните качества, които ми помагат в работата е силната вътрешна мотивация и  позитивно отношение.  Компютърната грамотност ми помага за работа с децата също. Умението за работа в екип, пък ми дава възможност да се сработя с колегите.
  • Виждате ли около себе си педагози, които имат тези качества?
  • Разбира се! Заобиколена съм от  професионалисти и от млади, много мотивирани бъдещи колеги, които се обучават в момента.
  • Какъв трябва да е подходът на учителите към ромските деца, за да има успех в работата с тях?
  • Ромските деца са си деца. Подходът към тях трябва да е  като към всяко едно дете. Освен добре образован, всеки съвременен педагог трябва да изпитва любов към децата, към всички деца, не само към определени етнически групи.
  • Какви методи използвате в работата си с децата, за да се забавляват и да усвояват знанията и да развиват уменията си с лекота?
  • Ние имаме нова сграда, построена миналата година по европейски стандарти по Програма ЗОВ. Проектът на Община Монтана по ЗОВ, съфинансиран от Швейцария, в рамките на Българо-швейцарската програма за сътрудничество, реши един наболял проблем -

    В КВ. „КОШАРНИК” И СЕГА ИМАМЕ СЪВРЕМЕННО УЧЕБНО ЗАВЕДЕНИЕ.

Новата сграда на нашата детска градина ни предлага  възможност да работим пълноценно и да използваме различни иновативни методи.  Занималните са с много и най-различни видове интерактивни и образователни  играчки.  Има интерактивна дъска, три детски площадки с ергономични и безопасни уреди, също така  добре оборудван физкултурен салон, както и концертна зала, където децата  показват своите таланти пред родителите си и пред гости на градината.

  • Според вас нужно ли е родителите също да се обучават? Как?
  • Нужно е  да се провеждат обучения в кварталите, за да се повиши родителския капацитет на ромските семейства. Това ще помогне на обществото.Нашата детска градина може, да осигури мястото на провеждане на такива обучения и някои от учителите можем да сме говорители на полезни и интересни  и полезни теми.
  • Коя е най-сериозната грешка, която допускат учителите в отношението си към децата и ги отблъскват от учебния процес?
  • Винаги отговорността за резултата от обучението е на възрастния и не можем да виним децата. Децата усещат, когато някой ги обича и се грижи  истински от сърце за тях и обратно.
  • Работата с малки деца изисква енергия и търпение. За Вас тя е източник на нови сили ли е или на изтощение?
  • Децата са изпълнени с енергия,  те са емоционални, вълнуващи се, постоянно търсят новото и различното. Така се чувствам и аз когато работя с тях .
  • Какви трудности срещате с възпитаниците Ви?
  • Нередовната посещаемост е най-голямата трудност.

ТАКСИТЕ СА НАЙ-СЕРИОЗНИЯТ ПРОБЛЕМ В НАШАТА ДЕТСКА ГРАДИНА.

  • Как преодолявате тези трудности?
  • Свързваме се  с организации и  фондации, които да покриват таксите на крайно бедни деца на таксите, но все още този проблем си остава под въпрос.
  • Какво трябва да се случи, за да пожелаете да смените професията си?
  • Засега нямам такива намерения, но съм убедена, че човек се учи цял живот.
  • Какви цели си поставяте за Вашето професионално развитие?
  • Да се развивам в област на педагогиката чрез професионални квалификации. Да участвам в организации и обучения, свързани с образованието.

Деница Георгиева-Борисова e бивша възпитаничка и настояща учителка в Детска градина № 8 „Пролет“ – Монтана, която работи по Програма ЗОВ. Деница е завършила бакалавърска степен по специалност „Предучилищна педагогика и английски език” във Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“ - филиал Враца. Деница завършва с отличен успех и магистратура в същия ВУЗ по специалност „Предучилищна и начална училищна педагогика”. „Тя е нашата гордост!” – категорична е директорката на детското заведение Емилия Коцева.

Виж повече

Програма ЗОВ обхваща нови ромски деца в Монтана

2018-10-09

      Общо 26 са новозаписаните момичета и момчета в Детска градина № 8 „Пролет” в монтанския квартал „Кошарник”. Просторната и модерна сграда на детското заведение бе построена по проекта „Комплексен подход за ромско включване в Община Монтана”. Във филиала с. Габровница са постъпили 42 нови деца, като 9 от тях са от съседното село Вирове. Само двама са новите възпитаници на филиала в с. Безденица.

      Детска градина № 5 „Дъга“ в Монтана е посещавана от 7 нови деца от ромски произход. Със 7 е намалял броят на пътуващите от кв. „Кошарник” деца, които се обучават в тази детска градина. Сега те са общо 15. „Каквито и мерки да предприемахме, за да задържим децата, след като условията, които предлагаме са толкова добри, колкото и в ДГ № 8 в същия квартал, родителите предпочитат децата да посещават нова детска градина без да пътуват с автобус, което не е комфортно особено през студените месеци”, споделя директорката Иванка Христова. Тя допълва, че в групите за допълнителна работа са обхванати 5 деца на възраст 3- 4 г. При 5- и 6-годишните в заниманията са включени 14 деца. Допълнителните занятия за компенсиране на пропуски в знанията по български език са поверени на педагог със солиден опит в работата си с мултиетнически групи.

