Реалната интеграция се постига с устойчивост:Примерът на Бургас

2018-04-22

Изцяло нова сграда за предучилищно и начално училищно образование, оборудвана и обзаведена; проведени професионални обучения и тренинги с преподавателите; действащ екип от образователни медиатори; регулярни срещи с родители, деца и преподаватели и много малчугани, върнати отново в класните стаи.

Това е кратката равносметка за по-малко от три години в направление Образование и то само в гр. Бургас за свършеното по Интегрирания проект за социално включване на ромите и другите уязвими групи в общините Бургас, Средец и Малко Търново, изпълняван в рамките по Програма ЗОВ (Здраве и образование за всички), съфинансиран от Българо-швейцарската програма за сътрудничество.

Сградата, която отвори врати през септември 2016 г., вече е тясна за учениците, които я посещават, споделя директорът на Основно училище „Христо Ботев“ Радостина Ботушанска. Над 100 деца допълнително бяха обхванати и приобщени към образователния процес, след като в сградата започнаха да се обучават подготвителните групи с пет- и шестгодишните деца. Общо, в двете групи, тази година бяха приети 170 деца.

Тази година приехме 4 групи шестгодишни и 3 групи петгодишни деца, а преди имахме само две групи. С новата сграда се решиха много проблеми. Децата вече не само имат игри на улиците, а и сериозни учебни занимания. Това е много важно за квартала, преди нямаше къде да отидат“, пояснява Ботушанска.

Капацитетът и на новата сграда, изградена по проекта, е запълнен на 100%, а родителите имат желание децата им да посещават училището. Ефектът е констатиран и от експерт на Министерството на образованието и науката, който при посещението си миналата седмица е намерил сериозна промяна и в знанията и поведението на децата.

За да има успех, нещата не трябва да спират дотук, както и след края на проекта“, пояснява Радостина Ботушанска.

С това е съгласна и ръководителят на проекта Магдалена Япаджиева:

Началото беше трудно, защототрябваше да накараме различните участници в проекта да работят в синхрон и с желание, за да имаме реален ефект. Благодарение на добрата работа на ръководството на училището, на ентусиазма и отдадеността им, успяхме да върнем доста деца в ОУ „Христо Ботев“. Сериозна е заслугата и на образователните медиатори към фондация „Областен ромски съюз“, които работят на терен и заедно с родителите“.

Тримата медиатори правят редовни срещи с хората от общността в клубовете „Отговорен родител“ и „Активен родител“. Процесът не е лесен, затова променяме начина на общуване и въздействие в движение, пояснява Десислава Тенева. Една от идеите им е да сменят ролите и чрез открити уроци да поставят родителите на мястото на преподавателите. Механизмите за връщане на децата, както и спирането на детските надбавки нямат ефект върху общността, затова ги убеждаваме от важността на образованието и им показваме реалната полза от него, добавя Тенева. Тя и нейните колеги са успели да върнат не едно и две деца в училище, убеждавайки и родителите, и самите малчугани. Важно е, обаче, този процес и проектът в тази насока да продължи, защото интеграцията не е дейност, която има начален и краен срок.

Последни новини в тази категория

България разработи успешен модел на социално включване на уязвимите групи

2019-06-24

Заключително събитие на Програма ЗОВ, подкрепена от швейцарското правителство

Социалното включване на роми и други уязвими групи в България е доказано успешно с конкретна всекидневна работа с деца и млади семейства, като  образователни и здравни дейности са едновременно насочени към една и съща група с подкрепата на държавни институции, общини, неправителствени организации, здравни и образователни медиатори.Този модел бе разработен и успешно приложен от Програма ЗОВ (Здраве и образование за всички) през последните пет години в шест областни центрове в България с финансовата подкрепа на швейцарското правителство.

Пилотният модел на Програма ЗОВ за социално включване на роми и други уязвими групи ще бъде обсъден на национална конференция на 25 юни 2019 (вторник) в София,  която ще бъде открита от министъра на труда и социалната политика Бисер Петков, посланика на Швейцария Мюриел Берсе Коен и заместник-министъра на образованието и науката Деница Сачева. Заместник-министърът на труда и социалната политика Зорница Русинова ще участва в дискусиите.

