Рисунки на млади таланти от ромско село в Словакия гостуват на Монтана

2018-04-05

Изложба на ромски деца от колекцията на Центъра за развитие на младите хора в гр. Целе – Словения бе открита в на 5 април в Монтана. Събитието е организирано от Програма ЗОВ в рамките на отбелязването на 8 април - Международен ден на ромите. Над 60 творби на деца от Основното училище в Яровнице – Словакия, са подредени във фоайето на Общински младежки дом – Монтана. Видеопослание от учителят им Ян Сайко бе увертюра към колоритната експозиция.

Ян Сайко е повече от обикновен учител по изобразително изкуство в Основното училище на с. Яровница (близо до Прешов - Словакия), където обучава ромски деца.  Г-н Сайко попада там случайно по време на стажа си като студент. Той намира специфичен начин да достигне до сърцата на хлапетата, използвайки специфични педагогически методи и алтернативен обучителен подход. Той се осланя на корените им, навлизайки в многостранната култура на ромите, в тяхната история и занаяти, вплитайки тяхната музика в обучението си. По този начин той мотивира децата да намерят свой начин на творческо себеизразяване.

В действителност практиката показва че институционалното образование често се проваля с ученици от бедната ромска общност, оставяйки децата да се чувстват откъснати и дезинтересирани от училищните занимания. Ян Сайко е убеден, че ромските деца се нуждаят от различен фокус от словашките деца от средната класа, тъй като те имат специфични проблеми, причинени от бедните социални условия, в които живеят. Освен това те трябва да се справят с негативните стереотипи. Тези предразсъдъци и дискриминация имат негативно въздействие върху ромските деца. В този контекст, в работата си Ян Сайко се отнася с уважение към индивидуалността на учениците и тяхната различна психологическа нагласа, интелектуално, емоционално и психологическо развитие. За да разбуди творческия им талант, той съзнателно работи с мисленето, чувствата и действията на учениците, като далечната му цел е да трансформира ценностна им система. Старае се да развие силна и позитивна идентичност и самосъзнание у децата.

Свободният избор на ученика винаги е фундаментална част от всеки урок на г-н Сайко. По време на часовете учениците могат да избират техниката и да осъществяват дейността по всяко време. Учителят прави работата на учениците смислена, практична и социално видима. Например, детските творби се използват за декориране на училищния интериор. Ключ към успеха на преподавателя е игровият подход към учебните дейности. Освен това, той предлага теми, които са познати, изпълнени със съдържание и важни за учениците - реални житейски ситуации като празниците в семейството, събития в селото, сватбени тържества, погребения, посещения на града, ромcки фолклор.

Произведенията на учениците от Яровнице печелят награди от международни конкурси в Индия, Япония, Унгария, Германия, Чехия, САЩ, Македония, България, Норвегия, Финландия, Швеция Словения, побеждавайки дори свои връстници от училища по изкуствата. Най-усърдните и талантливи ученици са наградени да пътуват в чужбина с преподавателя си. Така се насърчават децата в неравностойно положение.

Ян Сайко вярва, че на всяко човешко същество трябва да му бъде дадена възможност да промени живота си чрез посвещаване на някаква кауза и усилен труд, за да се измъкне от бедността и нищетата. Цялата педагогическа практика на този забележителен 56-годишен арт педагог показва как един дискриминиран етнос може да постигне много по един дискриминиран учебен предмет, ако има мъдър, талантлив и търпелив учител.

Последни новини в тази категория

Весело тържество за изпращането на бъдещи първокласници в кв. Столипиново

2019-05-31

Бъдещите първокласници от Детска градина “Лилия” в пловдивския квартал Столипиново изнесоха красиво тържество по случай своя последен ден в детската градина. Те бяха изпратени с много обич от преподаватели, родители и приятели. Децата танцуваха и пяха, облечени с костюми, специално изработени от детската градина от техните учителки.

В края на тържеството Севджан Моллабекир, ръководител на проекта на Програма ЗОВ в Пловдив, и Стефка Симеонова, образователен експерт по проекта, раздадоха на децата ранички с логото на програмата. Този красив и полезен подарък зарадва много бъдещите първокласници и те споделиха, че вече нямат търпение да тръгнат на училище.

ДГ „Лилия“ е разположена в центъра на Столипиново и 100% от децата, които се обучават там са от ромската общност. Главното предизвикателство в работата на педагозите е свързано със слабото владеене на български език от населението на квартала.  Ето защо голяма част от дейностите по програма ЗОВ в Столипиново бяха насочени към допълнително изучаване на български език. Чрез използване на различни иновативни методи за работа като ролеви игри, участие в драматизации по приказки, декламации, викторини и др., децата имаха възможност да обогатят своята реч. В тази връзка със средства по проекта бяха закупени и различни образователни материали - игри, детски книжки и учебни пособия.  

В рамките на проекта бяха организирани и разнообразни художествени изпълнителски дейности. Децата бяха стимулирани да изявяват своите актьорски умения, тъй като по този начин те се научават активно да използват езика в различни ситуации, доста сходни в тези в реалния живот.