      Нови ученици се присъединяват към класовете и групите по интереси към Програма ЗОВ – Монтана. И през тази учебна година по проекта работят четири групи в Основно училище „Св. св. Кирил и Методий”- с. Габровница. 8 нови ученици се присъединиха към заниманията по български език и литература трети клас. Допълващото обучение при Даниела Маринова компенсира пропуските на децата в овладяването на българския език. Впечатлени от постиженията на връстниците си, още 19 деца от ромски произход се включиха в трите групи за дейности по интереси. Извънкласните занимания са по изобразително изкуство, художествено слово и танцов състав. Учениците представят изложби и участват с изпълнения на празници и фестивали.

        Учениците в Габровница рядко и то само по много съществени причини отсъстват от занятията на групите, уверява директорката Бисерка Фильова. Тя смята, че освен интересните дейности, различни от тези в редовните часове на училището, и работата на образователния медиатор допринася за редовното присъствие на децата.

     Двама са новите второкласници в най-старото училище в Монтана - Първо основно училище „Св. св. Кирил и Методий“, което също е партньор по Програма ЗОВ. Освен с професионализма на преподавателите, ,задържа в класните стаи възпитаниците си с привлекателна среда. „Малката сграда на основното училище е ремонтирана това лято. Класните стаи и коридорите са изцяло променени. Във всяка стая вече има мултимедия, а в цялото училище и интернет. Учителите и учениците ще могат да се възползват и от електронните учебници. Нашето училище е единственото в града, в което звънеца за начало и край на часа бие с музика, подбрана от учениците”, казва Елена Неделкова, която има опит в работата с ромски деца. Двете с Димитрана Илиева провеждат допълнителните часове. „Учениците от трети  и  четвърти клас са с почти еднакви възможности и съответно пропуски, което улеснява работата. Усилията бяха насочени към подобряване на четивната техника , правописа и краснописа. Бяха закупени и три помагала „Четене с разбиране”, „Сборник задачи” и „Голямата ваканция”. Те улесняваха работата, защото в тях има достатъчно задачи, които да комплексират пропуските на учениците.

       По-големи трудности срещат третокласниците в обучението по математика. „Не всички владеят таблицата за умножение, бъркат реда на действие  в числови изрази, не решават текстови задачи, но пропуските до голяма степен бяха преодолени”, споделят учителките.

        Според Неделкова осемте ученици в първи клас не покриват стандартите на държавните образователни изисквани. Всичките ученици имат пропуски със знанията си за българската азбука. Заниманията бяха насочени към това децата да научат за първо време азбуката, за да можем да продължим да взимаме нов материал, които децата на усвоят. „Радостно е, че децата работят с желание, проявяват стремеж към преодоляване на пропуските и посещават редовно заниманията. Това е предпоставка за още по-добри резултати постигане на целите, които сме си поставили”, споделят учителките.

         Усилията на учителите и медиаторите, работещи по Програма ЗОВ, са насочени и към повишаване на родителския капацитет и мотивацията на родителите да осигуряват редовното присъствие на децата си в занималните и класните стаи.

         Директорката на ДГ № 5 „Дъга” Иванка Христова е откровена, че при тях тези усилия все още не дават очакваните резултати. „За съжаление само около 30 % от всички ромски родители посещават общите родителски срещи. При индивидуалните разговори с тях се чувства липсата на самочувствие, което е типично и за децата им. При общи празници на групата или на градината ромските родители са доволни и горди от представянето на техните деца и за момента по-общителни с учителите”, споделя Христова. „Родителите от кв. „Кошарник” също са гости на открити педагогически ситуации, на тържества и моменти за съвместна работа на родители – деца. Те майсторят заедно сурвачки за Коледа и мартеници за 1 март, а на празници се организират съвместни дейности,” разказва директорката  на ДГ № 8 „Пролет” Емилия Коцева. Аналогична тенденция забелязва и Бисерка Фильова от основното училище в Габровница: „Родителите, които пропускат родителски срещи, с удоволствие посещават и участват в дейностите по проекта и в изявите, подготвени от децата в групите.”

      Очевидно тези празници са не само повод децата да се изявят, но и подходяща форма да бъдат привлечени родителите и възможност за разговори с тях по всички актуални теми и обсъждане на всички  проблеми, чието разрешаване трябва да бъде обща грижа.

Виж повече

Студенти от Берн се запознаха с добри практики за интеграция на ромите в Монтана

2018-09-12

Студенти и преподаватели от специалност „Социални дейности“ на Университета в Берн -  Швейцария, посетиха днес новопостроените Детска градина № 8 „Пролет” и Здравнно-консултативен център в ромския квартал „Кошарник” в Монтана. Те се запознаха с целите и дейностите по проекта „Комплексен подход за ромско включване в Община Монтана“, финансиран от Българо-швейцарската програма за сътрудничество по Програма ЗОВ (Здраве и Образование за Всички).

Александър Герасимов – директор „Хуманитарни дейности” в Община Монтана и координатор "Образование" по проекта, и д-р Валерия Тодорова – координатор „Здравеопазване”, представиха дейностите в двете направления и постигнатото до момента. Най-осезателният резултат е именно новата просторна и модерна детската градина, която впечатли младите гости от Швейцария. Ирина Файон - ръководител на Програма ЗОВ, даде позитивна оценка на интеграционните политики и активността на общината за приобщаването на ромите.

