Студенти от Берн се запознаха с добри практики за интеграция на ромите в Монтана

2018-09-12

Студенти и преподаватели от специалност „Социални дейности“ на Университета в Берн -  Швейцария, посетиха днес новопостроените Детска градина № 8 „Пролет” и Здравнно-консултативен център в ромския квартал „Кошарник” в Монтана. Те се запознаха с целите и дейностите по проекта „Комплексен подход за ромско включване в Община Монтана“, финансиран от Българо-швейцарската програма за сътрудничество по Програма ЗОВ (Здраве и Образование за Всички).

Александър Герасимов – директор „Хуманитарни дейности” в Община Монтана и координатор "Образование" по проекта, и д-р Валерия Тодорова – координатор „Здравеопазване”, представиха дейностите в двете направления и постигнатото до момента. Най-осезателният резултат е именно новата просторна и модерна детската градина, която впечатли младите гости от Швейцария. Ирина Файон - ръководител на Програма ЗОВ, даде позитивна оценка на интеграционните политики и активността на общината за приобщаването на ромите.

Въпросите на 24-мата студенти и на техните преподаватели бяха насочени към устойчивостта на проекта, финансирането на предучилищното образование, мерките за повишаване на обхвата на подлежащите на обучение деца и на редовната посещаемост, допълнителните здравни грижи. Те проявиха интерес и към работата на медиаторите по проекта. Бисер Андреев – образователен медиатор, бе откровен: „Трудно е да се работи в общността, защото образованието не е важно за  маргинализираните и крайно бедни групи в нея. Но ние не се отказваме. Ролята ни е да осъществяваме връзката между семействата, от една страна, и детската градина и училището, от друга, за да убедим родителите да осигуряват редовното присъствие на децата им. Настойчиви сме. Показваме им положителните примери. Има напредък. Мотивираме децата и чрез извънкласните дейности по Програма ЗОВ. Те с голяма радост посещават заниманията по танци тук в Кошарник.”

Директорката на ДГ „Пролет” Емилия Коцева посочи, че 75% от посещавалите детското заведение в ромския квартал са завършили средно образование. Тя е убедена, че именно обстоятелството, че са овладели тук български език и са изградили учебни навици, е допринесло за успешното им интегриране в училище и за добрия старт в живота им. Тя не пропусна да се похвали, че три от бившите възпитанички на детската градина са завършили ВУЗ и вече са се върнали тук като учителки.

Петър Цветанов – координатор на Националната мрежа на здравните медиатори, която е партньор по проекта, представи основните им дейности. Той акцентира на информационните кампании и профилактичните прегледи, насочени предимно към майчино и детско здраве. Соня Руменова разказа за казуси от своята практика. Като свое безспорно постижение тя посочи факта, че е успяла да убеди 8 жени колко важна е контрацепцията и те си си сложили спирали.

Придружавани от здравните медиатори, швейцарските студенти проведоха наблюдение в кв. „Кошарник”.

Последни новини в тази категория

България разработи успешен модел на социално включване на уязвимите групи

2019-06-24

Заключително събитие на Програма ЗОВ, подкрепена от швейцарското правителство

Социалното включване на роми и други уязвими групи в България е доказано успешно с конкретна всекидневна работа с деца и млади семейства, като  образователни и здравни дейности са едновременно насочени към една и съща група с подкрепата на държавни институции, общини, неправителствени организации, здравни и образователни медиатори.Този модел бе разработен и успешно приложен от Програма ЗОВ (Здраве и образование за всички) през последните пет години в шест областни центрове в България с финансовата подкрепа на швейцарското правителство.

Пилотният модел на Програма ЗОВ за социално включване на роми и други уязвими групи ще бъде обсъден на национална конференция на 25 юни 2019 (вторник) в София,  която ще бъде открита от министъра на труда и социалната политика Бисер Петков, посланика на Швейцария Мюриел Берсе Коен и заместник-министъра на образованието и науката Деница Сачева. Заместник-министърът на труда и социалната политика Зорница Русинова ще участва в дискусиите.

