Премиера на учебник по ромски език в Монтана

2018-10-12

Знаете ли, че има учебник по ромски език? Плод е на дългогодишния труд на полиглота Любомир Сердев, който си отиде от белия свят преди 5 години, но неговата съпруга Зофия Янчак - Сердева издаде учебника в родината си Полша. Учебникът бе представен тази  седмица в Регионална библиотека „Гео Милев” – Монтана.

В процеса на изучаване и изследване на ромския език Любомир Сердев добавя към кирилицата два допълнителни символа - j /йот/ и h /хаш/, с които да се фиксират специфични за ромския език звуци. В над 300-те страници на книгата си той прилага речник с транскрипция, обяснява достъпно граматичните правила, описва най-важните диалекти и развойните тенденции.

Учебникът е изграден на принципа от известното към непознатото, от простото към сложното и е сходен с всички учебници по чужд език. „Обучението по него е достатъчно, за да разбирате, четете и пишете на езика на ромите, въпреки че няма един ромски език, а по-скоро трябва да се говори за езиково семейство, то в диалектите му думите са с еднакви корени, защото произхождат от един език - санскритски. Учебникът може да се използва и като самоучител”, смята Зофия Сердева. Като дългогодишен психолог тя разказа случаи от практиката си, чрез които аргументира ползата работещите с ромски деца да могат да общуват с тях пълноценно, за да ги обучат на книжовния български език, без който интегрирането им е невъзможно. „Ромите за нас са като айсберг. Ние виждаме само една нищожна част, която е над повърхността. Дори не осмисляме дълбочината на тяхната душевност и култура. Езикът им би ни помогнал да надникнем в нея, да я опознаем и разберем. Ако не ги разберем, рискуваме при срещата си с този айсберг да завършим като „Титаник”, допълни г-жа Сердева.

Учебникът ще бъде много полезен на всички, които работят с ромската общност – учители, лекари, социални работници, полицаи. Те не могат да работят пълноценно, ако има езикова бариера. Основните познания по ромски език ще допринесат за падането на комуникативните бариери, за доброто разбиране, за изграждане на доверие и по-голям респект. Благодарение на това, че аз знам ромски, който е мой майчин език, се справям без проблеми с децата. Разбира се важно е да се познава и начина на живот, и културата,” споделя Теодор Асенов – учител от Първо ОУ „Св. св. Кирил и Методий” – Монтана, което е партньор по Програма ЗОВ.  „Да, много е хубаво да чуеш „Обичам те!” на своя роден език. Казвам го като чужденец.” – потвърди Зофия Сердева, която повече от 30 години живее в България.

Учебникът може да се използва и за ромски деца, които веднъж научили се да пишат на майчиния си език на кирилица, лесно ще се ограмотят и на български, смята учител от Брусарци със солиден опит в мултиетническа среда. Факт е, че много от децата от маргинализираните общности не владеят български, което ги обрича на провал в образователните институции. Психологът Илияна Иванова подчерта, че често това е причина и за невъзможност да се диагностицира точно интелектуалното ниво на децата и води след себе си риска ромски деца с потенциал да бъдат определени като деца с изоставане в развитието и да бъдат насочени към ресурсно подпомагане.

„Необходимо е учебникът да бъде одобрен от Министерството на образованието и науката, което преди години одобри ромския буквар на Любомир Сердев като имаше забележки само към илюстрациите, но не и към съдържанието. Това ще му даде живот”, категоричен бе Стефан Стефанов – дългогодишен преподавател по български език и литература. „Каква ще е съдбата на учебника ще покаже бъдещето,” каза г-жа Сердева. Тя сподели, че вече учебникът е във фонда на библиотеките на 17 университета в Полша и е получила заявки да го преведе на родния си език. Наличен е и в библиотеката на Монтана, която бе домакин на премиерата. А интересна игра, подготвена от директорката на библиотеката Анелия Иванова, която беше и водеща на срещата, показа, че всеки от присъстващите знае ромски думи като амалипе (приятелство), лачо чаво (добро дете), дром (път), дай (майка), шушой (заек).

Последни новини в тази категория

Весело тържество за изпращането на бъдещи първокласници в кв. Столипиново

2019-05-31

Бъдещите първокласници от Детска градина “Лилия” в пловдивския квартал Столипиново изнесоха красиво тържество по случай своя последен ден в детската градина. Те бяха изпратени с много обич от преподаватели, родители и приятели. Децата танцуваха и пяха, облечени с костюми, специално изработени от детската градина от техните учителки.

В края на тържеството Севджан Моллабекир, ръководител на проекта на Програма ЗОВ в Пловдив, и Стефка Симеонова, образователен експерт по проекта, раздадоха на децата ранички с логото на програмата. Този красив и полезен подарък зарадва много бъдещите първокласници и те споделиха, че вече нямат търпение да тръгнат на училище.

ДГ „Лилия“ е разположена в центъра на Столипиново и 100% от децата, които се обучават там са от ромската общност. Главното предизвикателство в работата на педагозите е свързано със слабото владеене на български език от населението на квартала.  Ето защо голяма част от дейностите по програма ЗОВ в Столипиново бяха насочени към допълнително изучаване на български език. Чрез използване на различни иновативни методи за работа като ролеви игри, участие в драматизации по приказки, декламации, викторини и др., децата имаха възможност да обогатят своята реч. В тази връзка със средства по проекта бяха закупени и различни образователни материали - игри, детски книжки и учебни пособия.  