Въпросите на 24-мата студенти и на техните преподаватели бяха насочени към устойчивостта на проекта, финансирането на предучилищното образование, мерките за повишаване на обхвата на подлежащите на обучение деца и на редовната посещаемост, допълнителните здравни грижи. Те проявиха интерес и към работата на медиаторите по проекта. Бисер Андреев – образователен медиатор, бе откровен: „Трудно е да се работи в общността, защото образованието не е важно за  маргинализираните и крайно бедни групи в нея. Но ние не се отказваме. Ролята ни е да осъществяваме връзката между семействата, от една страна, и детската градина и училището, от друга, за да убедим родителите да осигуряват редовното присъствие на децата им. Настойчиви сме. Показваме им положителните примери. Има напредък. Мотивираме децата и чрез извънкласните дейности по Програма ЗОВ. Те с голяма радост посещават заниманията по танци тук в Кошарник.”

Директорката на ДГ „Пролет” Емилия Коцева посочи, че 75% от посещавалите детското заведение в ромския квартал са завършили средно образование. Тя е убедена, че именно обстоятелството, че са овладели тук български език и са изградили учебни навици, е допринесло за успешното им интегриране в училище и за добрия старт в живота им. Тя не пропусна да се похвали, че три от бившите възпитанички на детската градина са завършили ВУЗ и вече са се върнали тук като учителки.

Петър Цветанов – координатор на Националната мрежа на здравните медиатори, която е партньор по проекта, представи основните им дейности. Той акцентира на информационните кампании и профилактичните прегледи, насочени предимно към майчино и детско здраве. Соня Руменова разказа за казуси от своята практика. Като свое безспорно постижение тя посочи факта, че е успяла да убеди 8 жени колко важна е контрацепцията и те си си сложили спирали.

Придружавани от здравните медиатори, швейцарските студенти проведоха наблюдение в кв. „Кошарник”.

Виж повече

Весел детски празник в Шумен на 1 юни

2018-06-01

Петдесет ученици от Основно училище “Хр. Ботев” в село Ивански участваха в празничните прояви по случай Международния ден на детето – 1 юни, организирани от Община Шумен.

Част от тях се включиха в игрите и забавленията в парк “Студентски”, където гледаха изпълненията на вокални и танцови състави към Младежкия дом в Шумен и атрактивни демонстрации с ролери. По-големите ученици пожелаха да посетят концерт в Драматично-кукления театър “Васил Друмев” и да се насладят на златните песни на България с участието на Шуменския симфоничен оркестър, Детския хор “Бодра песен” и пианиста Георги Милтиядов под диригентството на Левон Манукян. Концертът беше посветен на 55 години от създаването на хора, а  гост-солист бе един от най-обичаните български певци и приятел на шуменския хор Орлин Горанов. Прекрасната музика и любимите детски песни предизвикаха истинско вълнение у децата, които пяха заедно с хористите и бурно аплодираха техните изпълнения.

Посещението бе организирано от Община Шумен като част от дейностите за интегриране на рисковите групи от населението и включването им в публични културни прояви по проекта “Взаимодействието с общността – фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция“ по Програма ЗОВ на Българо-швейцарската програма за сътрудничество.

Празникът на първи юни бе зареден с много нови емоции, с игри и забавления през целия ден. Проявите по повод Международния ден на детето в село Ивански започнаха по-рано в двора на училището с празничен спектакъл с участието на изпълнители от детския театрален състав „БИС - Шумен. Весел смях и настроение изпълниха и двора на детската градина “Пролетна дъга” в Шумен, където беше организирана приказна клоунада по случай Международния ден на детето първи юни от Детския център за забавления “Смехорани”, София. Сто деца от градината получиха и подарък – топка и комплект играчки.

Виж повече

Последен учебен ден в Столипиново

2018-05-31

С изложба и празнично представление отбелязаха края на учебната година в Детска градина „Лилия“ и Начално училище „Найден Геров“ в кв. Столипиново. Двете учебни заведения са партньори на Община Пловдив по проекта на Програма ЗОВ „Всички заедно: за по-добро образование и здраве“.

В последния учебен ден в коридорите на Начално училище „Найден Геров“ бе открита изложба с рисунки на четвъртокласници. Творбите са създадени от учениците по време на техните занимания по изобразително изкуство, които се провеждат в рамките на проектните дейности. Виолета Георгиева, учител по изобразително изкуство, въвежда децата от кв. Столипиново в света на изкуството и творчеството, като ги запознава с различни техники за рисуване и ги насърчава да проявяват своята креативност при създаването на всяка нова картина. Часовете по изкуство са любими за повечето ученици. През учебната година те нарисуваха много красиви творби, като на изложбата бяха представени само част от тях.

Събитието завърши с награждаване на най-старателните и талантливи малки художници, които още отсега с нетърпение очакват новите занимания по изобразително изкуство през следващата учебна година.

