Премиера на учебник по ромски език в Монтана

2018-10-12

Знаете ли, че има учебник по ромски език? Плод е на дългогодишния труд на полиглота Любомир Сердев, който си отиде от белия свят преди 5 години, но неговата съпруга Зофия Янчак - Сердева издаде учебника в родината си Полша. Учебникът бе представен тази  седмица в Регионална библиотека „Гео Милев” – Монтана.

В процеса на изучаване и изследване на ромския език Любомир Сердев добавя към кирилицата два допълнителни символа - j /йот/ и h /хаш/, с които да се фиксират специфични за ромския език звуци. В над 300-те страници на книгата си той прилага речник с транскрипция, обяснява достъпно граматичните правила, описва най-важните диалекти и развойните тенденции.

Учебникът е изграден на принципа от известното към непознатото, от простото към сложното и е сходен с всички учебници по чужд език. „Обучението по него е достатъчно, за да разбирате, четете и пишете на езика на ромите, въпреки че няма един ромски език, а по-скоро трябва да се говори за езиково семейство, то в диалектите му думите са с еднакви корени, защото произхождат от един език - санскритски. Учебникът може да се използва и като самоучител”, смята Зофия Сердева. Като дългогодишен психолог тя разказа случаи от практиката си, чрез които аргументира ползата работещите с ромски деца да могат да общуват с тях пълноценно, за да ги обучат на книжовния български език, без който интегрирането им е невъзможно. „Ромите за нас са като айсберг. Ние виждаме само една нищожна част, която е над повърхността. Дори не осмисляме дълбочината на тяхната душевност и култура. Езикът им би ни помогнал да надникнем в нея, да я опознаем и разберем. Ако не ги разберем, рискуваме при срещата си с този айсберг да завършим като „Титаник”, допълни г-жа Сердева.

Учебникът ще бъде много полезен на всички, които работят с ромската общност – учители, лекари, социални работници, полицаи. Те не могат да работят пълноценно, ако има езикова бариера. Основните познания по ромски език ще допринесат за падането на комуникативните бариери, за доброто разбиране, за изграждане на доверие и по-голям респект. Благодарение на това, че аз знам ромски, който е мой майчин език, се справям без проблеми с децата. Разбира се важно е да се познава и начина на живот, и културата,” споделя Теодор Асенов – учител от Първо ОУ „Св. св. Кирил и Методий” – Монтана, което е партньор по Програма ЗОВ.  „Да, много е хубаво да чуеш „Обичам те!” на своя роден език. Казвам го като чужденец.” – потвърди Зофия Сердева, която повече от 30 години живее в България.

Учебникът може да се използва и за ромски деца, които веднъж научили се да пишат на майчиния си език на кирилица, лесно ще се ограмотят и на български, смята учител от Брусарци със солиден опит в мултиетническа среда. Факт е, че много от децата от маргинализираните общности не владеят български, което ги обрича на провал в образователните институции. Психологът Илияна Иванова подчерта, че често това е причина и за невъзможност да се диагностицира точно интелектуалното ниво на децата и води след себе си риска ромски деца с потенциал да бъдат определени като деца с изоставане в развитието и да бъдат насочени към ресурсно подпомагане.

„Необходимо е учебникът да бъде одобрен от Министерството на образованието и науката, което преди години одобри ромския буквар на Любомир Сердев като имаше забележки само към илюстрациите, но не и към съдържанието. Това ще му даде живот”, категоричен бе Стефан Стефанов – дългогодишен преподавател по български език и литература. „Каква ще е съдбата на учебника ще покаже бъдещето,” каза г-жа Сердева. Тя сподели, че вече учебникът е във фонда на библиотеките на 17 университета в Полша и е получила заявки да го преведе на родния си език. Наличен е и в библиотеката на Монтана, която бе домакин на премиерата. А интересна игра, подготвена от директорката на библиотеката Анелия Иванова, която беше и водеща на срещата, показа, че всеки от присъстващите знае ромски думи като амалипе (приятелство), лачо чаво (добро дете), дром (път), дай (майка), шушой (заек).

Последни новини в тази категория

Многофункционална сграда за образование, култура и здравеопазване отваря врати в Сливен

2018-11-20

Над 130 деца ще имат възможност за първи път в живота си да посещават детска ясла и градина в „Надежда“, ромския квартал на Сливен след откриването на новата многофункционална сграда, изградена с подкрепата на швейцарското правителство.

На официалното откриване на новата сграда на 22 ноември 2018 (четвъртък) ще присъстват вицепремиерът Томислав Дончев, посланикът на Швейцария г-жа Мюриел Берсе Коен, кметът на Сливен Стефан Радев, заместник-министърът на образованието и науката Деница Сачева, заместник-министърът на труда и социалната политика Зорница Русинова.

