Новини

ЗОВ достигна до хиляди деца и млади семейства: обобщени резултати

2019-08-14

В работата си в шестте района Програма ЗОВ (Здраве и образование за всички) обхвана хиляди деца, млади жени и семейства.

Цифрите са красноречиви за резултатите от четиригодишната работа на ЗОВ-екипите по места: Шумен, Пловдив, Монтана, Бургас, Сливен и Русе (2015-2018 г.) Вижте тук общи резултати.
 

ОБРАЗОВАНИЕ

Деца от 3 до 6 г. в детски градини, участващи в новосъздадени групи по Програма ЗОВ деца, включително групи по български език - 2 915

Ученици 1-4 клас, участващи в образователни дейности в новосъздадени групи по ЗОВ, включително групи по български език - 2 113

Деца и родители), участвали в културни и спортни събития - 13 796

Деца 3-10 г. , участващи в извънкласни дейности (за ученици, ученици и родители, летни училища, екскурзии, музеи) - 8 691

Родители, участващи в срещи и консултации посветени на образованието на децата им - 10 276

Конкретни резултати: Бургас, Шумен, Пловдив, Монтана, Сливен и Русе.

 

ЗДРАВЕОПАЗВАНЕ

Общи медицински прегледи (на общопрактикуващите лекари и педиатри) и скрининги - 18 253

Специализирани медицински прегледи, включително гинекологични прегледи - 5 218

Медицински изследвания - включително ХИВ, сифилис, PAP – цитонамазки, кръвни тестове за кучешки тения -        2 627

Здравни консултации (здравни медиатори) - 15 012

Поставени вътрематочни спирали  - 604

Обхванати в информационни кампании и събития, групи за здравна подкрепа на жени и младежи - 19 665

Конкретни резултати: Бургас, Шумен, Пловдив, Монтана, Сливен и Русе.

По Програма ЗОВ бяха построени/обновени 28 училища, детски градини и здравни кабинети; обучени бяха 48 здравни и образователни медиатори, както и 700 педагози и медиатори.

Вижте още резултати от работата по ЗОВ в презентацията на Звеното за управлението на проекта.

Виж повече

Програма ЗОВ: уроци и препоръки

2019-08-11

Интегрираният модел, използван от Програма ЗОВ, се доказа като успешен и работещ за социалното включване на роми и други уязвими групи. Прилаган в шестте района на Програмата – Русе, Пловдив, Бургас, Шумен, Монтана и Сливен, той може да доведе до реални резултати и в други райони на страната.

Параметрите на този интегриран модел са:

  • Интегрирани мерки - в една и съща общност;
  • Големи градски ромски общности и малки населени места - директен и адекватен достъп;
  • Устойчивостта е планирана още при дизайна на програмите;
  • Промяна на национални политики - релевантност и застъпничество;
  • Подкрепящ мониторинг и изграждане на капацитет;
  • Развитие и укрепване на партньорствата; подобрени включващи мерки.
     

Въз основа на работата си на национално и местно ниво Програма ЗОВ извлече специфични уроци:

Национално ниво

  • Интегрираните мерки - да включват образование, здраве, заетост, жилища и инфраструктура;
  • Нужно е по-добро междуведомствено сътрудничество при планиране и изпълнение на интегрирани програми;
  • Необходимост от национално финансиране на Програмите за уязвими групи, за да не се разчита единствено на външно финансиране;
  • Администрирането на проекти да не е единствено контрол. Необходима е подкрепяща супервизия;
  • Нужда от насърчаване провеждането на системно здравно образование в училище;
  • Оперативна програма Здравеопазване и по-адекватно финансиране на националните програми в тази област => по добра устойчивост.
     

Вижте препоръките на местно ниво в презентацията на екипа на Програма ЗОВ, представен на заключителната й конференция.

Използвайки успеха на подхода и резултатите от ЗОВ, независими експерти правят подобни препоръки за работата по социалното включване на роми и други уязвими групи.
Вижте обобщение на Ива Бонева, част от екипа на швейцарските оценители, в презентация, направена през юли 2019:
 

  • Продължаване работата с общини, с целенасочени/прагматични интервенции  за социално включване.
  • Включване на ромите/уязвимите групи в разработването и изпълнението на проекти.
  • Не само достъп до образование и здравеопазване, но и до качествени такива. Поддържане на този труден баланс с различни мерки.
  • Планиране на дейности, намаляващи риска за ефективността и устойчивостта.
  • Да се осигурят необходимите ресурси на ЗУП и ситуирането им на централно място в администрацията.
  • Укрепване на инструментите за мониторинг и оценка и прилагане на теорията на промяната.
  • Планиране  и навременно стартиране на инфраструктурни дейности. Изискване на временни решения за предоставяне на услуги, докато инфраструктурата не бъде въведена в експлоатация.

 

Вижте тук и още една презентация с оценки и препоръки за устойчивост: Дочо Михайлов, консултант по ЗОВ.