И докато учениците от Начално  училище „Найден Геров“ си казваха „Довиждане“ обградени от своите картини, в съседната Детска градина „Лилия“ бе организирано тържествено изпращане на деца от подготвителна група, които наесен ще тръгнат на училище в първи клас. Събитието се превърна в истински празник за деца и родители от кв. Столипиново. За това се бяха погрижили преподавателите от детската градина, които заедно със своите възпитаници бяха подготвили красива артистична програма.

В края на тържеството бе разрязана празнична торта, а бъдещите първокласници получиха ранички с логото на Програма ЗОВ.

Виж повече

Близо 500 деца преминаха през Центъра за развитие на общността в Средец

2018-05-30

Близо 500 деца са преминали през Центъра за развитие на общността в гр. Средец за една година от създаването му. Сградата бе изцяло ремонтирана  и обзаведена в рамките на проекта на Община Бургас по Програма ЗОВ и бързо бе изпълнена със съдържание, със занимания за малчуганите и техните родители.

Координаторите в Средец успяха да постигнат устойчивост и в момента над 160 деца на възраст между 7 и 12 години редовно посещават Центъра.

Сформирани са четири клуба по интереси – „Инфо“, „Спорт“, „Арт“, „Музика и танци“. Сериозно внимание се обръща и на образованието и децата са разделени в четири групи, в които получават допълнителни знания по български език и математика. От откриването на обновената сграда през април 2017 досега бяха организирани близо 60 дискусии на здравна и образователна тематика.

Внимание се обръща и на родителите. В клуба „Отговорен родител“, участват 10 – 15 души, а над 100 са обхванати през миналата година. С тях се работи за повишаване на отговорността им относно възпитанието на техните деца. Над 360 родители са консултирани, за посещават децата им учебните занятия редовно и как да бъдат преодоляни честите отсъствия.

Затова и от Центъра за развитие на общността могат да се похвалят с добри резултати. Местните експерти заедно с образователните медиатори Марийка Рачева и Бинка Ангелова успяха да върнат в класните стаи 20 деца, които са отпаднали от  училище.

Имаме трудности относно комуникацията, а и не винаги родителите ни сътрудничат, но с упорство и правилен подход постигаме резултати“, споделя координаторът на проекта в Средец Зюмбюла Маринова. Тя е убедена, че тези дейности трябва да продължат и след края на даден проект, за да се види ефектът от тях. „Иначе всичко, което сме постигнали досега, ще се обезсмисли“, категорична е Маринова.

Такъв ангажимент е поет и от Община Средец, която ще продължи да финансира дейностите по приоритетите „Образование“ и „Здравеопазване“ и след края на проекта по Програма ЗОВ.

Виж повече

Деца от Шумен пресъздадоха народните обичаи на Гергьовден

2018-05-03

С празника „Заедно празнуваме под дъгата“ деца и родители от детската градина „Пролетна дъга“ в Шумен пресъздадоха обичаите на Гергьовден. Гергьовден, Хъдърлез и Едърлезe, празнуван от българи, турци и роми, се свързва със събуждането на природата.

Много положителни емоции и настроение внесоха децата и родителите, които пресъздадоха обредните традиции на празника и участваха заедно в музикално-танцови композиции, връзваха живи цветя и здравец и се люляха на пъстри Гергьовски люлки. Така те показаха, че българи, турци и роми могат да живеят и празнуват заедно независимо от различната си етническа принадлежност.

В обръщението си към публиката директорката на ДГ „Пролетна дъга“ Ивелина Пенчева разказа, че Гергьовден, Хъдърлез и Едърлезe имат много еднакви символи и се празнуват почти по един и същ начин, макар и на различни езици. „И ние ги празнуваме обединено, защото в нашата градина има от всички етноси. Всички хора сме еднакви и за това и празниците ни сближават.“

“Събират се билки, домовете се закичват с букови клонки за здраве и берекет. Готви се агнешко месо, правят се и гергьовски люлки, където момците люлеят момите, а после започват и веселбите. Това е българската традиция и учим децата си да я продължат”, обясни Павлина Янева, баба на две бивши възпитанички на детската градина. Валя Миткова от ромски произход, майка на едно от децата, сподели, че няма разлика между българската и ромската традиция в празнуването на 6 май.

В края на тържеството ръководителят на екипа по проекта „Взаимодействие с общността, фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция“ Христина Баева поздрави участниците. Връчени бяха награди на авторите на най-добрите творби от конкурс за детска рисунка. 25 деца получиха комплект с пособия за рисуване.

Събитието бе организирано от Община Шумен и се проведе в рамките на проекта „Взаимодействие с общността, фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция“ по Програма ЗОВ към Българо-швейцарската програма за сътрудничество.

Виж повече

Реалната интеграция се постига с устойчивост:Примерът на Бургас

2018-04-22

Изцяло нова сграда за предучилищно и начално училищно образование, оборудвана и обзаведена; проведени професионални обучения и тренинги с преподавателите; действащ екип от образователни медиатори; регулярни срещи с родители, деца и преподаватели и много малчугани, върнати отново в класните стаи.

Това е кратката равносметка за по-малко от три години в направление Образование и то само в гр. Бургас за свършеното по Интегрирания проект за социално включване на ромите и другите уязвими групи в общините Бургас, Средец и Малко Търново, изпълняван в рамките по Програма ЗОВ (Здраве и образование за всички), съфинансиран от Българо-швейцарската програма за сътрудничество.

