Учебен център към училището в село Ивански отвори врати днес

2017-11-17

За първи път ученици, родители и учители работиха заедно в ателиетата “празници и обичаи” и “сръчни ръце” в новия учебен център към Основното училище „Христо Ботев“ в село Ивански.

Сградата е ремонтирана с подрепата на Българо – швейцарската програма за сътрудничество, която финансира дейностите по проекта на Община Шумен „Взаимодействието с общността – фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция“. Обновени са три учебни зали, в които ще се провеждат учебни и извънкласни дейности в т. н.  „наваксващи училища“, „уикенд училища“ и „училища за родители“. Те са обзаведени с нови маси, столове и шкафове.

„Заниманията ще помагат на учениците да подобрят уменията си по български език и да попълнят пропуските си, ако имат затруднения с овладяването на материала по основните учебни предмети. Часовете в ателиетата по театрално изкуство, сръчни ръце, празници и обичаи и фолклор ще се провеждат под формата на игри и забавления. Целта ни е да се развият творческите им способности в областта на приложното, танцовото и театралното изкуство,“ обясни директорът на училището Стефан Стоянов. Тук ще се организират и срещите с родителите, които ще разширяват своите знания по здравни и образователни теми, ще изграждат и развиват родителските си умения.

Първото занятие в ателието „празници и обичаи“ беше посветено на родовите празници и обичаи. „Младите хора най-добре общуват посредством песента и танца, затова съм убедена, че това е един от начините за подкрепа на интеграцията на хората от различните етноси в общността.“ сподели ръководителката на ателието Пенка Йорданова. Сръчните ръце на ученици и родители сътвориха пъстроцветни пана от текстил в другото ателие на новия учебен център към училището в село Ивански. Деца и родители работиха с желание и усърдието, което вложиха при изпълнението на задачите, даде своите резултати.

Основното училище „Христо Ботев“ в село Ивански е партньор по проекта на Община Шумен, изпълняван по Програма ЗОВ (Здраве и образование за всички) с финансовата подкрепа на Швейцария в рамките на швейцарския принос към разширения Европейски съюз.

 

Последни новини в тази категория

Заключителна конференция: Програма ЗОВ се доказа като добре работещ модел

2019-06-27

Опитът от изпълнението на Програма ЗОВ показва, че интегрираните здравни, образователни и социални услуги дават изключително добри резултати, когато са прилагани ефективно и са точно адресирани спрямо конкретните нужди на населението на дадена община. Това е оценката на министъра на труда и социалната политика Бисер Петков, която той направи на заключителната конференция на Програмата на 25 юни 2019 в София.  

В приветствието си към участниците в заключителното събитието посланикът на Швейцария Мюриел Берсе Коен отбеляза отличното сътрудничество между институции и общини. Тя припомни, че Програма ЗОВ е дала началото на промяната на важни политики за образование и здравеопазване. Като следваща стъпка тя подчерта нуждата от устойчивост и да се работи активно с родителите, които да виждат смисъл и нужда от образованието на децата си.

В дискусиите участваха заместник-министърът на образованието и науката Деница Сачева и заместник-министърът на труда и социалната политика Зорница Русинова, представители на министерските работни групи от Министерството на образованието и науката и Министерството на здравеопазването.

Усилията на Програма ЗОВ са насочени към деца и млади семейства от уязвими групи в Пловдив, Русе, Бургас, Монтана, Сливен и Шумен, които живеят крайно бедно в затворени и изолирани общности. От българска страна основен партньор по Програмата е Министерството на труда и социалната политика, като участват още министерствата на здравеопазването и образованието и науката. Общата стойност на Програма ЗОВ е 8 088 500 швейцарски франка, като швейцарският принос е 6 920 000, а съфинансирането от трите министерства е 15%.

