Програма ЗОВ обхваща нови ромски деца в Монтана

2018-10-09

      Общо 26 са новозаписаните момичета и момчета в Детска градина № 8 „Пролет” в монтанския квартал „Кошарник”. Просторната и модерна сграда на детското заведение бе построена по проекта „Комплексен подход за ромско включване в Община Монтана”. Във филиала с. Габровница са постъпили 42 нови деца, като 9 от тях са от съседното село Вирове. Само двама са новите възпитаници на филиала в с. Безденица.

      Детска градина № 5 „Дъга“ в Монтана е посещавана от 7 нови деца от ромски произход. Със 7 е намалял броят на пътуващите от кв. „Кошарник” деца, които се обучават в тази детска градина. Сега те са общо 15. „Каквито и мерки да предприемахме, за да задържим децата, след като условията, които предлагаме са толкова добри, колкото и в ДГ № 8 в същия квартал, родителите предпочитат децата да посещават нова детска градина без да пътуват с автобус, което не е комфортно особено през студените месеци”, споделя директорката Иванка Христова. Тя допълва, че в групите за допълнителна работа са обхванати 5 деца на възраст 3- 4 г. При 5- и 6-годишните в заниманията са включени 14 деца. Допълнителните занятия за компенсиране на пропуски в знанията по български език са поверени на педагог със солиден опит в работата си с мултиетнически групи.

      Нови ученици се присъединяват към класовете и групите по интереси към Програма ЗОВ – Монтана. И през тази учебна година по проекта работят четири групи в Основно училище „Св. св. Кирил и Методий”- с. Габровница. 8 нови ученици се присъединиха към заниманията по български език и литература трети клас. Допълващото обучение при Даниела Маринова компенсира пропуските на децата в овладяването на българския език. Впечатлени от постиженията на връстниците си, още 19 деца от ромски произход се включиха в трите групи за дейности по интереси. Извънкласните занимания са по изобразително изкуство, художествено слово и танцов състав. Учениците представят изложби и участват с изпълнения на празници и фестивали.

        Учениците в Габровница рядко и то само по много съществени причини отсъстват от занятията на групите, уверява директорката Бисерка Фильова. Тя смята, че освен интересните дейности, различни от тези в редовните часове на училището, и работата на образователния медиатор допринася за редовното присъствие на децата.

     Двама са новите второкласници в най-старото училище в Монтана - Първо основно училище „Св. св. Кирил и Методий“, което също е партньор по Програма ЗОВ. Освен с професионализма на преподавателите, ,задържа в класните стаи възпитаниците си с привлекателна среда. „Малката сграда на основното училище е ремонтирана това лято. Класните стаи и коридорите са изцяло променени. Във всяка стая вече има мултимедия, а в цялото училище и интернет. Учителите и учениците ще могат да се възползват и от електронните учебници. Нашето училище е единственото в града, в което звънеца за начало и край на часа бие с музика, подбрана от учениците”, казва Елена Неделкова, която има опит в работата с ромски деца. Двете с Димитрана Илиева провеждат допълнителните часове. „Учениците от трети  и  четвърти клас са с почти еднакви възможности и съответно пропуски, което улеснява работата. Усилията бяха насочени към подобряване на четивната техника , правописа и краснописа. Бяха закупени и три помагала „Четене с разбиране”, „Сборник задачи” и „Голямата ваканция”. Те улесняваха работата, защото в тях има достатъчно задачи, които да комплексират пропуските на учениците.

       По-големи трудности срещат третокласниците в обучението по математика. „Не всички владеят таблицата за умножение, бъркат реда на действие  в числови изрази, не решават текстови задачи, но пропуските до голяма степен бяха преодолени”, споделят учителките.

        Според Неделкова осемте ученици в първи клас не покриват стандартите на държавните образователни изисквани. Всичките ученици имат пропуски със знанията си за българската азбука. Заниманията бяха насочени към това децата да научат за първо време азбуката, за да можем да продължим да взимаме нов материал, които децата на усвоят. „Радостно е, че децата работят с желание, проявяват стремеж към преодоляване на пропуските и посещават редовно заниманията. Това е предпоставка за още по-добри резултати постигане на целите, които сме си поставили”, споделят учителките.

         Усилията на учителите и медиаторите, работещи по Програма ЗОВ, са насочени и към повишаване на родителския капацитет и мотивацията на родителите да осигуряват редовното присъствие на децата си в занималните и класните стаи.

