Новини

Отличничка от Университета обучава ромските деца в кв. „Кошарник“

2019-01-16

Вече пета година Деница Георгиева обучава ромските деца в монтанския квартал „Кошарник“. 27-годишната .Деница е ярък пример за това, че едно ромско момиче може да успее. Ключът към успехът е образованието. За учителката в ДГ № 8 „Пролет” децата са дар от Бога. „Не напразно в Библията  пише да бъдем като децата. Децата са чисти, искрени, бързо се сприятеляват и бързо прощават,” казва тя.  Мотивът й да избере професията на детски учител е желанието й да помага на  децата да се изграждат като личности.

С какво Ви привлече детската градина в кв. „Кошарник”, след като с Вашето образование и отлична диплома можете да работите във всяка една детска градина?

  • Аз съм първата, която завърших магистратура по педагогика с пълен отличен успех. Искам да  бъда ролеви модел за моята общност. Смело мога да твърдя това, защото след като завърших и започнах работа  в ДГ № 8 „Пролет“ в кв. „Кошарник”, вдъхнових  още млади хора  от квартала. Някои от тях вече са завършили успешно и  работят като учители в детски градини и училища, а някои в момента се обучават. Това са Жанета Ангелова, Петрана Ташкова, Антоанета Антонова, Бетина Бойкова, Теменужка Емилова, Петя Димитрова. От скоро започнаха да учат и майки с деца.

Нека докажем, че

РОМИТЕ СЪЩО МОГАТ ДА УЧАТ, ДА РАБОТЯТ И ДА СА ДОСТОЙНИ ГРАЖДАНИ

в държавата ни.

  • Какви качества трябва да притежава един съвременен педагог, за да е успешен?
  • Като всеки съвременен педагог използвам различни иновативни методи за работа с деца и се стремя да съм в синхрон с актуалното и новото.
  • Кои Ваши лични  качествата и уменията най-много Ви помагат в работата Ви?
  • Личните качества, които ми помагат в работата е силната вътрешна мотивация и  позитивно отношение.  Компютърната грамотност ми помага за работа с децата също. Умението за работа в екип, пък ми дава възможност да се сработя с колегите.
  • Виждате ли около себе си педагози, които имат тези качества?
  • Разбира се! Заобиколена съм от  професионалисти и от млади, много мотивирани бъдещи колеги, които се обучават в момента.
  • Какъв трябва да е подходът на учителите към ромските деца, за да има успех в работата с тях?
  • Ромските деца са си деца. Подходът към тях трябва да е  като към всяко едно дете. Освен добре образован, всеки съвременен педагог трябва да изпитва любов към децата, към всички деца, не само към определени етнически групи.
  • Какви методи използвате в работата си с децата, за да се забавляват и да усвояват знанията и да развиват уменията си с лекота?
  • Ние имаме нова сграда, построена миналата година по европейски стандарти по Програма ЗОВ. Проектът на Община Монтана по ЗОВ, съфинансиран от Швейцария, в рамките на Българо-швейцарската програма за сътрудничество, реши един наболял проблем -

    В КВ. „КОШАРНИК” И СЕГА ИМАМЕ СЪВРЕМЕННО УЧЕБНО ЗАВЕДЕНИЕ.

Новата сграда на нашата детска градина ни предлага  възможност да работим пълноценно и да използваме различни иновативни методи.  Занималните са с много и най-различни видове интерактивни и образователни  играчки.  Има интерактивна дъска, три детски площадки с ергономични и безопасни уреди, също така  добре оборудван физкултурен салон, както и концертна зала, където децата  показват своите таланти пред родителите си и пред гости на градината.