Модерната сграда е в непосредствена близост до Центъра за административно обслужване в „Надежда“, което я прави достъпна за всички граждани на квартала. Тя е първия по рода си комплекс за образование, здраве и култура в „Надежда“, където живее предимно ромско население. В нея ще се помещават още здравен център с три лекарски кабинета и културно-образователен център, от които кварталът също има належаща нужда. Единствен в „Надежда“ за интегрирани услуги, новият комплекс е изключително важен за работата на Община Сливен, местните неправителствени организации, училища, детски градини, здравни и образователни медиатори за интеграцията и социалното включване на ромската общност.

Изграждането на многофункционалната сграда е по проекта на Община Сливен за социално включване на роми и други уязвими групи, изпълняван в рамките на Програма ЗОВ (Здраве и Образование за Всички) на Българо-швейцарската програма за сътрудничество. Стойността на проекта е 2 791 985 лв., като  85% е швейцарското финансиране, а 15% - националното съфинансиране.

Програма ЗОВ се изпълнявана в периода 2015 – 2019 с основни направления образование и здравеопазване, като подкрепя също културната идентичност и овластяването на ромската общност. ЗОВ работи в шест големи общински центъра - Бургас, Монтана, Русе и Сливен, Пловдив и Шумен. Основната й цел е да се подобри достъпът на общността на ромите и другите уязвими групи до качествено образование в детските градини и начални училища, както и до първично здравеопазване, репродуктивно, майчино и детско здраве. Министерството на труда и социалната политика е основен партньор от българска страна, участват също министерствата на здравеопазването и на образованието. Общата стойност на Програмата е 13 750 450 лв., като швейцарският принос е 11 764 000 лева.

Основните резултати по ЗОВ досега: близо 460 деца посещават новоизградени детски градини, разширения на училища и общностни центрове (Монтана, Сливен, Бургас и Шумен); повече от 900 деца имат уроци по български и наваксващи занимания; близо 1 000 родители са участвали в родителски занимания или са консултирани от 17 образователни медиатори и педагози; над 8 000 души са обхванати от здравни кампании и индивидуални консултации по въпроси на здравното осигуряване, първичното здравеопазване и семейното планиране.

Основни принципи на ЗОВ са: интегриран подход, устойчивост и обвързаност с централни и местни институции. Дейностите в Програмата са практични и съобразени с особеностите и конкретните нужди на ромската общност и уязвимите групи, като се основава на разбирането, че образованието и здравето са основни предпоставки на социалното приобщаване. Програмата работи в тясно сътрудничество с местни и централни институции, които да продължат добрите практики и да мултиплицират нейния модел след приключването й през 2019.

 

За Програма ЗОВ: http://zovprogramme.bg/bg
За
резултатите от работата по ЗОВ в Сливен: https://bit.ly/2S31zfR

Виж повече

Шумен: празник на добротата, приятелството и толерантността

2018-11-14

Деца и младежи от различни етноси превърнаха концерта “Заедно живеем, танцуваме и пеем” в истински празник на приятелството, толерантността и добротата. Интересът беше голям, а многобройната публика изпълни до краен предел залата на Младежкия дом в Шумен.

Малки и големи участници представиха музика, песни и танци, характерни за културата на различни етнически общности, които съжителстват на територията на общината.

На сцената излязоха ученици от Обединено училище “Христо Ботев” в село Ивански с драматизация на сцени от бита на ромското семейство и изпълнения на български и ромски песни и танци. С универсалния език на музиката и прекрасните изпълнения на турски песни в съпровод на саз, Илтер и Саабит Ахмед завладяха сърцата на публиката. Деца и учители от ДГ “Пролетна дъга” в Шумен пресъздадоха елементи от българския, турския и ромския фолклор при отбелязването на Гергьовден и пролетните празници. Памела Петрова, Теодор Терзиев и Антоанета Ангелова от СУ “Сава Доброплодни” в Шумен развълнуваха публиката с емоцията на руската поезия и песен. Бивши възпитаници на ДГ “Смехорани” – сега вече ученици в първи клас, обраха овациите с танца “Катюша”, отличен с първо място на Националния фестивал за руска поезия, песен и танц “Пусть всегда будет солнце”. В ритъма на испански танц на сцената излязоха и ученици от ОУ “Еньо Марковски” в Шумен. Момичета от танцовата формация "Emotion" към Общинския младежки дом взривиха многобройната публика с красотата и енергията на модерния танц.

Кулминацията на концерта поставиха малките танцьори от Детския танцов ансамбъл “Звънче” при НЧ “Тодор Петков-1963” с ръководител Красимир Савов, които покориха публиката и заслужиха бурните й аплодисменти. Заедно с Кремена Маринова от Шесто основно училище всички участници в концерта изпълниха на финала обичаната от всички деца песен “Планета на децата”.

Празникът на етносите “Заедно живеем, танцуваме и пеем” бе организиран от Община Шумен и партньорите по проекта “Взаимодействието с общността – фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция” по Програма ЗОВ в рамките на Българо-швейцарската програма за сътрудничество.

Виж повече