Първокласниците от с. Габровница влязоха в обновени класни стаи

2017-09-15

19 деца прекрачиха днес за първи път прага на Основно училище „Св. Св. Кирил и Методий“ в с. Габровница. За да се открояват в този важен ден, учителката им Лиляна Иванова им върза сатенени ленти с надпис „първокласник”. Въпреки вълнението, малчуганите  рецитираха и пяха вдъхновено.

Празничната програмата, подготвена от групата по художествено слово по Програма ЗОВ, постави акцент на патриотични мотиви и започна с танц, посветен на цветовете на националния трибагреник. Прозвучаха приветствия от името на кмета на Община Монтана Златко Живков, кмета на Габровница Борис Цветков, от родителите, от големите ученици.

В посланието си директорката Бисерка Фильова подчерта: „Днес, скъпи ученици, ще прекрачите прага на едно напълно обновено, модерно училище, с което трябва да се гордеете и да го пазите като свой роден дом.” След основния ремонт на сградата, направен миналата година, през  това лято класните стаи са освежени и обзаведени с нови мебели. Не само уютната среда, но и енергичните усилия на педагозите задържат децата в час.

В училището, създадено през 1866 г., се обучават 163 деца не само от най-голямото село в Община Монтана, но и от съседните Вирове и Безденица. Те редовно присъстват в часовете, уверява г-жа Фильова. Част от възпитаниците й са посещавали лятната читалня, както и танцовия състав през ваканцията. "За нас началото на учебната година е символично, защото през цялото лято с групата за народни танци репетирахме усилено и участвахме във фестивали. В края на юли танцувахме на IX Традиционен фолклорен събор „Свидня” в с. Георги Дамяново, а на 13 август взехме участие във Втория международен фолклорен фестивал "Ехо от Стовци" в с. Смоляновци. За изпълненията на арканул, чанакчийско хоро и циганско хоро, жури ни удостоени със сребърен медал.

В танцовия състав по Програма ЗОВ активно се занимават 11 деца от VІ, VІІ и VІІІ клас. Много добри ученици са и са мотивирани самодейци. Редовно посещават часовете ни по проекта и репетициите. В повечето случаи кандидатствам за участие в различни фестивали по тяхно настояване и инициатива” – разказва Таня Тодорова, която е ръководител на танцовата група.

Продължават извънкласните занимания по приложно изкуство и допълнителните часове за овладяване на български език по Програма ЗОВ с децата от училището в с. Габровница. 

Последни новини в тази категория

Заключителна конференция: Програма ЗОВ се доказа като добре работещ модел

2019-06-27

Опитът от изпълнението на Програма ЗОВ показва, че интегрираните здравни, образователни и социални услуги дават изключително добри резултати, когато са прилагани ефективно и са точно адресирани спрямо конкретните нужди на населението на дадена община. Това е оценката на министъра на труда и социалната политика Бисер Петков, която той направи на заключителната конференция на Програмата на 25 юни 2019 в София.  

В приветствието си към участниците в заключителното събитието посланикът на Швейцария Мюриел Берсе Коен отбеляза отличното сътрудничество между институции и общини. Тя припомни, че Програма ЗОВ е дала началото на промяната на важни политики за образование и здравеопазване. Като следваща стъпка тя подчерта нуждата от устойчивост и да се работи активно с родителите, които да виждат смисъл и нужда от образованието на децата си.

В дискусиите участваха заместник-министърът на образованието и науката Деница Сачева и заместник-министърът на труда и социалната политика Зорница Русинова, представители на министерските работни групи от Министерството на образованието и науката и Министерството на здравеопазването.

Усилията на Програма ЗОВ са насочени към деца и млади семейства от уязвими групи в Пловдив, Русе, Бургас, Монтана, Сливен и Шумен, които живеят крайно бедно в затворени и изолирани общности. От българска страна основен партньор по Програмата е Министерството на труда и социалната политика, като участват още министерствата на здравеопазването и образованието и науката. Общата стойност на Програма ЗОВ е 8 088 500 швейцарски франка, като швейцарският принос е 6 920 000, а съфинансирането от трите министерства е 15%.