В рамките на проекта бяха организирани и разнообразни художествени изпълнителски дейности. Децата бяха стимулирани да изявяват своите актьорски умения, тъй като по този начин те се научават активно да използват езика в различни ситуации, доста сходни в тези в реалния живот.

Виж повече

Монтана представи резултатите от изпълнението на проекта по Програма ЗОВ

2019-05-27

Резултатите от изпълнението на проекта „Комплексен подход за ромско включване в Община Монтана“, финансиран от Българо-швейцарската програма за сътрудничество по Програма ЗОВ (Здраве и Образование за Всички) бяха представени на заключително събитие на 27 май в Монтана.

И кметът на Община Монтана Златко Живков, и ръководителката на Звеното за управление на програмата Файон припомниха трудното начало на проекта, но подчертаха отличното му изпълнение. „Монтана се нареди на първите места сред партньорите ни,” посочи г-жа Файон. Тя благодари на местния екип, като изтъкна важен аспект на проекта в Монтана: „желанието, подкрепата на идеята, която е в обществена полза и за добро, силната отдаденост на каузата. Без политическа воля и лидерска подкрепа с каквито и средства да разполагаме, колкото и добри професионалисти да имаме, нещата няма да се случат.”

30-минутен филм представи развитието на проекта и илюстрира промяната, до която е довел. Най-значимото постижение е новата сграда на ДГ № 8 „Пролет” в кв. „Кошарник”. Красноречив бе контрастът между кадрите, показващи стария неуютен и тесен павилион, в който беше градината, и нерегламентираното сметище, на чието място се издига сега модерната и функционална сграда.

Компонент Образование

През  трите учебни години по компонент „Образование” с координатор Александър Герасимов са формирани и функционирали три групи за допълнителна работа с деца на 3-4 години, в които са бяха включени общо 117 деца, осем групи за допълнителна работа с деца в предучилищна възраст с 211 деца и четири групи за допълнителна работа за подобряване знанията на учениците I-IV клас в училище с 87 ученици. През лятото на 2016, 2017 и 2018 година беше организирано и проведено лятно училище за учениците, завършили IV-ти клас в квартал „Кошарник“ с участието на общо 52 ученици. През трите години са формирани и функционират  девет групи за извънкласни дейности с участието на над 114 ученици. С децата и учениците са работили 13 учители 4 образователни медиатори. Устойчивостта на компонента намира изражение в създадените оптимални условия в ДГ № 8 „Пролет” и в увеличаването на щата й с двама учители и един помощник-възпитател. „Добра практика в НУ „Г. Бенковски” в кв. „Кошарник” е назначаването на образователен медиатор,  каза кметският наместник на квартала Бисер Андреев, който активно работи по проекта.

Компонент Здравеопазване

За изпълнение на дейностите по компонент „Здравеопазване” бяха изградени три Здравно-консултативни центъра – в кв. „Кошарник”, с. Габровница и ОМЦ – Монтана.  Дейностите на партньорите от Националната мрежа на здравните медиатори бяха насочени към повишаване на здравната култура на ромската общност. Бяха обучени и назначени трима нови здравни медиатори. С формираните 3 женски групи за самопомощ са проведени 60 срещи и 9 дискусии  в групите по приоритетни здравни въпроси. Медиаторите организираха 31 дискусии на здравна тематика с 424 младежи от общността. Те проведоха и 4 здравни кампании на теми:  „Важността да си  здравно осигурен”, „Майчино и детско здраве”, „Чистотата е здраве” и „Ваксинирай се сега”, с които достигнаха до повече от 600 души.

Здравните медиатори и медицински специалисти осъществиха 60 посещения на маргинализирани семейства с деца от 0 до 3 г. за изпълнение на превантивна грижа, консултации по въпроси  за отговорно родителство, контрацепцията и мотивация за участие в профилактичните прегледи. От декември 2017 г. до април 2019 г. бяха извършени 1304 прегледи от ОПЛ и терапевт; 1725  прегледи от педиатър; 1092 профилактични АГ прегледи; 166 прегледи на млечна жлеза; 305  прегледи на бременни жени за проследяване на бременността, изследване и консултиране. По преценка на лекарите, за да се достигне до правилната диагноза, бяха направени 252 бр. лабораторни изследвания; 72  рентгенови изследвания, от които 29 мамографии; 137 цитонамазки; скрининг за сифилис на 73  души. Бяха консултирани с други специалисти 64 деца и възрастни, а акушер-гинеколозите извършиха амбулаторни манипулации на 8 жени, обобщи данните д-р Валерия Тодорова – координатор на компонент „Здравеопазване”.

Петър Цветанов от Националната мрежа на здравните медиатори подчерта, че устойчивостта на проекта по този компонент се изразява в това, че към Община Монтана продължават да работят петима здравни медиатори. Те ще съдействат на лекарите да извършват медицински прегледи в общността, ще продължат здравнообразователни дейности, национални и общински профилактични програми. 

За проекта в Монтана

Общата стойност на проекта възлиза на 2 592 126 лв. Той бе осъществен от март 2016 г. до април 2019 г. Партньори на Община Монтана бяха ЦДГ № 8 „Пролет” и филиала в с. Габровница, ДГ № 5 „Дъга”- Монтана, Читалище „Звезда 2007”, ОУ „Георги Бенковски“ – Кошарник, ОУ „Св. св. Кирил и Методий” – с. Габровница, I ОУ „Св. св. Кирил и Методий”– Монтана; Националната мрежа на здравните медиатори и Комплекс за здравни и социални услуги „Св. Мина”- Монтана.

Виж повече