Усилията на Програма ЗОВ са насочени към деца и млади семейства от уязвими групи в Пловдив, Русе, Бургас, Монтана, Сливен и Шумен, които живеят крайно бедно в затворени общности. От българска страна основен партньор по Програмата е Министерството на труда и социалната политика, като участват още министерствата на здравеопазването и образованието и науката. Общата стойност на Програма ЗОВ е 8 088 500 швейцарски франка, като швейцарският принос е 6 920 000, а съфинансирането от трите министерства е 15%

Успешно бяха изпълнени шест интегрирани проекта с общо 30 партньори - училища, детски градини, здравни центрове, НПО и др. ЗОВ утвърди стратегическия подход като най-ефективен за решаването проблемите на уязвимите групи: едновременни дейности по образование и здравеопазване в една и съща група и работа през централните и местните институции.

Елена, Асен, Асие и Исус са малчугани от „Надежда“ – първата детска градина, построена в ромския квартал Надежда в Сливен, която отвори врати благодарение на Програма ЗОВ в края на 2018 година. Над 100 деца от квартала посещават редовно заниманията и само за няколко месеца научиха много песнички и стихчета, рисуват и танцуват. „Мечтите им са като на всички деца по света -  да станат шофьор, принцеса, ловец на динозаври, учителка“, споделя директората на градината Катя Вълева, която е приятно впечатлена от бързия напредък на децата. Родителите им, които са отпаднали рано от училище, вече имат сбъдната мечта: децата им имат шанс за образование и по-добро бъдеще. И здравеопазването е тук: в сградата на детската градина се помещава здравен център с кабинети на общо-практикуващ лекар, педиатър и гинеколог.

По  ЗОВ в периода 2016 – 2018 близо 2 500 деца на възраст от 3 до 6 години посещават редовно занимания в детска градина и предучилищна група, както и допълнителни обучения по български език, а още 2 113 деца ходят на училище (1 – 4 клас) и на допълнителни уроци по български. В шестте района образователните медиатори организираха 10 276 консултации и  мотивационни срещи с родители. В същия период бяха осъществени и 23 471 общи, детски и гинекологични прегледи, както и 15 012 информационни здравни консултации, организирани от здравните медиатори.

Постигнахме видими и устойчиви резултати с малко средства, изразходвани ефективно и ефикасно. Предимствата на Програма ЗОВ са: практични и изпълними цели; планиране, което води до устойчивост и съвместна работа с институциите“, казва ръководителката на ЗОВ Ирина Файон. „Не очакваме от общинските ни партньори да са само изпълнители на дейности, а се стремим заедно с тях да решаваме стратегически проблеми по места. В процеса на работа създавахме нови умения, мотивирахме ги и се надявам, че допринесохме за положителното отношение към уязвимите групи.“

Благодарение на съвместната работа с държавните институции и местните власти повечето от дейностите са вече устойчиви с подкрепата на държавни бюджети, насочени към общините. Много от другите дейности ще бъдат подкрепени от национални програми, европейски социални и образователни програми след 2020 година, както и по Норвежкия механизъм.

Виж повече

Детска градина и училище в Шумен грейнаха в цветовете на дъгата

2019-06-23

Детската градина „Пролетна дъга“ в Шумен и Обединеното училище "Христо Ботев" в село Ивански вече са оборудвани с нови съоръжения за игра.

Те са закупени по проекта на Община Шумен  „Взаимодействието с общността – фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция“, в който градината и училището са партньори. Стойността им 2 000 лева.

Новите шарени пързалки, стени за катерене, тунелчета, детските площадки и пребоядисаната ограда грейнаха обновени и цветни. Весела детска глъч и радостни усмивки изпълват просторния двор на детската градина и обновената площадка на училището.

Съоръженията за игра в детската градина не бяха подновявани от нейното създаване преди 30 години, а в началното училище в село Ивански никога досега не е имало такива уреди за игра.

Промененото и осъвременено пространство ще даде възможност на учителите да организират разнообразни занимания с децата и учениците.

Виж повече