Региони

Успехът на социалното приобщаване на роми и други уязвими групи изисква упорита работа и целенасочени усилия на държавата и обществото ни. Програмата ни ЗОВ (Здраве и образование за всички) залага на конкретни действия за образованието и здравето на децата и семействата им в няколко общини. Надяваме се да създадем работещ модел за социална интеграция чрез образование и здраве, който да бъде следван и от други общини.  

ЗОВ

Съвместно с

Новини

Деца и родители от Столипиново заедно в игрите и уроците

Родители от пловдивския квартал Столипиново се включиха заедно със своите деца от подготвителните групи на Детска  градина „Лилия“ в поредица от занимателни и образователни игри, които се проведоха в рамките на дейностите на клуб „Активен родител“. Клубът, който бе учреден още през миналата година в ромския квартал по проект „Всички заедно: за по-добро образование и здраве“, работи за привличането на ромските родители към активно участие в образованието на техните деца.

По време на игрите родители и деца бяха разделени на отбори, които се състезаваха в подреждане на пъзели, четене, броене, пеене. Изключително емоционална бе играта, при която майките със завързани очи трябваше да разпознаят чрез докосване по лицата и дрехите своите деца измежду всички останали деца. Учителката на групата  Б. Календерска успя да ангажира лесно вниманието и на родители и деца, тъй като игрите освен познавателни бяха и много забавни за всички участници. С много смях и възгласи за победа отборите положиха усилия да се справят със задачите.

В края на игрите от Севджан Моллабекир, ръководител на проекта, на децата бяха раздаден подаръци – тениски с лого на проекта, образователни книжки и дидактични пособия.

Поредицата от игри с участието на родители и деца е част от подход, който се прилага в ДГ „Лилия“ с цел да се приобщят ромските родители към живота в детската градина. Поощряването на доброволчеството сред родителите и включването им в образователните дейности повишават доверието към образователните институции сред ромската общност, което е един от начините за намаляване на ранното отпадане на ромските ученици от образователната система.

Ромско момиче ще разказва лични истории против дискриминацията

С идейния проект да се противопоставя на дискриминацията чрез споделени истории, Микаела Петкова спечели конкурс за уеб сайт на младежко сдружение в Монтана. Целта на конкурса беше да поощри създаването на сайт, който работи за решаването на проблем на местната общност. За 17-годишната ученичка това е лична кауза. Създаденият от нея сайт „Приеми ме“  (http://www.priemime.ml/) бе оценен най-високо.

„Аз съм Микаела Петкова на 17 години от град Монтана, възпитаничка съм на ПГСАГ и искам да ви запозная с проблема на моя етнос, и причината поради, която много ромски висшисти и не само са безработни. Това е ДИСКРИМИНАЦИЯТА“,  споделя Микаела на сайта, направен от нея. „В буквален превод от латински “дискриминация” означава “правене на разлика”. Най-общо дискриминацията е нееднакво отношение към различни хора или групи от хора въз основа на определени техни признаци. В моето ежедневие постоянно наблюдавам признак на дискриминация към ромския етнос“.

Микаела е ученичка в Професионалната гимназия по строителство, архитектура и геодезия „Проф. д-р арх. Стефан Стефанов”. Основното си образование е получила в Първо ОУ „Св. св. Кирил и Методий”, което е партньор по Програма ЗОВ.

Хакатонът беше финал на обучението по уеб дизайн. То се проведе от 15 до 17 октомври в рамките на Европейската седмица на програмирането в Регионална библиотека „Гео Милев” – Монтана. Младите хора се запознаха с различни уеб платформи за изграждане на уеб сайтове и работата с тях.

Резултатът от работата им беше оценен от жури. Негови членове бяха областният управител Росен Белчев, Нели Василева – от Община Монтана, която е и пиар на Програма ЗОВ - Монтана, Даниела Маринова - старши експерт по организация на средното образование в РУО - Монтана, Деница Шивачева – журналист и Йоан Иванов - експерт по проектиране на компютърни системи и мрежи.