Успешно бяха изпълнени шест интегрирани проекта с общо 30 партньори - училища, детски градини, здравни центрове, НПО и др. ЗОВ утвърди следните стратегически принципи на работа : паралелни дейности в областта на образованието, здравеопазването, културата и инфраструктурата за една и съща уязвима общност, и работа през централните и местните институции, като те остават основните стълбове на политики и услуги за уязвими и носят основната отговорност за подобряване на благосъстоянието на тези граждани.

Накратко резултатите от Програма ЗОВ:
* 28 построени/обновени училища, детски градини и здравни кабинети;
48 обучени здравни и образователни медиатори;
* 700 обучени педагози и медиатори;
*  5 028 деца от 3-10 г. в нови групи и допълнителни занимания по български език;
* 10 276 родители, участвали в консултации и срещи за мотивация (образователна медиация);
* 13 796 деца и родители, участвали в културни и спортни събития;
* 23 471 ОПЛ, педиатрични, гинекологични прегледи и скрининги;
* 19 665 бенефициенти на кампании и събития, групи за поддръжка;
* 15 012 индивидуални информционни здравни консултации и срещи (здравна медиация)

 Вижте още резултати в презентацията на екипа по управлението на ЗОВ.

Важен акцент в дискусиите бяха научените уроци и устойчивостта на Програмата. Ето част от отправените препоръки в оценката на програмата:
* Продължаване на работата в партньорства, като общините остават главната отправна точка с конкретни и прагматични интервенции за социално включване, базирани на реални и точни данни по места;
* Използване на подход на работа от Звеното за управление на програмата, който подкрепя и гради капацитета на всички партньори, а не само контролира и „наказва“ за направени грешки; фокус върху интегрирания подход, където образование и здравеопазване съжителстват, с възможност за включване и на заетост; продължаване на реформите на ниво политики;
* Прецизно планиране на дейности, намаляващи риска за осигуряване на ефективност и устойчивост;
* Последователно включване на ромите в разработването и изпълнението на проекти.

Общо бе виждането, че благодарение на съвместната работа с държавните институции и местните власти повечето от дейностите са вече устойчиви с подкрепата на държавни делегирани бюджети, насочени към общините. Много от другите дейности ще бъдат подкрепени от национални програми, европейски оперативни социални и образователни програми след 2020 година, както и чрез Норвежкия финансов механизъм.

 

Вижте тук всички презентации
Видео клипове от конференцията: едно, две, три

Виж повече

Весело тържество за изпращането на бъдещи първокласници в кв. Столипиново

2019-05-31

Бъдещите първокласници от Детска градина “Лилия” в пловдивския квартал Столипиново изнесоха красиво тържество по случай своя последен ден в детската градина. Те бяха изпратени с много обич от преподаватели, родители и приятели. Децата танцуваха и пяха, облечени с костюми, специално изработени от детската градина от техните учителки.

В края на тържеството Севджан Моллабекир, ръководител на проекта на Програма ЗОВ в Пловдив, и Стефка Симеонова, образователен експерт по проекта, раздадоха на децата ранички с логото на програмата. Този красив и полезен подарък зарадва много бъдещите първокласници и те споделиха, че вече нямат търпение да тръгнат на училище.

ДГ „Лилия“ е разположена в центъра на Столипиново и 100% от децата, които се обучават там са от ромската общност. Главното предизвикателство в работата на педагозите е свързано със слабото владеене на български език от населението на квартала.  Ето защо голяма част от дейностите по програма ЗОВ в Столипиново бяха насочени към допълнително изучаване на български език. Чрез използване на различни иновативни методи за работа като ролеви игри, участие в драматизации по приказки, декламации, викторини и др., децата имаха възможност да обогатят своята реч. В тази връзка със средства по проекта бяха закупени и различни образователни материали - игри, детски книжки и учебни пособия.  

В рамките на проекта бяха организирани и разнообразни художествени изпълнителски дейности. Децата бяха стимулирани да изявяват своите актьорски умения, тъй като по този начин те се научават активно да използват езика в различни ситуации, доста сходни в тези в реалния живот.

Виж повече