Сградата, която отвори врати през септември 2016 г., вече е тясна за учениците, които я посещават, споделя директорът на Основно училище „Христо Ботев“ Радостина Ботушанска. Над 100 деца допълнително бяха обхванати и приобщени към образователния процес, след като в сградата започнаха да се обучават подготвителните групи с пет- и шестгодишните деца. Общо, в двете групи, тази година бяха приети 170 деца.

Тази година приехме 4 групи шестгодишни и 3 групи петгодишни деца, а преди имахме само две групи. С новата сграда се решиха много проблеми. Децата вече не само имат игри на улиците, а и сериозни учебни занимания. Това е много важно за квартала, преди нямаше къде да отидат“, пояснява Ботушанска.

Капацитетът и на новата сграда, изградена по проекта, е запълнен на 100%, а родителите имат желание децата им да посещават училището. Ефектът е констатиран и от експерт на Министерството на образованието и науката, който при посещението си миналата седмица е намерил сериозна промяна и в знанията и поведението на децата.

За да има успех, нещата не трябва да спират дотук, както и след края на проекта“, пояснява Радостина Ботушанска.

С това е съгласна и ръководителят на проекта Магдалена Япаджиева:

Началото беше трудно, защототрябваше да накараме различните участници в проекта да работят в синхрон и с желание, за да имаме реален ефект. Благодарение на добрата работа на ръководството на училището, на ентусиазма и отдадеността им, успяхме да върнем доста деца в ОУ „Христо Ботев“. Сериозна е заслугата и на образователните медиатори към фондация „Областен ромски съюз“, които работят на терен и заедно с родителите“.

Тримата медиатори правят редовни срещи с хората от общността в клубовете „Отговорен родител“ и „Активен родител“. Процесът не е лесен, затова променяме начина на общуване и въздействие в движение, пояснява Десислава Тенева. Една от идеите им е да сменят ролите и чрез открити уроци да поставят родителите на мястото на преподавателите. Механизмите за връщане на децата, както и спирането на детските надбавки нямат ефект върху общността, затова ги убеждаваме от важността на образованието и им показваме реалната полза от него, добавя Тенева. Тя и нейните колеги са успели да върнат не едно и две деца в училище, убеждавайки и родителите, и самите малчугани. Важно е, обаче, този процес и проектът в тази насока да продължи, защото интеграцията не е дейност, която има начален и краен срок.

Виж повече

Бургаски таланти от „Победа“ печелят успехи с изкуството си

2018-03-09

Малките бургаски таланти от школите по изкуства към Народното читалище „Христо Ботев 1937“ в Бургас продължават да жънат успехи на различни конкурси по изобразително изкуство. Дейността на Любителската школа „Шарена палитра“ се финансира по Интегрирания проект за социално включване на ромите и другите уязвими групи в общините Бургас, Средец и Малко Търново, изпълняват в рамките на Програма ЗОВ.

На скорошния конкурс „140 години от Освобождението на България от османско иго“, организиран от Община Бургас и Народно читалище „Фар 1946“, малките художници от школата „Шарена палитра“ спечелиха четири награди. 11 – годишните Зоя Христова и Антон Николов заеха първо място, 12 – годишната Ани Чолакова – трето, а 10 – годишният Георги Асенов получи поощрителна награда.

Възпитаниците на художествения ръководител Атанаска Желязова от Любителска школа „Шарена палитра“ се представиха отлично и на Общоруския конкурс „С хармония с природата“. Мария Маринова спечели второ място в категория „живопис“.

„Нашата мисия е, че всяко дете има право на равен старт в живота, право да учи и твори и да споделя мечтите си, които са безценни“, споделя Атанаска Желязова.

Отлично представяне постигнаха децата и на 9-ия Международен конкурс „Обичам моята родина“, организиран от Дружество „Русофили“ и Съюза на българските учители. Той се провежда в рамките на шест месеца, в които всяко дете рисува по една картина месечно. В първия му кръг 12 – годишната Мария Йорданова се класира на трето място, а в следващия зае и първо. 11 – годишната Калинка Янкова бе втора. В третия кръг 10-годишният Красимир Мехмед се класира трети.

Децата продължават да творят в читалище „Христо Ботев“ в бургаския квартал „Победа“, което също беше ремонтирано в рамките на Интегрирания проект за социално включване на ромите и другите уязвими групи в общините Бургас, Средец и Малко Търново.

 

Виж повече

Търсим здравен медиатор за района ни в Монтана

2018-03-03

Проектът ни в Монтана „Комплексен подход за ромско включване в община Монтана“ по Програма ЗОВ търси здравен медиатор за кв.“Кошарник. Конкурсът се организира от Национална мрежа на здравните медиатори” (НМЗМ) в партньорство с Община Монтана.

До 17.00 часа на 15 март 2018 кандидатите трябва да подадат лично в деня на интервюто или електронно на адрес info@zdravenmediator.net следните документи: автобиография, мотивационно писмо и копие от дипломата си за завършено средно образование.