Премиера на учебник по ромски език в Монтана

Знаете ли, че има учебник по ромски език? Плод е на дългогодишния труд на полиглота Любомир Сердев, който си отиде от белия свят преди 5 години, но неговата съпруга Зофия Янчак - Сердева издаде учебника в родината си Полша. Учебникът бе представен тази  седмица в Регионална библиотека „Гео Милев” – Монтана.

В процеса на изучаване и изследване на ромския език Любомир Сердев добавя към кирилицата два допълнителни символа - j /йот/ и h /хаш/, с които да се фиксират специфични за ромския език звуци. В над 300-те страници на книгата си той прилага речник с транскрипция, обяснява достъпно граматичните правила, описва най-важните диалекти и развойните тенденции.

Учебникът е изграден на принципа от известното към непознатото, от простото към сложното и е сходен с всички учебници по чужд език. „Обучението по него е достатъчно, за да разбирате, четете и пишете на езика на ромите, въпреки че няма един ромски език, а по-скоро трябва да се говори за езиково семейство, то в диалектите му думите са с еднакви корени, защото произхождат от един език - санскритски. Учебникът може да се използва и като самоучител”, смята Зофия Сердева. Като дългогодишен психолог тя разказа случаи от практиката си, чрез които аргументира ползата работещите с ромски деца да могат да общуват с тях пълноценно, за да ги обучат на книжовния български език, без който интегрирането им е невъзможно. „Ромите за нас са като айсберг. Ние виждаме само една нищожна част, която е над повърхността. Дори не осмисляме дълбочината на тяхната душевност и култура. Езикът им би ни помогнал да надникнем в нея, да я опознаем и разберем. Ако не ги разберем, рискуваме при срещата си с този айсберг да завършим като „Титаник”, допълни г-жа Сердева.

Учебникът ще бъде много полезен на всички, които работят с ромската общност – учители, лекари, социални работници, полицаи. Те не могат да работят пълноценно, ако има езикова бариера. Основните познания по ромски език ще допринесат за падането на комуникативните бариери, за доброто разбиране, за изграждане на доверие и по-голям респект. Благодарение на това, че аз знам ромски, който е мой майчин език, се справям без проблеми с децата. Разбира се важно е да се познава и начина на живот, и културата,” споделя Теодор Асенов – учител от Първо ОУ „Св. св. Кирил и Методий” – Монтана, което е партньор по Програма ЗОВ.  „Да, много е хубаво да чуеш „Обичам те!” на своя роден език. Казвам го като чужденец.” – потвърди Зофия Сердева, която повече от 30 години живее в България.

Учебникът може да се използва и за ромски деца, които веднъж научили се да пишат на майчиния си език на кирилица, лесно ще се ограмотят и на български, смята учител от Брусарци със солиден опит в мултиетническа среда. Факт е, че много от децата от маргинализираните общности не владеят български, което ги обрича на провал в образователните институции. Психологът Илияна Иванова подчерта, че често това е причина и за невъзможност да се диагностицира точно интелектуалното ниво на децата и води след себе си риска ромски деца с потенциал да бъдат определени като деца с изоставане в развитието и да бъдат насочени към ресурсно подпомагане.

„Необходимо е учебникът да бъде одобрен от Министерството на образованието и науката, което преди години одобри ромския буквар на Любомир Сердев като имаше забележки само към илюстрациите, но не и към съдържанието. Това ще му даде живот”, категоричен бе Стефан Стефанов – дългогодишен преподавател по български език и литература. „Каква ще е съдбата на учебника ще покаже бъдещето,” каза г-жа Сердева. Тя сподели, че вече учебникът е във фонда на библиотеките на 17 университета в Полша и е получила заявки да го преведе на родния си език. Наличен е и в библиотеката на Монтана, която бе домакин на премиерата. А интересна игра, подготвена от директорката на библиотеката Анелия Иванова, която беше и водеща на срещата, показа, че всеки от присъстващите знае ромски думи като амалипе (приятелство), лачо чаво (добро дете), дром (път), дай (майка), шушой (заек).