  • Според вас нужно ли е родителите също да се обучават? Как?
  • Нужно е  да се провеждат обучения в кварталите, за да се повиши родителския капацитет на ромските семейства. Това ще помогне на обществото.Нашата детска градина може, да осигури мястото на провеждане на такива обучения и някои от учителите можем да сме говорители на полезни и интересни  и полезни теми.
  • Коя е най-сериозната грешка, която допускат учителите в отношението си към децата и ги отблъскват от учебния процес?
  • Винаги отговорността за резултата от обучението е на възрастния и не можем да виним децата. Децата усещат, когато някой ги обича и се грижи  истински от сърце за тях и обратно.
  • Работата с малки деца изисква енергия и търпение. За Вас тя е източник на нови сили ли е или на изтощение?
  • Децата са изпълнени с енергия,  те са емоционални, вълнуващи се, постоянно търсят новото и различното. Така се чувствам и аз когато работя с тях .
  • Какви трудности срещате с възпитаниците Ви?
  • Нередовната посещаемост е най-голямата трудност.

ТАКСИТЕ СА НАЙ-СЕРИОЗНИЯТ ПРОБЛЕМ В НАШАТА ДЕТСКА ГРАДИНА.

  • Как преодолявате тези трудности?
  • Свързваме се  с организации и  фондации, които да покриват таксите на крайно бедни деца на таксите, но все още този проблем си остава под въпрос.
  • Какво трябва да се случи, за да пожелаете да смените професията си?
  • Засега нямам такива намерения, но съм убедена, че човек се учи цял живот.
  • Какви цели си поставяте за Вашето професионално развитие?
  • Да се развивам в област на педагогиката чрез професионални квалификации. Да участвам в организации и обучения, свързани с образованието.

Деница Георгиева-Борисова e бивша възпитаничка и настояща учителка в Детска градина № 8 „Пролет“ – Монтана, която работи по Програма ЗОВ. Деница е завършила бакалавърска степен по специалност „Предучилищна педагогика и английски език” във Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“ - филиал Враца. Деница завършва с отличен успех и магистратура в същия ВУЗ по специалност „Предучилищна и начална училищна педагогика”. „Тя е нашата гордост!” – категорична е директорката на детското заведение Емилия Коцева.

Виж повече

Деца от Програма ЗОВ сурвакаха кмета на Монтана за ромската Нова година

2019-01-14

Деца от монтанските квартали „Огоста” и „Кошарник” сурвакаха днес кмета на общината Златко Живков за Василица, както повелява традицията на ромската Нова година.

Всеки от малките сурвакари, с които се работи допълнително по Програма ЗОВ, бе подготвил наричания за здраве и плодородие. Към добре познатите куплетчета в духа на традицията, децата бяха допълнили и рими с важни за тях неща. Теменужка Любенова пожела „всеки работа да има, всеки зло да го забрави”, Драга Кральова - „колкото цветенца по полята, толкова шестици за децата”, а Валенсио Кирилов се помоли за „мир на земята”. Той разказа пред кмета и журналистите, събрали се на ритуала, легендата за Банго Васил, който спасил ромите от гибел и затова е толкова тачен от тях.

Малките гости на кмета са сред най-добрите ученици от Начално училище „Георги Сава Раковски” и от Първо основно училище „Св. св. Кирил и Методий” – партньори по проекта „Комплексен подход за ромско включване в Община Монтана“. Затова точно на тях се е паднала честта да сурвакат градоначалника в празничния за ромската общност ден, уточниха образователните медиатори Бисер Андреев и Янко Янков, участвали заедно с децата в изработката на дряновиците. Сурвакарите получиха паричка и лакомства от кмета Живков.

Обхванатите в групите по Програма ЗОВ отбелязаха подобаващо и Коледа, и Нова година с тържества в училищата и детските градини. Специално подготвен от Общинския куклен театър „Патилан” коледен спектакъл събра малчуганите от квартал „Кошарник” в голямата зала на Младежки дом – Монтана, на 21 декември. След пиесата, посрещната емоционално от малките зрители и техните родители, Дядо Коледа раздаде подаръци на послушните. Те го поздравиха с песнички и стихчета.

Красивите момичета от танцовата група в квартала бяха артистични гости на коледния празник на Фондация „Рома” – Лом, и спечелиха аплодисментите на публиката.

Виж повече

Община Средец и Центърът за развитие на общността – добър пример за интеграцията

2019-01-14

Община Средец и Центърът за развитие на общността (ЦРО) са добрият пример за отлична работа на институциите за интеграция на децата от малцинствените групи и привличането им в училище. Това каза образователният министър Красимир Вълчев, който посети днес общината.