Основните изисквания към кандидати са:

•          Завършено минимум средно образование;

•          Принадлежност към местна уязвима етническа общност

•          Познаване на здравните и социални проблеми на общността

•          Владеене на езика на общността

•          Комуникативни умения

•          Компютърна грамотност (MS Word, Internet)

Конкурсът ще премине в два етапа:  по документи и интервю с одобрените по документи.

Подборът ще бъде направен на 16 март 2018 г. от 09.00 часа,  ОМЦ-Монтана: ет. 4, к-т 401.

Одобреният кандидат ще премине да премине двуседмичен интензивен курс на обучение в Медицинския университет - София в периода.

Ролята на здравния медиатор е да бъде посредник между уязвими групи и здравни и социални служби; до помага на незапознатите със здравната система да получат достъп до здравни услуги; да работи с общопрактикуващите лекари и други здравни специалисти и институции за повишаване на имунизационния статус на децата; да участва в организирането на здравни кампании.

Информация за професията „здравен медиатор“ и подбора можете да получите  на www.zdravenmediator.net и тел: 0897 948 208.

Вижте тук пълния текст на обявата или я свалете  от линка по-долу.

Виж повече

Изложба на детски рисунки в Столипиново

2018-02-14

Откриването на изложба с творби на ромски деца се превърна в празник в двете начални училища „Кирил Нектариев“ и „Найден Геров“ в кв. Столипиново. Пред родители, съученици и гости децата представиха и кратка музикална програма с песни и танци, които бяха подготвили с помощта на своите учители като част от допълнителните извънкласни занимания, реализирани в рамките на проекта на Програма ЗОВ в Пловдив.

Картини, апликации, оригами и произведения на приложното изкуство, създадени от малките художници бяха разположени в импровизирано изложбено пространство в коридора на втория етаж на училище „Кирил Нектариев“, където бе изнесен и празничният концерт.

Представлението бе в коридора, тъй като все още в нито едно от училищата в кв. Столипиново няма подходящ салон за публични прояви. Това обаче ще се промени. По проекта на Община   Пловдив в рамките на Програма ЗОВ вече започна изграждането на Образователен център с помещения за общностни събирания, извънкласни дейности, изкуства и спорт.

В края на тържеството малките художници получиха грамоти за своята прекрасната работа, като по този начин бяха насърчени да продължават да творят.

Виж повече

Работни разговори по ЗОВ-проекта в Шумен

2018-02-09

Ирина Файон, ръководител на Програма ЗОВ и Герасим Герасимов, програмен директор към Швейцарското посолство в България разговаряха с кмета на Шумен Любомир Христов за изпълнението на проекта на Община Шумен в рамките на ЗОВ. В срещата участваха и представители на Националното координационно звено по Българо-швейцарска програма за сътрудничество.

Кметът Христов благодари за помощта, която швейцарската страна оказва на общините за интегриране на ромите, за привличане и задържане на децата в детската градина, за подкрепата на семействата за образованието на децата си и за обновяване на базата, в която те се обучават. Според него това е едно от важните неща, които задържат децата в системата, а по-добрите условия и грижата за тях мотивират семействата им. По думите на Ирина Файон строителните дейности по проекта вървят по план, дори по-бързо от планираното. Тя благодари на общината за съдействието, което екипът по програмата получава.

Ръководителят на програмата Ирина Файон бе един от първите посетители на изложбата от рисунки, подредени във фоайето на детска градина „Пролетна дъга“ в Шумен. Над 150 деца и ученици участваха в конкурса “Зимни приключения”, обявен от екипа на проекта за децата от Детска градина „Пролетна дъга“ – Шумен“ и Основно училище „Христо Ботев“ – с. Ивански. Тя поздрави малките художници за тяхното старание и за прекрасните творби, а по-късно присъства на едно от занятията в новата група, чиято сграда бе основно ремонтирана и оборудвана с нови мебел. Работата на учителите и на образователните медиатори за привличане на ромските деца в градината получи висока оценка. От средата на декември 18 нови деца вече посещават детската градина.

По-късно гостите се включиха в дискусията за агресията сред децата и ролята на семейството и училището за предотвратяване на подобно поведение. Тя се състоя в училището за родители в новия Учебен център в село Ивански и в нея участваха 35 млади майки от селото.

“За нас връзката с училището и авторитетът на преподавателите са много важни. Тук учителите наистина са всеотдайни, децата ги обичат и им се доверяват. Моят син завърши осми клас в това училище и сега продължава образованието си в Шумен,” сподели Теменужка Веселинова. Според родителите един от начините да се предотвратят подобни случаи е да има повече места, където родители и деца да се занимават заедно, повече пространства за игра, детски площадки и игрища, за да могат да спортуват.

В съседната класна стая на центъра в т.н. “наваксващи училища” под формата на интерактивна игра “Хитър Петър” осемнайсет четвъртокласници развиваха своите умения да разказват истории, да описват образи на приказни и литературни герои, да обогатяват своите езикови знания и речеви умения. В отговор на въпрос ще продължат ли образованието си, всички обещаха да учат най-малко до десети клас и на всяка цена да получат професия.  

Гостите посетиха и Здравната служба в селото, където със средства по ЗОВ бе направен цялостен ремонт на първия етаж. В момента се оборудват АГ-кабинет, педиатричен кабинет и манипулационна. Специалист-гинеколог и педиатър ще преглеждат младите жени и децата от селото по два пъти в месеца, обясни координаторът здравеопазване по проекта Людмила Андреева.