Кампания в град Куклен за превенция на ранните бракове сред ромите

Информационна кампания за превенция на ранните бракове бе организирана в град Куклен сред ромски момичета и момчета на възраст между 10 и 13 години. Кампанията се проведе в офиса на фондация „Инди-Рома 97“, където здравната медиаторка Марияна Рангелова събра ромските деца и в непринуден и откровен разговор ги запозна с различните опасности, свързани с ранното семейно обвързване. Ромката фондация е партньор на Община Пловдив по проекта „Всички заедно: за по-добро образование и здраве“, изпълняван по Програма ЗОВ на Българо-швейцарската програма за сътрудничество.

В рамките на кампанията медиаторката Марияна разясни на децата защо един ранен брак почти винаги означава и ранно напускане на училище, а следователно и загуба на възможност за получаване на добро образование и добра работа. Самата Марияна е показателен пример за това как образованието е най-успешният път за интеграция на ромите в обществения живот. Тя е със средно специално образование и именно доброто образование й помага по-късно да си намери работа като експерт в общинската администрация на град Куклен.

Както здравната медиаторка Марияна Рангелова, така и другите експерти на фондация „Инди-Рома 97“ от години работят сред ромите по темата за превенция на ранните бракове. Те са убедени, че всъщност в основата на проблема са наслоените стереотипи сред ромската общност. Голяма част от ромите смятат, че ако момичетата не са задомени до 16-годишна възраст, те са вече стари за женене, поради което по-късно ще им бъде трудно да си намерят съпруг. Ето защо много често ромските родители бързат да задомят своите дъщери още преди те да навършат 16 години. Това от друга страна означава, че по-голяма част от вече омъжените ромски момичета прекъсват училище често без дори да са завършили основното си образование.

По време на кампания, проведена от здравната медиаторка Марияна Рангелова, бе излъчен и кратък филм по темата за ромските момичета, които са прекъснали своето образование поради ранна женитба. В хода на оживените дискусии след филма присъстващите ромски ученици разказаха какви искат да станат, след като завършат училище, като някои от тях вече са си избрали професии като лекар, учител, фармацевт и зъболекар.

Програма ЗОВ обхваща нови ромски деца в Монтана

      Общо 26 са новозаписаните момичета и момчета в Детска градина № 8 „Пролет” в монтанския квартал „Кошарник”. Просторната и модерна сграда на детското заведение бе построена по проекта „Комплексен подход за ромско включване в Община Монтана”. Във филиала с. Габровница са постъпили 42 нови деца, като 9 от тях са от съседното село Вирове. Само двама са новите възпитаници на филиала в с. Безденица.

      Детска градина № 5 „Дъга“ в Монтана е посещавана от 7 нови деца от ромски произход. Със 7 е намалял броят на пътуващите от кв. „Кошарник” деца, които се обучават в тази детска градина. Сега те са общо 15. „Каквито и мерки да предприемахме, за да задържим децата, след като условията, които предлагаме са толкова добри, колкото и в ДГ № 8 в същия квартал, родителите предпочитат децата да посещават нова детска градина без да пътуват с автобус, което не е комфортно особено през студените месеци”, споделя директорката Иванка Христова. Тя допълва, че в групите за допълнителна работа са обхванати 5 деца на възраст 3- 4 г. При 5- и 6-годишните в заниманията са включени 14 деца. Допълнителните занятия за компенсиране на пропуски в знанията по български език са поверени на педагог със солиден опит в работата си с мултиетнически групи.

      Нови ученици се присъединяват към класовете и групите по интереси към Програма ЗОВ – Монтана. И през тази учебна година по проекта работят четири групи в Основно училище „Св. св. Кирил и Методий”- с. Габровница. 8 нови ученици се присъединиха към заниманията по български език и литература трети клас. Допълващото обучение при Даниела Маринова компенсира пропуските на децата в овладяването на българския език. Впечатлени от постиженията на връстниците си, още 19 деца от ромски произход се включиха в трите групи за дейности по интереси. Извънкласните занимания са по изобразително изкуство, художествено слово и танцов състав. Учениците представят изложби и участват с изпълнения на празници и фестивали.

        Учениците в Габровница рядко и то само по много съществени причини отсъстват от занятията на групите, уверява директорката Бисерка Фильова. Тя смята, че освен интересните дейности, различни от тези в редовните часове на училището, и работата на образователния медиатор допринася за редовното присъствие на децата.

