Работни разговори по ЗОВ-проекта в Шумен

2018-02-09

Ирина Файон, ръководител на Програма ЗОВ и Герасим Герасимов, програмен директор към Швейцарското посолство в България разговаряха с кмета на Шумен Любомир Христов за изпълнението на проекта на Община Шумен в рамките на ЗОВ. В срещата участваха и представители на Националното координационно звено по Българо-швейцарска програма за сътрудничество.

Кметът Христов благодари за помощта, която швейцарската страна оказва на общините за интегриране на ромите, за привличане и задържане на децата в детската градина, за подкрепата на семействата за образованието на децата си и за обновяване на базата, в която те се обучават. Според него това е едно от важните неща, които задържат децата в системата, а по-добрите условия и грижата за тях мотивират семействата им. По думите на Ирина Файон строителните дейности по проекта вървят по план, дори по-бързо от планираното. Тя благодари на общината за съдействието, което екипът по програмата получава.

Ръководителят на програмата Ирина Файон бе един от първите посетители на изложбата от рисунки, подредени във фоайето на детска градина „Пролетна дъга“ в Шумен. Над 150 деца и ученици участваха в конкурса “Зимни приключения”, обявен от екипа на проекта за децата от Детска градина „Пролетна дъга“ – Шумен“ и Основно училище „Христо Ботев“ – с. Ивански. Тя поздрави малките художници за тяхното старание и за прекрасните творби, а по-късно присъства на едно от занятията в новата група, чиято сграда бе основно ремонтирана и оборудвана с нови мебел. Работата на учителите и на образователните медиатори за привличане на ромските деца в градината получи висока оценка. От средата на декември 18 нови деца вече посещават детската градина.

По-късно гостите се включиха в дискусията за агресията сред децата и ролята на семейството и училището за предотвратяване на подобно поведение. Тя се състоя в училището за родители в новия Учебен център в село Ивански и в нея участваха 35 млади майки от селото.

“За нас връзката с училището и авторитетът на преподавателите са много важни. Тук учителите наистина са всеотдайни, децата ги обичат и им се доверяват. Моят син завърши осми клас в това училище и сега продължава образованието си в Шумен,” сподели Теменужка Веселинова. Според родителите един от начините да се предотвратят подобни случаи е да има повече места, където родители и деца да се занимават заедно, повече пространства за игра, детски площадки и игрища, за да могат да спортуват.

В съседната класна стая на центъра в т.н. “наваксващи училища” под формата на интерактивна игра “Хитър Петър” осемнайсет четвъртокласници развиваха своите умения да разказват истории, да описват образи на приказни и литературни герои, да обогатяват своите езикови знания и речеви умения. В отговор на въпрос ще продължат ли образованието си, всички обещаха да учат най-малко до десети клас и на всяка цена да получат професия.  

Гостите посетиха и Здравната служба в селото, където със средства по ЗОВ бе направен цялостен ремонт на първия етаж. В момента се оборудват АГ-кабинет, педиатричен кабинет и манипулационна. Специалист-гинеколог и педиатър ще преглеждат младите жени и децата от селото по два пъти в месеца, обясни координаторът здравеопазване по проекта Людмила Андреева.

Чуйте в този линк интервюто на Ирина Файон за БНР за напредъка на проекта в Шумен

Последни новини в тази категория

Деца от Шумен пресъздадоха народните обичаи на Гергьовден

2018-05-03

С празника „Заедно празнуваме под дъгата“ деца и родители от детската градина „Пролетна дъга“ в Шумен пресъздадоха обичаите на Гергьовден. Гергьовден, Хъдърлез и Едърлезe, празнуван от българи, турци и роми, се свързва със събуждането на природата.

Много положителни емоции и настроение внесоха децата и родителите, които пресъздадоха обредните традиции на празника и участваха заедно в музикално-танцови композиции, връзваха живи цветя и здравец и се люляха на пъстри Гергьовски люлки. Така те показаха, че българи, турци и роми могат да живеят и празнуват заедно независимо от различната си етническа принадлежност.