Виж повече

Заключителна конференция: Програма ЗОВ се доказа като добре работещ модел

2019-06-27

Опитът от изпълнението на Програма ЗОВ показва, че интегрираните здравни, образователни и социални услуги дават изключително добри резултати, когато са прилагани ефективно и са точно адресирани спрямо конкретните нужди на населението на дадена община. Това е оценката на министъра на труда и социалната политика Бисер Петков, която той направи на заключителната конференция на Програмата на 25 юни 2019 в София.  

В приветствието си към участниците в заключителното събитието посланикът на Швейцария Мюриел Берсе Коен отбеляза отличното сътрудничество между институции и общини. Тя припомни, че Програма ЗОВ е дала началото на промяната на важни политики за образование и здравеопазване. Като следваща стъпка тя подчерта нуждата от устойчивост и да се работи активно с родителите, които да виждат смисъл и нужда от образованието на децата си.

В дискусиите участваха заместник-министърът на образованието и науката Деница Сачева и заместник-министърът на труда и социалната политика Зорница Русинова, представители на министерските работни групи от Министерството на образованието и науката и Министерството на здравеопазването.

Усилията на Програма ЗОВ са насочени към деца и млади семейства от уязвими групи в Пловдив, Русе, Бургас, Монтана, Сливен и Шумен, които живеят крайно бедно в затворени и изолирани общности. От българска страна основен партньор по Програмата е Министерството на труда и социалната политика, като участват още министерствата на здравеопазването и образованието и науката. Общата стойност на Програма ЗОВ е 8 088 500 швейцарски франка, като швейцарският принос е 6 920 000, а съфинансирането от трите министерства е 15%.

Успешно бяха изпълнени шест интегрирани проекта с общо 30 партньори - училища, детски градини, здравни центрове, НПО и др. ЗОВ утвърди следните стратегически принципи на работа : паралелни дейности в областта на образованието, здравеопазването, културата и инфраструктурата за една и съща уязвима общност, и работа през централните и местните институции, като те остават основните стълбове на политики и услуги за уязвими и носят основната отговорност за подобряване на благосъстоянието на тези граждани.

Накратко резултатите от Програма ЗОВ:
* 28 построени/обновени училища, детски градини и здравни кабинети;
48 обучени здравни и образователни медиатори;
* 700 обучени педагози и медиатори;
*  5 028 деца от 3-10 г. в нови групи и допълнителни занимания по български език;
* 10 276 родители, участвали в консултации и срещи за мотивация (образователна медиация);
* 13 796 деца и родители, участвали в културни и спортни събития;
* 23 471 ОПЛ, педиатрични, гинекологични прегледи и скрининги;
* 19 665 бенефициенти на кампании и събития, групи за поддръжка;
* 15 012 индивидуални информционни здравни консултации и срещи (здравна медиация)

 Вижте още резултати в презентацията на екипа по управлението на ЗОВ.

Важен акцент в дискусиите бяха научените уроци и устойчивостта на Програмата. Ето част от отправените препоръки в оценката на програмата:
* Продължаване на работата в партньорства, като общините остават главната отправна точка с конкретни и прагматични интервенции за социално включване, базирани на реални и точни данни по места;
* Използване на подход на работа от Звеното за управление на програмата, който подкрепя и гради капацитета на всички партньори, а не само контролира и „наказва“ за направени грешки; фокус върху интегрирания подход, където образование и здравеопазване съжителстват, с възможност за включване и на заетост; продължаване на реформите на ниво политики;
* Прецизно планиране на дейности, намаляващи риска за осигуряване на ефективност и устойчивост;
* Последователно включване на ромите в разработването и изпълнението на проекти.

Общо бе виждането, че благодарение на съвместната работа с държавните институции и местните власти повечето от дейностите са вече устойчиви с подкрепата на държавни делегирани бюджети, насочени към общините. Много от другите дейности ще бъдат подкрепени от национални програми, европейски оперативни социални и образователни програми след 2020 година, както и чрез Норвежкия финансов механизъм.

 

Вижте тук всички презентации
Видео клипове от конференцията: едно, две, три

Виж повече

Детска градина и училище в Шумен грейнаха в цветовете на дъгата

2019-06-23

Детската градина „Пролетна дъга“ в Шумен и Обединеното училище "Христо Ботев" в село Ивански вече са оборудвани с нови съоръжения за игра.

Те са закупени по проекта на Община Шумен  „Взаимодействието с общността – фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция“, в който градината и училището са партньори. Стойността им 2 000 лева.

Новите шарени пързалки, стени за катерене, тунелчета, детските площадки и пребоядисаната ограда грейнаха обновени и цветни. Весела детска глъч и радостни усмивки изпълват просторния двор на детската градина и обновената площадка на училището.

Съоръженията за игра в детската градина не бяха подновявани от нейното създаване преди 30 години, а в началното училище в село Ивански никога досега не е имало такива уреди за игра.

Промененото и осъвременено пространство ще даде възможност на учителите да организират разнообразни занимания с децата и учениците.

Виж повече