     Двама са новите второкласници в най-старото училище в Монтана - Първо основно училище „Св. св. Кирил и Методий“, което също е партньор по Програма ЗОВ. Освен с професионализма на преподавателите, ,задържа в класните стаи възпитаниците си с привлекателна среда. „Малката сграда на основното училище е ремонтирана това лято. Класните стаи и коридорите са изцяло променени. Във всяка стая вече има мултимедия, а в цялото училище и интернет. Учителите и учениците ще могат да се възползват и от електронните учебници. Нашето училище е единственото в града, в което звънеца за начало и край на часа бие с музика, подбрана от учениците”, казва Елена Неделкова, която има опит в работата с ромски деца. Двете с Димитрана Илиева провеждат допълнителните часове. „Учениците от трети  и  четвърти клас са с почти еднакви възможности и съответно пропуски, което улеснява работата. Усилията бяха насочени към подобряване на четивната техника , правописа и краснописа. Бяха закупени и три помагала „Четене с разбиране”, „Сборник задачи” и „Голямата ваканция”. Те улесняваха работата, защото в тях има достатъчно задачи, които да комплексират пропуските на учениците.

       По-големи трудности срещат третокласниците в обучението по математика. „Не всички владеят таблицата за умножение, бъркат реда на действие  в числови изрази, не решават текстови задачи, но пропуските до голяма степен бяха преодолени”, споделят учителките.

        Според Неделкова осемте ученици в първи клас не покриват стандартите на държавните образователни изисквани. Всичките ученици имат пропуски със знанията си за българската азбука. Заниманията бяха насочени към това децата да научат за първо време азбуката, за да можем да продължим да взимаме нов материал, които децата на усвоят. „Радостно е, че децата работят с желание, проявяват стремеж към преодоляване на пропуските и посещават редовно заниманията. Това е предпоставка за още по-добри резултати постигане на целите, които сме си поставили”, споделят учителките.

         Усилията на учителите и медиаторите, работещи по Програма ЗОВ, са насочени и към повишаване на родителския капацитет и мотивацията на родителите да осигуряват редовното присъствие на децата си в занималните и класните стаи.

         Директорката на ДГ № 5 „Дъга” Иванка Христова е откровена, че при тях тези усилия все още не дават очакваните резултати. „За съжаление само около 30 % от всички ромски родители посещават общите родителски срещи. При индивидуалните разговори с тях се чувства липсата на самочувствие, което е типично и за децата им. При общи празници на групата или на градината ромските родители са доволни и горди от представянето на техните деца и за момента по-общителни с учителите”, споделя Христова. „Родителите от кв. „Кошарник” също са гости на открити педагогически ситуации, на тържества и моменти за съвместна работа на родители – деца. Те майсторят заедно сурвачки за Коледа и мартеници за 1 март, а на празници се организират съвместни дейности,” разказва директорката  на ДГ № 8 „Пролет” Емилия Коцева. Аналогична тенденция забелязва и Бисерка Фильова от основното училище в Габровница: „Родителите, които пропускат родителски срещи, с удоволствие посещават и участват в дейностите по проекта и в изявите, подготвени от децата в групите.”

      Очевидно тези празници са не само повод децата да се изявят, но и подходяща форма да бъдат привлечени родителите и възможност за разговори с тях по всички актуални теми и обсъждане на всички  проблеми, чието разрешаване трябва да бъде обща грижа.

Доброволчески клубове започнаха работа в две русенски училища

В две русенски училища - ОУ „Никола Обретенов“ и ОУ „Алеко Константинов“, които са партньори на Сдружение БРТИМ в проекта на Община Русе по Програма ЗОВ, през учебната 2018/2019 ще функционират ученически доброволчески клубове.

Дейността им е ориентирана към ученици от уязвимите групи от пети и шести клас и има за цел децата да се запознаят с идеята за доброволчеството и да бъдат възпитани в активна позиция и съпричастност към различни обществени каузи.

