Отличничка от Университета обучава ромските деца в кв. „Кошарник“

2019-01-16

Вече пета година Деница Георгиева обучава ромските деца в монтанския квартал „Кошарник“. 27-годишната .Деница е ярък пример за това, че едно ромско момиче може да успее. Ключът към успехът е образованието. За учителката в ДГ № 8 „Пролет” децата са дар от Бога. „Не напразно в Библията  пише да бъдем като децата. Децата са чисти, искрени, бързо се сприятеляват и бързо прощават,” казва тя.  Мотивът й да избере професията на детски учител е желанието й да помага на  децата да се изграждат като личности.

С какво Ви привлече детската градина в кв. „Кошарник”, след като с Вашето образование и отлична диплома можете да работите във всяка една детска градина?

  • Аз съм първата, която завърших магистратура по педагогика с пълен отличен успех. Искам да  бъда ролеви модел за моята общност. Смело мога да твърдя това, защото след като завърших и започнах работа  в ДГ № 8 „Пролет“ в кв. „Кошарник”, вдъхнових  още млади хора  от квартала. Някои от тях вече са завършили успешно и  работят като учители в детски градини и училища, а някои в момента се обучават. Това са Жанета Ангелова, Петрана Ташкова, Антоанета Антонова, Бетина Бойкова, Теменужка Емилова, Петя Димитрова. От скоро започнаха да учат и майки с деца.

Нека докажем, че

РОМИТЕ СЪЩО МОГАТ ДА УЧАТ, ДА РАБОТЯТ И ДА СА ДОСТОЙНИ ГРАЖДАНИ

в държавата ни.

  • Какви качества трябва да притежава един съвременен педагог, за да е успешен?
  • Като всеки съвременен педагог използвам различни иновативни методи за работа с деца и се стремя да съм в синхрон с актуалното и новото.
  • Кои Ваши лични  качествата и уменията най-много Ви помагат в работата Ви?
  • Личните качества, които ми помагат в работата е силната вътрешна мотивация и  позитивно отношение.  Компютърната грамотност ми помага за работа с децата също. Умението за работа в екип, пък ми дава възможност да се сработя с колегите.
  • Виждате ли около себе си педагози, които имат тези качества?
  • Разбира се! Заобиколена съм от  професионалисти и от млади, много мотивирани бъдещи колеги, които се обучават в момента.
  • Какъв трябва да е подходът на учителите към ромските деца, за да има успех в работата с тях?
  • Ромските деца са си деца. Подходът към тях трябва да е  като към всяко едно дете. Освен добре образован, всеки съвременен педагог трябва да изпитва любов към децата, към всички деца, не само към определени етнически групи.
  • Какви методи използвате в работата си с децата, за да се забавляват и да усвояват знанията и да развиват уменията си с лекота?
  • Ние имаме нова сграда, построена миналата година по европейски стандарти по Програма ЗОВ. Проектът на Община Монтана по ЗОВ, съфинансиран от Швейцария, в рамките на Българо-швейцарската програма за сътрудничество, реши един наболял проблем -

    В КВ. „КОШАРНИК” И СЕГА ИМАМЕ СЪВРЕМЕННО УЧЕБНО ЗАВЕДЕНИЕ.

Новата сграда на нашата детска градина ни предлага  възможност да работим пълноценно и да използваме различни иновативни методи.  Занималните са с много и най-различни видове интерактивни и образователни  играчки.  Има интерактивна дъска, три детски площадки с ергономични и безопасни уреди, също така  добре оборудван физкултурен салон, както и концертна зала, където децата  показват своите таланти пред родителите си и пред гости на градината.

  • Според вас нужно ли е родителите също да се обучават? Как?
  • Нужно е  да се провеждат обучения в кварталите, за да се повиши родителския капацитет на ромските семейства. Това ще помогне на обществото.Нашата детска градина може, да осигури мястото на провеждане на такива обучения и някои от учителите можем да сме говорители на полезни и интересни  и полезни теми.
  • Коя е най-сериозната грешка, която допускат учителите в отношението си към децата и ги отблъскват от учебния процес?
  • Винаги отговорността за резултата от обучението е на възрастния и не можем да виним децата. Децата усещат, когато някой ги обича и се грижи  истински от сърце за тях и обратно.
  • Работата с малки деца изисква енергия и търпение. За Вас тя е източник на нови сили ли е или на изтощение?
  • Децата са изпълнени с енергия,  те са емоционални, вълнуващи се, постоянно търсят новото и различното. Така се чувствам и аз когато работя с тях .
  • Какви трудности срещате с възпитаниците Ви?
  • Нередовната посещаемост е най-голямата трудност.

ТАКСИТЕ СА НАЙ-СЕРИОЗНИЯТ ПРОБЛЕМ В НАШАТА ДЕТСКА ГРАДИНА.

  • Как преодолявате тези трудности?
  • Свързваме се  с организации и  фондации, които да покриват таксите на крайно бедни деца на таксите, но все още този проблем си остава под въпрос.
  • Какво трябва да се случи, за да пожелаете да смените професията си?
  • Засега нямам такива намерения, но съм убедена, че човек се учи цял живот.
  • Какви цели си поставяте за Вашето професионално развитие?
  • Да се развивам в област на педагогиката чрез професионални квалификации. Да участвам в организации и обучения, свързани с образованието.