Министърът, кметът инж. Иван Жабов и директорката на Регионалния образователен инспекторат инж. Виолета Илиева бяха гости на ЦРО Средец, където бе отбелязан един от най-големите празници на ромите - „Василица“ –  ромската Нова година. Събитието бе част от дейностите, който се изпълняват по местния проект по Програма ЗОВ, финансиран от Българо-швейцарската програма за сътрудничество.

Децата от клуб „Музика и танци“ към проекта представиха богата програма по случай празника. Вниманието на публиката беше завладяно от играта на малките артисти, които представиха обичая „Посрещане на нова година – Банго Васил и сурвакане“. Програмата продължи с ромски легенди за празника, стихотворения, празнични песни и танци. Гостите бяха сурвакани от децата за здраве и успехи.

„ЦРО Средец е пример за това как могат да бъдат мотивирани децата да се включват в различни дейности, за развитие на различни умения. Днес е все по-трудно да убедим учениците, да привлечем вниманието им, но виждаме, че това е изпълнимо и Средец го показва", допълни министър Вълчев.

Обновеният по Програма ЗОВ център отвори врати през пролетта на 2017 и предлага комплексни услуги, свързани с образованието и здравеопазването на най-уязвимите групи от хора в общината.

Десетки деца посещават с ентусиазъм трите клуба по интереси – по спорт (120 деца), творчество (64 деца) и информационни технологии (64 деца), както и детската танцова формация.

Организират се допълнителни занимания в извънкласни форми и групи по интереси – индивидуална и групова работа за ученици от 1-4 клас. 192 ученика участват в допълнителни занимания по български език, водени от опитен педагог. Клуб „Отговорен родител“ подпомага развиването на родителски умения и консултиране на родители на децата от началните класове. Откакто заработи центърът са организирани 20 срещи на  клуба, посетени общо от 220 родители.

За периода от стартирането на проекта до момента образователните медиатори са направили близо 700 посещения при семейства, чийто деца са застрашени от отпадане от училище или вече са отпаднали. Като резултат от тази работа в клас са върнати 30 ученика. Над 200 родители са обхванати от информационни кампании да бъдат мотивирани да изпращат децата си на училище.

ЦРО Средец е притегателно място за честването на традиционни празници: Коледа, Василица – ромската Нова година и 8 април – Международен ден на ромите.

Виж повече

Изложба на наши талантливи деца и ученици в Шумен

2019-01-12

Творби на деца от ДГ “Пролетна дъга” и на ученици от Обединеното училище “Христо Ботев” в село Ивански, които се включиха в конкурса “Весела Коледа”, бяха представени на изложба, подредена в Община Шумен.

50 рисунки с коледни и новогодишни послания и апликации разказват различни сюжети от зимата в пъстра палитра от цветове и герои, свързани с коледните и новогодишните празници. Своите творби децата и учениците  изработиха по време на уикенд училищата по проекта на Община Шумен “Взаимодействието с общността – фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция”.

С помощта на педагозите от детската градина и от училището в село Ивански те успешно развиват своите таланти. Освен от учителите малките творци получават подкрепа също и от семейството. Заниманията с художествени дейности има положителен ефект както върху децата, така и върху родителите. Те се вълнуват и стават по-заинтересовани от тяхното образование. За усърдието си децата и учениците получиха много подаръци – флумастри, детски книжки с приказки и пъзели. 

На представянето на изложбата бяха поканени родители от Шумен и село Ивански, медиатори и учители. Празнично украсената зала на общината събра повече от сто души, а събитието се превърна във весело детско тържество, в което деца и ученици се забавляваха, рецитираха стихотворения, пяха песни и танцуваха. По-големите ученици от село Ивански прочетоха и коледно-новогодишните пожелания, които бяха написали към своите рисунки.

Изложбата и представянето на най-добрите творби от конкурса за апликации и детски рисунки с коледни новогодишни пожелания бе организирана от Община Шумен по проекта към Програма ЗОВ (Здраве и образование за всички), изпълнявана в рамките на Българо – швейцарската програма за сътрудничество.

Виж повече