Програмата на клубовете е разнообразна и включва различни теми. Учениците сами ще избират какви точно инициативи да организират, за да популяризират образователни и социални активности, да помогнат на нуждаещи се възрастни или по-малки съученици, да се погрижат за чистотата на природата. Те ще могат да предлагат и други теми, които ги вълнуват.

Организираните първи срещи в училищата с експертите на Сдружение БРТИМ показаха, че децата от тази възрастова група вече са наясно със същността на понятието доброволчество, одобряват го и мечтаят самите те да вършат добри дела. Малките доброволци ще творят и ще се забавляват, ще създадат нови приятелства и ще преживеят приключения. Това ще помогне те да приемат училището като по-привлекателно място, където трудът носи удоволствие и удовлетворение.

Как да подготвим детето за детската градина

Беседа за адаптацията на децата в детската градина, за здравословното им хранене и изграждането на трайни навици се проведе в Детска градина “Пролетна дъга” в Шумен. В нея се включиха 16 родители на деца, които посещават филиала на градината в квартал “Млада гвардия”.

Тръгването на детска градина е труден период както за родителите, така и за децата, затова е нужно повече търпение, за да свикнат с новата ситуация. За родителите е важно да са спокойни и да не предават своето напрежение върху децата. “Необходимо е да им се отделя повече време вечер, когато се приберат от детската градина, за да наваксат липсата на мама и татко през деня”, посъветва ги педиатърът д-р Полина Миленова от Диагностично-консултативния център в Шумен.

По време на беседата бе обърнато внимание и на здравословното хранене като един от начините за изграждане на имунитет у децата и профилактика срещу различни заболявания особено през есенния сезон в момента и простудите. Медицинските сестри Нина Чобанова и Кремена Тодорова също участваха в разговорите с родителите. “Колкото повече плодове и зеленчуци се включат в храната на децата, толкова по-силен имунитет ще изградят и по-малко ще боледуват”, посъветва ги сестра Чобанова.

Здравното обучение на родители от филиала на Детска градина “Пролетна дъга” е част от планираните дейности в направлението “Здравеопазване” по проекта на Община Шумен “Взаимодействието с общността – фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция”, изпълняван по Програма ЗОВ на Българо-швейцарската програма за сътрудничество.

Здравни дейности в кв. „Столипиново“ през изминалото лято

Гюлезар Садък, здравната медиаторка по проекта на Програма ЗОВ в пловдивския квартал Столипиново, продължи активно своята работа и през летните месеци. Тя провеждаше ежедневно групови и индивидуални консултации на терен из улиците на квартала и в сградата на местното ДКЦ. Междувременно продължава строителството на Здравно-информационния център, като се очаква да бъде отворен в най-скоро време. Тогава Гюлезар и другите здравни медиатори, които ще работят заедно с нея в Столипиново, ще имат свой работен кабинет, в който ще приемат нуждаещите се хора от квартала.

Много от хората в Столипиново познават лично Гюлезар Садък, но за по-добър достъп до нея на възлови места из квартала и пред входовете на блоковете има залепени стикери с името на проекта и нейния телефон. По време на срещите си с нея жителите на квартала имат възможност да се информират както относно здравните въпроси, които ги вълнуват, така и по теми, свързани с достъпа до социални услуги и социално подпомагане.

Една от основните дейности на здравната медиаторка през изминалото лято беше също така издирването по изготвени от личните лекари списъци на деца, които са пропуснали срок за някоя имунизация.

В областта на здравната просвета медиаторката работи по предварително изготвен в началото на всеки месец план за работа. В него е уточнена темата на здравната кампания, която ще се провежда, като по време на груповите консултации медиаторката обсъжда с местните хора именно месечната здравна тема.

В периода юли - септември 2018г. Гюлезар организира месечни здравни кампании по темите: “В очакване на бебето“, „Хигиена на децата, които посещават детска градина и началното училище“ и „Морбили – симптоми и как имунизациите ни предпазват от болести“. В рамките на тези кампании бяха обхванати 496 души, жители на кв. Столипиново, с които здравната медиаторка обсъждаше на достъпен за тях език както въпроси, пряко свързани с темите на месечните здравни кампании, така и други здравни теми от общ интерес.