В обръщението си към публиката директорката на ДГ „Пролетна дъга“ Ивелина Пенчева разказа, че Гергьовден, Хъдърлез и Едърлезe имат много еднакви символи и се празнуват почти по един и същ начин, макар и на различни езици. „И ние ги празнуваме обединено, защото в нашата градина има от всички етноси. Всички хора сме еднакви и за това и празниците ни сближават.“

“Събират се билки, домовете се закичват с букови клонки за здраве и берекет. Готви се агнешко месо, правят се и гергьовски люлки, където момците люлеят момите, а после започват и веселбите. Това е българската традиция и учим децата си да я продължат”, обясни Павлина Янева, баба на две бивши възпитанички на детската градина. Валя Миткова от ромски произход, майка на едно от децата, сподели, че няма разлика между българската и ромската традиция в празнуването на 6 май.

В края на тържеството ръководителят на екипа по проекта „Взаимодействие с общността, фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция“ Христина Баева поздрави участниците. Връчени бяха награди на авторите на най-добрите творби от конкурс за детска рисунка. 25 деца получиха комплект с пособия за рисуване.

Събитието бе организирано от Община Шумен и се проведе в рамките на проекта „Взаимодействие с общността, фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция“ по Програма ЗОВ към Българо-швейцарската програма за сътрудничество.

Виж повече

Реалната интеграция се постига с устойчивост:Примерът на Бургас

2018-04-22

Изцяло нова сграда за предучилищно и начално училищно образование, оборудвана и обзаведена; проведени професионални обучения и тренинги с преподавателите; действащ екип от образователни медиатори; регулярни срещи с родители, деца и преподаватели и много малчугани, върнати отново в класните стаи.

Това е кратката равносметка за по-малко от три години в направление Образование и то само в гр. Бургас за свършеното по Интегрирания проект за социално включване на ромите и другите уязвими групи в общините Бургас, Средец и Малко Търново, изпълняван в рамките по Програма ЗОВ (Здраве и образование за всички), съфинансиран от Българо-швейцарската програма за сътрудничество.

Сградата, която отвори врати през септември 2016 г., вече е тясна за учениците, които я посещават, споделя директорът на Основно училище „Христо Ботев“ Радостина Ботушанска. Над 100 деца допълнително бяха обхванати и приобщени към образователния процес, след като в сградата започнаха да се обучават подготвителните групи с пет- и шестгодишните деца. Общо, в двете групи, тази година бяха приети 170 деца.

Тази година приехме 4 групи шестгодишни и 3 групи петгодишни деца, а преди имахме само две групи. С новата сграда се решиха много проблеми. Децата вече не само имат игри на улиците, а и сериозни учебни занимания. Това е много важно за квартала, преди нямаше къде да отидат“, пояснява Ботушанска.

Капацитетът и на новата сграда, изградена по проекта, е запълнен на 100%, а родителите имат желание децата им да посещават училището. Ефектът е констатиран и от експерт на Министерството на образованието и науката, който при посещението си миналата седмица е намерил сериозна промяна и в знанията и поведението на децата.

За да има успех, нещата не трябва да спират дотук, както и след края на проекта“, пояснява Радостина Ботушанска.

С това е съгласна и ръководителят на проекта Магдалена Япаджиева:

Началото беше трудно, защототрябваше да накараме различните участници в проекта да работят в синхрон и с желание, за да имаме реален ефект. Благодарение на добрата работа на ръководството на училището, на ентусиазма и отдадеността им, успяхме да върнем доста деца в ОУ „Христо Ботев“. Сериозна е заслугата и на образователните медиатори към фондация „Областен ромски съюз“, които работят на терен и заедно с родителите“.

Тримата медиатори правят редовни срещи с хората от общността в клубовете „Отговорен родител“ и „Активен родител“. Процесът не е лесен, затова променяме начина на общуване и въздействие в движение, пояснява Десислава Тенева. Една от идеите им е да сменят ролите и чрез открити уроци да поставят родителите на мястото на преподавателите. Механизмите за връщане на децата, както и спирането на детските надбавки нямат ефект върху общността, затова ги убеждаваме от важността на образованието и им показваме реалната полза от него, добавя Тенева. Тя и нейните колеги са успели да върнат не едно и две деца в училище, убеждавайки и родителите, и самите малчугани. Важно е, обаче, този процес и проектът в тази насока да продължи, защото интеграцията не е дейност, която има начален и краен срок.

Виж повече