         Директорката на ДГ № 5 „Дъга” Иванка Христова е откровена, че при тях тези усилия все още не дават очакваните резултати. „За съжаление само около 30 % от всички ромски родители посещават общите родителски срещи. При индивидуалните разговори с тях се чувства липсата на самочувствие, което е типично и за децата им. При общи празници на групата или на градината ромските родители са доволни и горди от представянето на техните деца и за момента по-общителни с учителите”, споделя Христова. „Родителите от кв. „Кошарник” също са гости на открити педагогически ситуации, на тържества и моменти за съвместна работа на родители – деца. Те майсторят заедно сурвачки за Коледа и мартеници за 1 март, а на празници се организират съвместни дейности,” разказва директорката  на ДГ № 8 „Пролет” Емилия Коцева. Аналогична тенденция забелязва и Бисерка Фильова от основното училище в Габровница: „Родителите, които пропускат родителски срещи, с удоволствие посещават и участват в дейностите по проекта и в изявите, подготвени от децата в групите.”

      Очевидно тези празници са не само повод децата да се изявят, но и подходяща форма да бъдат привлечени родителите и възможност за разговори с тях по всички актуални теми и обсъждане на всички  проблеми, чието разрешаване трябва да бъде обща грижа.

Последни новини в тази категория

Награди за талантливите ни деца в Бургас

2019-03-12

Талантливите деца от Любителската школа "Шарена палитра" в Бургас, която е подкрепена по Програма ЗОВ, отново показаха своя талант. На Националния конкурс, посветен на 3-ти март, в който участваха над 200 рисунки, Андон Маринов (11г.) се класира на първо място! Втори бе Йоско Маринов (10 г.), а Красимир Мехмед (11г.) получи поощрение получи Красимир Мехмед-11г.

В Националния конкурс" Водата е живот" малките таланти показаха своето виждане за околната среда и водата, като завоюваха първи места - Ани Стоянова (13 г.) и Красимир Мехмед (11г.). Те ще получат наградите си на специална церемония на 15 март в изложбената зала на Съюза на художниците в града.

Не по малка гордост за школата бяха и грамотите от Националния конкурс за кукери - с. Стража. Благодарение на проекта и с подкрепата на общността в града, младите таланти продължават да развиват талантите си в Народно читалище "Хр.- Ботев 1937"-Бургас, с ръководител Атанаска Желязова.

През месец май на децата им предстои участие в голям пленер в гр. Сливен, също и през юни на пленер в Сарафово, Община Бургас.

Децата от "Ателие за приказки" с ръководител педагога Мария Стоянова по проекта успешно пишат своите литературни произведения и участват в литературни конкурси.

Виж повече

Педагози от Монтана се обучаваха по Програма ЗОВ

2019-02-28

Педагози участваха в двудневно обучение по проект „Комплексен подход за ромско включване в Община Монтана”, изпълняван по Програма ЗОВ. Александър Герасимов – директор „Хуманитарни дейности”, Лозка Никова – главен експерт „Училища”, Милена Тодорова – главен експерт „Детски градини”, директори и учителки от Детска градина № 5 „Дъга” и Детска градина № 8 „Пролет”, както и от филиалите й в селата Габровница и Вирове, се включиха в семинара. Двете детски градини са партньори на общината по Програма ЗОВ.

По време на обучение бяха дискутирани теми като привличането и задържането на децата в градините, ползите от десегрегираното образование и партньорството с родителите.  Полезни за аудиторията бяха анализираните добри практики от България и чужбина, които кореспондираха с важни проблеми на ранното детско развитие.

Обучителите Боян Захариев и Илко Йорданов от Институт „Отворено общество” бяха подготвили интересно интерактивно обучение, което допринесе за избистрянето на нови идеи за обогатяване на педагогическата практика в работата с ромските деца.

Боян Захариев и Илко Йорданов умело актуализираха съществуващите ни  професионални компетентности за прилагане на модели, техники и технологии за игрово взаимодействие при деца-билингви за по-успешното и ефективно овладяване на българския език при децата от ромски произход“, – сподели Иванка Христова – директор на ДГ № 5 „Дъга”. „Те ни представиха методи, подходи и идеи за включване на семейството в живота на детската градина, което би довело до позитивната нагласа на родителите към образователната институция, а оттам и за премахване на проблемите като недоверието към детската градина и екипа, който работи с децата им; нередовното посещение на децата; незаинтересоваността на родителите към образователната интеграция; слабото владеене на българския език и затруднения в комуникацията и др. Обучението ни помогна да си дадем сметка за това, колко е важно сътрудничеството между учители и родители и защо това е необходимо условие за образователната интеграция на ромските деца. Така стигнахме до извода, че чрез създаването на  взаимно  доверие, уважение и толерантност, печелят не само децата, но и цялото  ни общество, защото каквито взаимоотношения създадем между нас възрастните, такива ще възпитаме и у децата.”                                                                                      

Семинарът по Програма ЗОВ бе организиран на 23 и 24 февруари 2019 във Вършец.

Виж повече