Отличие за ученици, с които работим по ЗОВ

20 ученици от първи до седми клас от Обединено училище “Хр. Ботев” в село Ивански участваха в десетото издание на Карнавала на плодородието, който се състоя в Шумен от 28 до 30 септември. Те се включиха в пъстрото карнавално дефиле заедно с повече от 50 групи и над 2000 участници от страната и чужбина. Хиляди шуменци и гости на града се радваха на изпълненията на танцови състави, групи от читалища, училища, детски градини и неправителствени организации.

На специално подготвена подвижна сцена, ученици, родители и учители пресъздадоха мотиви от стария бит и култура на местното ромско население в селото – плетене на рогозки и кошници от царевична шума и върбови клонки. Върху постелки от рогозки умели танцьорки показаха пред многобройната публиката сръчно изработените кошници, пълни с есенни плодове и красиво украсени с цветя. Композицията  “Със старите занаяти от Ивански към Европа” беше специално подготвена за карнавалното шествие в „уикенд училището“ по проекта на Програма ЗОВ.

В Карнавала на плодородието се включи и Детска градина “Пролетна дъга” от Шумен. В композицията “Щедрата земя българска” беше представена не само темата за плодородието и богатствата на българската земя, но и идеята за многообразието от етноси, които работят и живеят заедно в разбирателство. В карнавалното дефиле масово се включиха над 50 деца, родители, медиатори и учители с богато украсена подвижна сцена и костюми, специално изработени в „уикенд училищата“ с родители и деца от детската градина.

И двете групи бяха бурно аплодирани от многобройната публика, а карнавалното жури отличи изпълненията на ученици и родители от Ивански с трето място в категорията за училищни групи.

Обединено училище “Христо Ботев” в с.  Ивански и Детска градина “Пролетна дъга” в Шумен са партньори на Община Шумен по проекта “Взаимодействието с общността – фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция” по Програма ЗОВ в рамките на Българо-швейцарската програма за сътрудничество.

Работна среща на образователни медиатори и педагози за подобряване на сътрудничеството

В ход е изпълнението на втория етап на проекта на Община Русе, финансиран по Програма ЗОВ с финансовата подкрепа на Българо-швейцарската програма за сътрудничество. Продължават и дейностите на партньора – Сдружение БРТИМ в направление “Образование”, изпълнявани в четири училища в Община Русе и две в Община Ветово.

На 27 септември експертите на Сдружение БРТИМ организираха работна среща на професионалисти, образователни медиатори и заинтересовани страни. Темата бе “Насоки за съвместните дейности на образователните медиатори с учители, психолози, педагогически съветници и други специалисти в образованието и социалните дейности за подкрепа на личностното развитие на децата”. Домакин и съорганизатор на събитието беше ръководството на ОУ "Братя Миладинови" - Русе. Присъстваха директори на училища, педагогически специалисти, представители на НПО, медиатори.

Основна цел на изнесената презентация от експертите на Сдружение БРТИМ бе да  представи същността и функциите на професията образователен медиатор. Подробно бяха представени задачите, които медиаторът изпълнява в училище, и възможностите за взаимодействие с останалите специалисти. Професията „образователен медиатор“ се утвърди сравнително наскоро, но все повече се осъзнава ползата от нея за улесняване на комуникацията и изграждане на доверие между училището, учениците от уязвимите групи и техните семейства. Медиаторът е човекът, който най-добре може да осъществи контакт с етническите общности и да способства за процеса на интеграция.

Присъстващите медиатори представиха своя опит. В обсъждането се включиха и педагогическите специалисти, които споделиха заинтересованост и задоволство от досегашната съвместна работа с образователните медиатори.

Управителят на БРТИМ представи румънския опит в медиацията. Образователните политики, прилагани от румънската държава, заинтригуваха участниците в срещата. Интересът беше голям, възникнаха и допълнителни въпроси, които предстои да бъдат проучени.

Телефон: +359 2 8119 473

Факс: +359 2 988 44 05

Адрес:

Министерство на труда и социалната политика
ул. „Триадица“ №2
София 1051
България

irina.faion@mlsp.government.bg