Реалната интеграция се постига с устойчивост:Примерът на Бургас

2018-04-22

Изцяло нова сграда за предучилищно и начално училищно образование, оборудвана и обзаведена; проведени професионални обучения и тренинги с преподавателите; действащ екип от образователни медиатори; регулярни срещи с родители, деца и преподаватели и много малчугани, върнати отново в класните стаи.

Това е кратката равносметка за по-малко от три години в направление Образование и то само в гр. Бургас за свършеното по Интегрирания проект за социално включване на ромите и другите уязвими групи в общините Бургас, Средец и Малко Търново, изпълняван в рамките по Програма ЗОВ (Здраве и образование за всички), съфинансиран от Българо-швейцарската програма за сътрудничество.

Сградата, която отвори врати през септември 2016 г., вече е тясна за учениците, които я посещават, споделя директорът на Основно училище „Христо Ботев“ Радостина Ботушанска. Над 100 деца допълнително бяха обхванати и приобщени към образователния процес, след като в сградата започнаха да се обучават подготвителните групи с пет- и шестгодишните деца. Общо, в двете групи, тази година бяха приети 170 деца.

Тази година приехме 4 групи шестгодишни и 3 групи петгодишни деца, а преди имахме само две групи. С новата сграда се решиха много проблеми. Децата вече не само имат игри на улиците, а и сериозни учебни занимания. Това е много важно за квартала, преди нямаше къде да отидат“, пояснява Ботушанска.

Капацитетът и на новата сграда, изградена по проекта, е запълнен на 100%, а родителите имат желание децата им да посещават училището. Ефектът е констатиран и от експерт на Министерството на образованието и науката, който при посещението си миналата седмица е намерил сериозна промяна и в знанията и поведението на децата.

За да има успех, нещата не трябва да спират дотук, както и след края на проекта“, пояснява Радостина Ботушанска.

С това е съгласна и ръководителят на проекта Магдалена Япаджиева:

Началото беше трудно, защототрябваше да накараме различните участници в проекта да работят в синхрон и с желание, за да имаме реален ефект. Благодарение на добрата работа на ръководството на училището, на ентусиазма и отдадеността им, успяхме да върнем доста деца в ОУ „Христо Ботев“. Сериозна е заслугата и на образователните медиатори към фондация „Областен ромски съюз“, които работят на терен и заедно с родителите“.

Тримата медиатори правят редовни срещи с хората от общността в клубовете „Отговорен родител“ и „Активен родител“. Процесът не е лесен, затова променяме начина на общуване и въздействие в движение, пояснява Десислава Тенева. Една от идеите им е да сменят ролите и чрез открити уроци да поставят родителите на мястото на преподавателите. Механизмите за връщане на децата, както и спирането на детските надбавки нямат ефект върху общността, затова ги убеждаваме от важността на образованието и им показваме реалната полза от него, добавя Тенева. Тя и нейните колеги са успели да върнат не едно и две деца в училище, убеждавайки и родителите, и самите малчугани. Важно е, обаче, този процес и проектът в тази насока да продължи, защото интеграцията не е дейност, която има начален и краен срок.

Последни новини в тази категория

Награди за талантливите ни деца в Бургас

2019-03-12

Талантливите деца от Любителската школа "Шарена палитра" в Бургас, която е подкрепена по Програма ЗОВ, отново показаха своя талант. На Националния конкурс, посветен на 3-ти март, в който участваха над 200 рисунки, Андон Маринов (11г.) се класира на първо място! Втори бе Йоско Маринов (10 г.), а Красимир Мехмед (11г.) получи поощрение получи Красимир Мехмед-11г.

В Националния конкурс" Водата е живот" малките таланти показаха своето виждане за околната среда и водата, като завоюваха първи места - Ани Стоянова (13 г.) и Красимир Мехмед (11г.). Те ще получат наградите си на специална церемония на 15 март в изложбената зала на Съюза на художниците в града.

Не по малка гордост за школата бяха и грамотите от Националния конкурс за кукери - с. Стража. Благодарение на проекта и с подкрепата на общността в града, младите таланти продължават да развиват талантите си в Народно читалище "Хр.- Ботев 1937"-Бургас, с ръководител Атанаска Желязова.

През месец май на децата им предстои участие в голям пленер в гр. Сливен, също и през юни на пленер в Сарафово, Община Бургас.

Децата от "Ателие за приказки" с ръководител педагога Мария Стоянова по проекта успешно пишат своите литературни произведения и участват в литературни конкурси.

Виж повече

Педагози от Монтана се обучаваха по Програма ЗОВ

2019-02-28

Педагози участваха в двудневно обучение по проект „Комплексен подход за ромско включване в Община Монтана”, изпълняван по Програма ЗОВ. Александър Герасимов – директор „Хуманитарни дейности”, Лозка Никова – главен експерт „Училища”, Милена Тодорова – главен експерт „Детски градини”, директори и учителки от Детска градина № 5 „Дъга” и Детска градина № 8 „Пролет”, както и от филиалите й в селата Габровница и Вирове, се включиха в семинара. Двете детски градини са партньори на общината по Програма ЗОВ.

По време на обучение бяха дискутирани теми като привличането и задържането на децата в градините, ползите от десегрегираното образование и партньорството с родителите.  Полезни за аудиторията бяха анализираните добри практики от България и чужбина, които кореспондираха с важни проблеми на ранното детско развитие.

Обучителите Боян Захариев и Илко Йорданов от Институт „Отворено общество” бяха подготвили интересно интерактивно обучение, което допринесе за избистрянето на нови идеи за обогатяване на педагогическата практика в работата с ромските деца.

Боян Захариев и Илко Йорданов умело актуализираха съществуващите ни  професионални компетентности за прилагане на модели, техники и технологии за игрово взаимодействие при деца-билингви за по-успешното и ефективно овладяване на българския език при децата от ромски произход“, – сподели Иванка Христова – директор на ДГ № 5 „Дъга”. „Те ни представиха методи, подходи и идеи за включване на семейството в живота на детската градина, което би довело до позитивната нагласа на родителите към образователната институция, а оттам и за премахване на проблемите като недоверието към детската градина и екипа, който работи с децата им; нередовното посещение на децата; незаинтересоваността на родителите към образователната интеграция; слабото владеене на българския език и затруднения в комуникацията и др. Обучението ни помогна да си дадем сметка за това, колко е важно сътрудничеството между учители и родители и защо това е необходимо условие за образователната интеграция на ромските деца. Така стигнахме до извода, че чрез създаването на  взаимно  доверие, уважение и толерантност, печелят не само децата, но и цялото  ни общество, защото каквито взаимоотношения създадем между нас възрастните, такива ще възпитаме и у децата.”                                                                                      

Семинарът по Програма ЗОВ бе организиран на 23 и 24 февруари 2019 във Вършец.

Виж повече