Чуйте в този линк интервюто на Ирина Файон за БНР за напредъка на проекта в Шумен

Виж повече

Нова група в Детска градина “Пролетна дъга” в Шумен

2017-12-23

18 деца от различни етнически общности и уязвими групи от населението вече посещават новата група в Детска градина “Пролетна дъга“ в Шумен. Със средства по проект на Община Шумен в рамките на Програма ЗОВ (Здраве и образование на всички), изпълнявана с финансовата подкрепа на Българо-швейцарската програма за сътрудничество, изцяло са обновени спалното помещение, занималнята, кухнята и санитарните възли на новата група. Направен е основен ремонт и е монтирано ново оборудване. Нови легла, пейки, цветни шкафове и библиотеки за дидактични материали, бюра, масички и столчета правят обстановката привлекателна и много приятна както за децата, така и за техните родители.

Главният учител Ивелина Пенчева разказва, че близо 17 години тази група е била затворена заради липса на деца. “Всичко в тази част на сградата беше крайно амортизирано и неизползваемо. Детската градина е за шест групи, но имахме само пет. След ремонта вече има и деца, и родители, които с желание идват тук”, споделя учителката.

Децата са тук и благодарение на подкрепата, която получават  семействата в училищата за родители, в уикенд и летните училищата за по- успешно родителство. Една от целите на проекта „Взаимодействието с общността – фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция” е да бъдат обхванати децата от всички уязвими групи в тази район, обясняват педагозите.

Със средства по проекта са обновени външните тоалетни, изградени са  нова спортна площадка в двора на детската градина и зала за срещи с родители в сградата. Цялостно реновиран е медицинският кабинет, а оборудването в него е подменено със средства, осигурени от Община Шумен.

Виж повече

На куклен театър заедно с мама

2017-10-23

В неделен слънчев ден в средата на октомври деца от Куклен бяха на куклен театър в Пловдив. За повечето от тях това бе първо посещение  на театрално посещение и първа среща с героите на приказката ”Снежанка и седемте джуджета” на братя Грим.

Театралното преживяване бе организирано от Фондация „Инди Рома 97“, партньор в  Куклен по проекта на Програма ЗОВ „Всички заедно: за по-добро образование и здраве“. От фондацията организираха и транспорта.

С децата си на театър дойдоха и майките им и така кукленото представление се превърна в семейно събитие.  Деца и майки заедно се вълнуваха съпреживяваха  съдбата на приказните герои. Времето на представлението премина неусетно. На път за вкъщи всички обсъждаха приказните герои – злата мащеха, красивата Снежанка и малките джуджета. Те с нетърпение очакват своите следващи срещи с театралните постановки по любими детски приказки.

Посещението на културни събития, като театрални и куклени представления, опера и концерти, е една добра възможност за преодоляване на ограниченията налагани от сегрегирания начин на живота на голяма част от ромските общности у нас. А споменът за посетеното културно събитие става още по-силен, когато преживяването е споделено между деца и родители.

Виж повече

Търсим образователни медиатори за Шумен и с. Ивански по Програма ЗОВ

2017-04-11

Проектът „Взаимодействието с общността - фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция“, изпълняван в рамките на Програма ЗОВ в Община Шумен, търси да назначи трима образователни медиатори. Предвижда се двама да работят за ДГ „Пролетна дъга”- гр. Шумен, а един – за ОУ „Хр. Ботев” – с. Ивански.

„Основните изисквания към кандидатите са свързани с разбиране на социалните проблеми на общността, познаване на  родителската общност и умения за насочване  към добро образование, социализация и интеграция на децата, както и комуникативност“, споделя Христина Баева, ръководител на проекта.

Срокът за подаването на документите е до 28 април 2017 година.

Конкурсът е на два етапа: подаване на документи и събеседване.

Допълнителна информация: телефон 054/857 756, лице за контакт: Христина Баева

Вижте подробности в файла, откъдето ще можете да свалите и заявлението за участие в конкурса

Виж повече

Здравни кабинети и ремонтирани стаи за детски занимания в Русе

2017-02-27

Ремонтирани помещения за здравни кабинети и за детски занимания бяха официално открити днес в сградата на Детска градина „Ралица“ в кв. „Тракция“ - Русе.

На първия етаж се помещават два здравни кабинета (АГ и на общопрактикуващ лекар/педиатър), кабинет на здравен медиатор и зала за  работа с родители и здравно образование. Кабинетите са новост за „Тракция“, досега в квартала няма регистрирана практика на общопрактикуващ лекар. На втория етаж са ремонтираните помещения за една полудневна и за една целодневна група за деца от 3-5 години.

Ремонтът бе извършен в рамките проекта на Община Русе по Програма ЗОВ (Здраве и образование за всички), изпълнявана с финансовата подкрепа на Българо-швейцарската програма за сътрудничество.  Също така, здравните кабинети бяха обзаведени и оборудвани по ЗОВ.