Усилията на Програма ЗОВ са насочени към деца и млади семейства от уязвими групи в Пловдив, Русе, Бургас, Монтана, Сливен и Шумен, които живеят крайно бедно в затворени общности. От българска страна основен партньор по Програмата е Министерството на труда и социалната политика, като участват още министерствата на здравеопазването и образованието и науката. Общата стойност на Програма ЗОВ е 8 088 500 швейцарски франка, като швейцарският принос е 6 920 000, а съфинансирането от трите министерства е 15%

Успешно бяха изпълнени шест интегрирани проекта с общо 30 партньори - училища, детски градини, здравни центрове, НПО и др. ЗОВ утвърди стратегическия подход като най-ефективен за решаването проблемите на уязвимите групи: едновременни дейности по образование и здравеопазване в една и съща група и работа през централните и местните институции.

Елена, Асен, Асие и Исус са малчугани от „Надежда“ – първата детска градина, построена в ромския квартал Надежда в Сливен, която отвори врати благодарение на Програма ЗОВ в края на 2018 година. Над 100 деца от квартала посещават редовно заниманията и само за няколко месеца научиха много песнички и стихчета, рисуват и танцуват. „Мечтите им са като на всички деца по света -  да станат шофьор, принцеса, ловец на динозаври, учителка“, споделя директората на градината Катя Вълева, която е приятно впечатлена от бързия напредък на децата. Родителите им, които са отпаднали рано от училище, вече имат сбъдната мечта: децата им имат шанс за образование и по-добро бъдеще. И здравеопазването е тук: в сградата на детската градина се помещава здравен център с кабинети на общо-практикуващ лекар, педиатър и гинеколог.

По  ЗОВ в периода 2016 – 2018 близо 2 500 деца на възраст от 3 до 6 години посещават редовно занимания в детска градина и предучилищна група, както и допълнителни обучения по български език, а още 2 113 деца ходят на училище (1 – 4 клас) и на допълнителни уроци по български. В шестте района образователните медиатори организираха 10 276 консултации и  мотивационни срещи с родители. В същия период бяха осъществени и 23 471 общи, детски и гинекологични прегледи, както и 15 012 информационни здравни консултации, организирани от здравните медиатори.

Постигнахме видими и устойчиви резултати с малко средства, изразходвани ефективно и ефикасно. Предимствата на Програма ЗОВ са: практични и изпълними цели; планиране, което води до устойчивост и съвместна работа с институциите“, казва ръководителката на ЗОВ Ирина Файон. „Не очакваме от общинските ни партньори да са само изпълнители на дейности, а се стремим заедно с тях да решаваме стратегически проблеми по места. В процеса на работа създавахме нови умения, мотивирахме ги и се надявам, че допринесохме за положителното отношение към уязвимите групи.“

Благодарение на съвместната работа с държавните институции и местните власти повечето от дейностите са вече устойчиви с подкрепата на държавни бюджети, насочени към общините. Много от другите дейности ще бъдат подкрепени от национални програми, европейски социални и образователни програми след 2020 година, както и по Норвежкия механизъм.

Виж повече

Детска градина и училище в Шумен грейнаха в цветовете на дъгата

2019-06-23

Детската градина „Пролетна дъга“ в Шумен и Обединеното училище "Христо Ботев" в село Ивански вече са оборудвани с нови съоръжения за игра.

Те са закупени по проекта на Община Шумен  „Взаимодействието с общността – фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция“, в който градината и училището са партньори. Стойността им 2 000 лева.

Новите шарени пързалки, стени за катерене, тунелчета, детските площадки и пребоядисаната ограда грейнаха обновени и цветни. Весела детска глъч и радостни усмивки изпълват просторния двор на детската градина и обновената площадка на училището.

Съоръженията за игра в детската градина не бяха подновявани от нейното създаване преди 30 години, а в началното училище в село Ивански никога досега не е имало такива уреди за игра.

Промененото и осъвременено пространство ще даде възможност на учителите да организират разнообразни занимания с децата и учениците.

Виж повече