Победителите в конкурсите за рисунка и есе на тема етноприятелството

2017-05-20

Радостни сме да огласим имената на победителите във второто издание на два конкурса, организирани от екипа ни в Русе.

Победителите са в конкурса за рисунка“Цветовете на етноприятелството“ са:

I група – деца от 7 до 12 години:

  1. Назан Абтулова – ОУ „Св. Св. Кирил и Методий“, с. Семерджиево, