Пъстър празник в Ивански за ромската Нова година

2018-01-08

В Основно училище “Христо Ботев” в шуменското село Ивански организираха празник в навечерието на ромската Новата година. В залите на новия учебен център ученици, родители, учители и гости пресъздадоха традицията на Василица и Банго Васил. Те бяха приготвили обредни ястия и заедно подредиха богатата новогодишна трапеза.

„Всички се включиха с огромно желание в тържеството, което организирахме днес, защото семействата тук в селото пазят своите традиции“, разказа преподавателката по български език и литература Светла Мутафчийска.

В програмата участваха ученици от трети до седми клас. Момичетата и момчетата от училището припомниха легендите за спасителя на ромите Свети Василий. Те разказаха, че празничната вечеря се подрежда на ниска кръгла маса, която наричат синия, а нея по традиция слагат гъска, пуйка или петел в новогодишната нощ. Най-възрастната жена прави баница или пита, “кулак”, в която се поставя пара. Приготвят се и сарми с дрянови пъпки за късмети.

“През цялото време жената шета в пълно мълчание, защото се вярва, че така злото няма да влезе в къщата. Вратите се заключват и до полунощ никой не бива да влиза, за да не избяга късметът. Трапезата се прекадява, всички си вземат прошка и целуват ръка. Първата хапка от кулака не се изяжда, а се увива и се слага под възглавницата. Вярва се, че сънят върху тази хапка показва какъв ще бъде късмета ни през годината,” обяснява образователният медиатор Ирина Илиева, която също участва във възстановката на празничната традиция.

„На Василица, която много прилича на българската Бъдни вечер, цялото семейство се събира в дома“, продължава Анка Михайлова, майка на три деца. Тя разказа, че три поколения живеят в една къща в селото. „На сутринта започва сурвакането с пожелание за здраве, плодородие и късмет. Всичко това се прави много тържествено, защото според поверието тогава във всяка къща влиза Банго Васил и благославя дома. Празнуваме заедно и спазваме традицията. Искаме и нашите деца да я продължат.“

Тържеството в училището в село Ивански бе част от празничните инициативи, включени в културния календар по проекта на Община Шумен – „Взаимодействието с общността – фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция”. Той се реализира със съдействието на Програма ЗОВ (Здраве и образование за всички“, финансирана от Българо-швейцарската програма за сътрудничество.

Последни новини в тази категория

Премиера на учебник по ромски език в Монтана

2018-10-12

Знаете ли, че има учебник по ромски език? Плод е на дългогодишния труд на полиглота Любомир Сердев, който си отиде от белия свят преди 5 години, но неговата съпруга Зофия Янчак - Сердева издаде учебника в родината си Полша. Учебникът бе представен тази  седмица в Регионална библиотека „Гео Милев” – Монтана.

В процеса на изучаване и изследване на ромския език Любомир Сердев добавя към кирилицата два допълнителни символа - j /йот/ и h /хаш/, с които да се фиксират специфични за ромския език звуци. В над 300-те страници на книгата си той прилага речник с транскрипция, обяснява достъпно граматичните правила, описва най-важните диалекти и развойните тенденции.

Учебникът е изграден на принципа от известното към непознатото, от простото към сложното и е сходен с всички учебници по чужд език. „Обучението по него е достатъчно, за да разбирате, четете и пишете на езика на ромите, въпреки че няма един ромски език, а по-скоро трябва да се говори за езиково семейство, то в диалектите му думите са с еднакви корени, защото произхождат от един език - санскритски. Учебникът може да се използва и като самоучител”, смята Зофия Сердева. Като дългогодишен психолог тя разказа случаи от практиката си, чрез които аргументира ползата работещите с ромски деца да могат да общуват с тях пълноценно, за да ги обучат на книжовния български език, без който интегрирането им е невъзможно. „Ромите за нас са като айсберг. Ние виждаме само една нищожна част, която е над повърхността. Дори не осмисляме дълбочината на тяхната душевност и култура. Езикът им би ни помогнал да надникнем в нея, да я опознаем и разберем. Ако не ги разберем, рискуваме при срещата си с този айсберг да завършим като „Титаник”, допълни г-жа Сердева.

Учебникът ще бъде много полезен на всички, които работят с ромската общност – учители, лекари, социални работници, полицаи. Те не могат да работят пълноценно, ако има езикова бариера. Основните познания по ромски език ще допринесат за падането на комуникативните бариери, за доброто разбиране, за изграждане на доверие и по-голям респект. Благодарение на това, че аз знам ромски, който е мой майчин език, се справям без проблеми с децата. Разбира се важно е да се познава и начина на живот, и културата,” споделя Теодор Асенов – учител от Първо ОУ „Св. св. Кирил и Методий” – Монтана, което е партньор по Програма ЗОВ.  „Да, много е хубаво да чуеш „Обичам те!” на своя роден език. Казвам го като чужденец.” – потвърди Зофия Сердева, която повече от 30 години живее в България.

Учебникът може да се използва и за ромски деца, които веднъж научили се да пишат на майчиния си език на кирилица, лесно ще се ограмотят и на български, смята учител от Брусарци със солиден опит в мултиетническа среда. Факт е, че много от децата от маргинализираните общности не владеят български, което ги обрича на провал в образователните институции. Психологът Илияна Иванова подчерта, че често това е причина и за невъзможност да се диагностицира точно интелектуалното ниво на децата и води след себе си риска ромски деца с потенциал да бъдат определени като деца с изоставане в развитието и да бъдат насочени към ресурсно подпомагане.

„Необходимо е учебникът да бъде одобрен от Министерството на образованието и науката, което преди години одобри ромския буквар на Любомир Сердев като имаше забележки само към илюстрациите, но не и към съдържанието. Това ще му даде живот”, категоричен бе Стефан Стефанов – дългогодишен преподавател по български език и литература. „Каква ще е съдбата на учебника ще покаже бъдещето,” каза г-жа Сердева. Тя сподели, че вече учебникът е във фонда на библиотеките на 17 университета в Полша и е получила заявки да го преведе на родния си език. Наличен е и в библиотеката на Монтана, която бе домакин на премиерата. А интересна игра, подготвена от директорката на библиотеката Анелия Иванова, която беше и водеща на срещата, показа, че всеки от присъстващите знае ромски думи като амалипе (приятелство), лачо чаво (добро дете), дром (път), дай (майка), шушой (заек).

Виж повече

Отличие за ученици, с които работим по ЗОВ

2018-10-01

20 ученици от първи до седми клас от Обединено училище “Хр. Ботев” в село Ивански участваха в десетото издание на Карнавала на плодородието, който се състоя в Шумен от 28 до 30 септември. Те се включиха в пъстрото карнавално дефиле заедно с повече от 50 групи и над 2000 участници от страната и чужбина. Хиляди шуменци и гости на града се радваха на изпълненията на танцови състави, групи от читалища, училища, детски градини и неправителствени организации.

На специално подготвена подвижна сцена, ученици, родители и учители пресъздадоха мотиви от стария бит и култура на местното ромско население в селото – плетене на рогозки и кошници от царевична шума и върбови клонки. Върху постелки от рогозки умели танцьорки показаха пред многобройната публиката сръчно изработените кошници, пълни с есенни плодове и красиво украсени с цветя. Композицията  “Със старите занаяти от Ивански към Европа” беше специално подготвена за карнавалното шествие в „уикенд училището“ по проекта на Програма ЗОВ.

В Карнавала на плодородието се включи и Детска градина “Пролетна дъга” от Шумен. В композицията “Щедрата земя българска” беше представена не само темата за плодородието и богатствата на българската земя, но и идеята за многообразието от етноси, които работят и живеят заедно в разбирателство. В карнавалното дефиле масово се включиха над 50 деца, родители, медиатори и учители с богато украсена подвижна сцена и костюми, специално изработени в „уикенд училищата“ с родители и деца от детската градина.

И двете групи бяха бурно аплодирани от многобройната публика, а карнавалното жури отличи изпълненията на ученици и родители от Ивански с трето място в категорията за училищни групи.

Обединено училище “Христо Ботев” в с.  Ивански и Детска градина “Пролетна дъга” в Шумен са партньори на Община Шумен по проекта “Взаимодействието с общността – фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция” по Програма ЗОВ в рамките на Българо-швейцарската програма за сътрудничество.

Виж повече