Понастоящем заниманията в сградата се посещават от 10  деца от полудневната група и 6 - от целодневната. Нает е здравен медиатор, който заедно с местни партниращи неправителствени организации работеше в „Тракция“, за да представи на ромското население новите ремонтирани кабинети и детската градина. Двама лекари, които ще преглеждат в новите кабинети, са вече определени и започват работа тази седмица.

С децата в новоремонтираните помещения ще работят опитни педагози. Предвидена е и работа с родителите, за да окуражават и стимулират децата си да посещават заниманията – първо в градината, а после и в училище. За целта е разработен специален педагогически наръчник за работа с деца и родители.

Очаква се около 25 деца да посещават двете детски групи в близките месеци в резултат от популяризирането на новите възможности в градината. Полудневната група с 8 деца е нова инициатива, която се оказа привлекателна за ромите и се очаква броят на децата да расте. По програмата са назначени педагог и логопед.

„Продължаваме да работим за бъдещето на нашите деца и да създаваме необходимите условия да растат здрави и щастливи “, заяви кметът на Русе Пламен Стоилов на официалното откриване. Ирина Файон, ръководител на Звеното за управление на Програма ЗОВ, изрази задоволството си от от съвместната работа с Община Русе, която изпълнява проекта за социалното включване на роми и други уязвими групи с девет партньори. „В детската градина в „Тракция“ имаме двоен успех и положихме двойно повече усилия, тъй като едновременно ремонтирахме и обзавеждахме и медицински кабинети, и детска градина“, отбеляза Ирина Файон.

 

Вижте тук интервю с Ирина Файон, ръководител на Програма ЗОВ и Мариела Личева, координатор по проекта в Русе за БНТ 2
Вижте и репортаж на БНТ 2

Виж повече

Конкурс за здравни медиатори в Русе и Борово

2017-02-06

Проектът в Русе за социално включване на  роми и други уязвими групи обяви конкурс за назначаването на здравни медиатори:  един за Община Русе, а другият – за Община Борово. Двамата ще  бъдат назначени на пълно работно време до края на проекта, изпълняван в рамките Програма ЗОВ (Здраве и образование за всички).

От здравните медиатори се очаква да работят за осъществяването на профилактичните дейности и разяснителните кампании в ромските общности в общините Русе и Борово, както и да съдействат на нуждаещите се от малцинствените групи за достъп до здравни и социални услуги. Здравните медиатори са посредници между уязвимите групи и здравните и социалните служби. Те подпомагат преодоляването на културните бариери при общуването на хора от общността и институциите

Конкурсът е на два етапа: разглеждане на документите на кандидатите и събеседване с допуснатите до втория етап.

От кандидатите  се изисква принадлежност към уязвимата общност, познаване на здравните и социалните й  проблеми, владеене на езика й (ромски и/ли турски), както и много добри комуникативни умения.

Крайният срок за подаването на документи за конкурса е 24 февруари 2017.

Вижте тук пълния текст на обявата.

За контакти и повече информация:
За Община Русе – Невена Енчева, технически сътрудник по проекта:  082 881 812
За Община Ветово – Диана Стойчева, координатор на проекта: 0879 334  815

Виж повече

Конкурс за кратко име на Българо-швейцарската програма за социално включване на роми и други уязвими групи

2016-07-08

Търси се име!

Екипът на Програмата за социално включване на роми и други уязвими групи, финансирана от Българо-швейцарската програма за сътрудничество, обявява конкурс за кратко име на Програмата.

Програмата, която се изпълнява до 2019 година, залага на два ключови фактора:  образованието и здравето. Четири големи общински центрове - Бургас, Монтана, Русе, Сливен, към които предстои да се включат Пловдив и Шумен, изпълняват интегрирани проекти съвместно с местни партньори.

Програмата е насочена към ромски и други деца в ранна възраст (3-10), като целта е да се увеличат шансовете им за включването в системата на образованието, а по-късно и на пазара на труда. Специално внимание се обръща на младите ромски жени и семейства, за да се подобри достъпът им до медицинско обслужване и да се повиши осведомеността им относно здравната профилактика и контрола на раждаемостта. Финансират се различни дейности, свързани с образованието и здравеопазването, както и изграждане или ремонт на детски градини, начални училища и медицински центрове. Общата стойност на Програмата е  8 088 500 швейцарски франка, като швейцарският  принос е 6 920 000 швейцарски франка. Основният партньор на Програмата е Министерството на труда и социалната политика, министерствата на образованието и здравеопазването допринасят освен със съфинансиране още с експертиза и разработване на политики. Трите министерство осигуряват общо 15 процента съфинансиране. Вижте повече на фейсбук страницата на Програмата.

Краткото име на Програмата трябва да е разбираемо, ясно и позитивно; да дава представа за същността й; да носи информация за насочеността й към решаването на два важни проблема в социалното включване на роми и други уязвими групи: образование и здравеопазване; да е уникално и разпознаваемо на български и английски.

Най-доброто предложение ще получи награда от 100 лева. Предложенията ще бъдат оценени от Звеното за управление на Програмата, партньорите и Швейцарския офис за сътрудничество.

Срокът за подаването на предложенията е 20 юли 2016.

Предложенията се изпращат на Ива Тончева, експерт по ПР и комуникации в Програмата: iva.tontcheva@taofes.eu

Виж повече