Успешно бяха изпълнени шест интегрирани проекта с общо 30 партньори - училища, детски градини, здравни центрове, НПО и др. ЗОВ утвърди следните стратегически принципи на работа : паралелни дейности в областта на образованието, здравеопазването, културата и инфраструктурата за една и съща уязвима общност, и работа през централните и местните институции, като те остават основните стълбове на политики и услуги за уязвими и носят основната отговорност за подобряване на благосъстоянието на тези граждани.

Накратко резултатите от Програма ЗОВ:
* 28 построени/обновени училища, детски градини и здравни кабинети;
48 обучени здравни и образователни медиатори;
* 700 обучени педагози и медиатори;
*  5 028 деца от 3-10 г. в нови групи и допълнителни занимания по български език;
* 10 276 родители, участвали в консултации и срещи за мотивация (образователна медиация);
* 13 796 деца и родители, участвали в културни и спортни събития;
* 23 471 ОПЛ, педиатрични, гинекологични прегледи и скрининги;
* 19 665 бенефициенти на кампании и събития, групи за поддръжка;
* 15 012 индивидуални информционни здравни консултации и срещи (здравна медиация)

 Вижте още резултати в презентацията на екипа по управлението на ЗОВ.

Важен акцент в дискусиите бяха научените уроци и устойчивостта на Програмата. Ето част от отправените препоръки в оценката на програмата:
* Продължаване на работата в партньорства, като общините остават главната отправна точка с конкретни и прагматични интервенции за социално включване, базирани на реални и точни данни по места;
* Използване на подход на работа от Звеното за управление на програмата, който подкрепя и гради капацитета на всички партньори, а не само контролира и „наказва“ за направени грешки; фокус върху интегрирания подход, където образование и здравеопазване съжителстват, с възможност за включване и на заетост; продължаване на реформите на ниво политики;
* Прецизно планиране на дейности, намаляващи риска за осигуряване на ефективност и устойчивост;
* Последователно включване на ромите в разработването и изпълнението на проекти.

Общо бе виждането, че благодарение на съвместната работа с държавните институции и местните власти повечето от дейностите са вече устойчиви с подкрепата на държавни делегирани бюджети, насочени към общините. Много от другите дейности ще бъдат подкрепени от национални програми, европейски оперативни социални и образователни програми след 2020 година, както и чрез Норвежкия финансов механизъм.

 

Вижте тук всички презентации
Видео клипове от конференцията: едно, две, три

Виж повече

Весело тържество за изпращането на бъдещи първокласници в кв. Столипиново

2019-05-31

Бъдещите първокласници от Детска градина “Лилия” в пловдивския квартал Столипиново изнесоха красиво тържество по случай своя последен ден в детската градина. Те бяха изпратени с много обич от преподаватели, родители и приятели. Децата танцуваха и пяха, облечени с костюми, специално изработени от детската градина от техните учителки.

В края на тържеството Севджан Моллабекир, ръководител на проекта на Програма ЗОВ в Пловдив, и Стефка Симеонова, образователен експерт по проекта, раздадоха на децата ранички с логото на програмата. Този красив и полезен подарък зарадва много бъдещите първокласници и те споделиха, че вече нямат търпение да тръгнат на училище.

ДГ „Лилия“ е разположена в центъра на Столипиново и 100% от децата, които се обучават там са от ромската общност. Главното предизвикателство в работата на педагозите е свързано със слабото владеене на български език от населението на квартала.  Ето защо голяма част от дейностите по програма ЗОВ в Столипиново бяха насочени към допълнително изучаване на български език. Чрез използване на различни иновативни методи за работа като ролеви игри, участие в драматизации по приказки, декламации, викторини и др., децата имаха възможност да обогатят своята реч. В тази връзка със средства по проекта бяха закупени и различни образователни материали - игри, детски книжки и учебни пособия.  

В рамките на проекта бяха организирани и разнообразни художествени изпълнителски дейности. Децата бяха стимулирани да изявяват своите актьорски умения, тъй като по този начин те се научават активно да използват езика в различни ситуации, доста сходни в тези в реалния живот.

Виж повече