Деница Георгиева-Борисова e бивша възпитаничка и настояща учителка в Детска градина № 8 „Пролет“ – Монтана, която работи по Програма ЗОВ. Деница е завършила бакалавърска степен по специалност „Предучилищна педагогика и английски език” във Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“ - филиал Враца. Деница завършва с отличен успех и магистратура в същия ВУЗ по специалност „Предучилищна и начална училищна педагогика”. „Тя е нашата гордост!” – категорична е директорката на детското заведение Емилия Коцева.

Последни новини в тази категория

България разработи успешен модел на социално включване на уязвимите групи

2019-06-24

Заключително събитие на Програма ЗОВ, подкрепена от швейцарското правителство

Социалното включване на роми и други уязвими групи в България е доказано успешно с конкретна всекидневна работа с деца и млади семейства, като  образователни и здравни дейности са едновременно насочени към една и съща група с подкрепата на държавни институции, общини, неправителствени организации, здравни и образователни медиатори.Този модел бе разработен и успешно приложен от Програма ЗОВ (Здраве и образование за всички) през последните пет години в шест областни центрове в България с финансовата подкрепа на швейцарското правителство.

Пилотният модел на Програма ЗОВ за социално включване на роми и други уязвими групи ще бъде обсъден на национална конференция на 25 юни 2019 (вторник) в София,  която ще бъде открита от министъра на труда и социалната политика Бисер Петков, посланика на Швейцария Мюриел Берсе Коен и заместник-министъра на образованието и науката Деница Сачева. Заместник-министърът на труда и социалната политика Зорница Русинова ще участва в дискусиите.

Усилията на Програма ЗОВ са насочени към деца и млади семейства от уязвими групи в Пловдив, Русе, Бургас, Монтана, Сливен и Шумен, които живеят крайно бедно в затворени общности. От българска страна основен партньор по Програмата е Министерството на труда и социалната политика, като участват още министерствата на здравеопазването и образованието и науката. Общата стойност на Програма ЗОВ е 8 088 500 швейцарски франка, като швейцарският принос е 6 920 000, а съфинансирането от трите министерства е 15%

Успешно бяха изпълнени шест интегрирани проекта с общо 30 партньори - училища, детски градини, здравни центрове, НПО и др. ЗОВ утвърди стратегическия подход като най-ефективен за решаването проблемите на уязвимите групи: едновременни дейности по образование и здравеопазване в една и съща група и работа през централните и местните институции.

Елена, Асен, Асие и Исус са малчугани от „Надежда“ – първата детска градина, построена в ромския квартал Надежда в Сливен, която отвори врати благодарение на Програма ЗОВ в края на 2018 година. Над 100 деца от квартала посещават редовно заниманията и само за няколко месеца научиха много песнички и стихчета, рисуват и танцуват. „Мечтите им са като на всички деца по света -  да станат шофьор, принцеса, ловец на динозаври, учителка“, споделя директората на градината Катя Вълева, която е приятно впечатлена от бързия напредък на децата. Родителите им, които са отпаднали рано от училище, вече имат сбъдната мечта: децата им имат шанс за образование и по-добро бъдеще. И здравеопазването е тук: в сградата на детската градина се помещава здравен център с кабинети на общо-практикуващ лекар, педиатър и гинеколог.

По  ЗОВ в периода 2016 – 2018 близо 2 500 деца на възраст от 3 до 6 години посещават редовно занимания в детска градина и предучилищна група, както и допълнителни обучения по български език, а още 2 113 деца ходят на училище (1 – 4 клас) и на допълнителни уроци по български. В шестте района образователните медиатори организираха 10 276 консултации и  мотивационни срещи с родители. В същия период бяха осъществени и 23 471 общи, детски и гинекологични прегледи, както и 15 012 информационни здравни консултации, организирани от здравните медиатори.

Постигнахме видими и устойчиви резултати с малко средства, изразходвани ефективно и ефикасно. Предимствата на Програма ЗОВ са: практични и изпълними цели; планиране, което води до устойчивост и съвместна работа с институциите“, казва ръководителката на ЗОВ Ирина Файон. „Не очакваме от общинските ни партньори да са само изпълнители на дейности, а се стремим заедно с тях да решаваме стратегически проблеми по места. В процеса на работа създавахме нови умения, мотивирахме ги и се надявам, че допринесохме за положителното отношение към уязвимите групи.“

Благодарение на съвместната работа с държавните институции и местните власти повечето от дейностите са вече устойчиви с подкрепата на държавни бюджети, насочени към общините. Много от другите дейности ще бъдат подкрепени от национални програми, европейски социални и образователни програми след 2020 година, както и по Норвежкия механизъм.

Виж повече

Детска градина и училище в Шумен грейнаха в цветовете на дъгата

2019-06-23

Детската градина „Пролетна дъга“ в Шумен и Обединеното училище "Христо Ботев" в село Ивански вече са оборудвани с нови съоръжения за игра.

Те са закупени по проекта на Община Шумен  „Взаимодействието с общността – фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция“, в който градината и училището са партньори. Стойността им 2 000 лева.

Новите шарени пързалки, стени за катерене, тунелчета, детските площадки и пребоядисаната ограда грейнаха обновени и цветни. Весела детска глъч и радостни усмивки изпълват просторния двор на детската градина и обновената площадка на училището.

Съоръженията за игра в детската градина не бяха подновявани от нейното създаване преди 30 години, а в началното училище в село Ивански никога досега не е имало такива уреди за игра.

Промененото и осъвременено пространство ще даде възможност на учителите да организират разнообразни занимания с децата и учениците.

Виж повече