Виж повече

Монтана представи резултатите от изпълнението на проекта по Програма ЗОВ

2019-05-27

Резултатите от изпълнението на проекта „Комплексен подход за ромско включване в Община Монтана“, финансиран от Българо-швейцарската програма за сътрудничество по Програма ЗОВ (Здраве и Образование за Всички) бяха представени на заключително събитие на 27 май в Монтана.

И кметът на Община Монтана Златко Живков, и ръководителката на Звеното за управление на програмата Файон припомниха трудното начало на проекта, но подчертаха отличното му изпълнение. „Монтана се нареди на първите места сред партньорите ни,” посочи г-жа Файон. Тя благодари на местния екип, като изтъкна важен аспект на проекта в Монтана: „желанието, подкрепата на идеята, която е в обществена полза и за добро, силната отдаденост на каузата. Без политическа воля и лидерска подкрепа с каквито и средства да разполагаме, колкото и добри професионалисти да имаме, нещата няма да се случат.”

30-минутен филм представи развитието на проекта и илюстрира промяната, до която е довел. Най-значимото постижение е новата сграда на ДГ № 8 „Пролет” в кв. „Кошарник”. Красноречив бе контрастът между кадрите, показващи стария неуютен и тесен павилион, в който беше градината, и нерегламентираното сметище, на чието място се издига сега модерната и функционална сграда.

Компонент Образование

През  трите учебни години по компонент „Образование” с координатор Александър Герасимов са формирани и функционирали три групи за допълнителна работа с деца на 3-4 години, в които са бяха включени общо 117 деца, осем групи за допълнителна работа с деца в предучилищна възраст с 211 деца и четири групи за допълнителна работа за подобряване знанията на учениците I-IV клас в училище с 87 ученици. През лятото на 2016, 2017 и 2018 година беше организирано и проведено лятно училище за учениците, завършили IV-ти клас в квартал „Кошарник“ с участието на общо 52 ученици. През трите години са формирани и функционират  девет групи за извънкласни дейности с участието на над 114 ученици. С децата и учениците са работили 13 учители 4 образователни медиатори. Устойчивостта на компонента намира изражение в създадените оптимални условия в ДГ № 8 „Пролет” и в увеличаването на щата й с двама учители и един помощник-възпитател. „Добра практика в НУ „Г. Бенковски” в кв. „Кошарник” е назначаването на образователен медиатор,  каза кметският наместник на квартала Бисер Андреев, който активно работи по проекта.

Компонент Здравеопазване

За изпълнение на дейностите по компонент „Здравеопазване” бяха изградени три Здравно-консултативни центъра – в кв. „Кошарник”, с. Габровница и ОМЦ – Монтана.  Дейностите на партньорите от Националната мрежа на здравните медиатори бяха насочени към повишаване на здравната култура на ромската общност. Бяха обучени и назначени трима нови здравни медиатори. С формираните 3 женски групи за самопомощ са проведени 60 срещи и 9 дискусии  в групите по приоритетни здравни въпроси. Медиаторите организираха 31 дискусии на здравна тематика с 424 младежи от общността. Те проведоха и 4 здравни кампании на теми:  „Важността да си  здравно осигурен”, „Майчино и детско здраве”, „Чистотата е здраве” и „Ваксинирай се сега”, с които достигнаха до повече от 600 души.

Здравните медиатори и медицински специалисти осъществиха 60 посещения на маргинализирани семейства с деца от 0 до 3 г. за изпълнение на превантивна грижа, консултации по въпроси  за отговорно родителство, контрацепцията и мотивация за участие в профилактичните прегледи. От декември 2017 г. до април 2019 г. бяха извършени 1304 прегледи от ОПЛ и терапевт; 1725  прегледи от педиатър; 1092 профилактични АГ прегледи; 166 прегледи на млечна жлеза; 305  прегледи на бременни жени за проследяване на бременността, изследване и консултиране. По преценка на лекарите, за да се достигне до правилната диагноза, бяха направени 252 бр. лабораторни изследвания; 72  рентгенови изследвания, от които 29 мамографии; 137 цитонамазки; скрининг за сифилис на 73  души. Бяха консултирани с други специалисти 64 деца и възрастни, а акушер-гинеколозите извършиха амбулаторни манипулации на 8 жени, обобщи данните д-р Валерия Тодорова – координатор на компонент „Здравеопазване”.

Петър Цветанов от Националната мрежа на здравните медиатори подчерта, че устойчивостта на проекта по този компонент се изразява в това, че към Община Монтана продължават да работят петима здравни медиатори. Те ще съдействат на лекарите да извършват медицински прегледи в общността, ще продължат здравнообразователни дейности, национални и общински профилактични програми. 

За проекта в Монтана

Общата стойност на проекта възлиза на 2 592 126 лв. Той бе осъществен от март 2016 г. до април 2019 г. Партньори на Община Монтана бяха ЦДГ № 8 „Пролет” и филиала в с. Габровница, ДГ № 5 „Дъга”- Монтана, Читалище „Звезда 2007”, ОУ „Георги Бенковски“ – Кошарник, ОУ „Св. св. Кирил и Методий” – с. Габровница, I ОУ „Св. св. Кирил и Методий”– Монтана; Националната мрежа на здравните медиатори и Комплекс за здравни и социални услуги „Св. Мина”- Монтана.

Виж повече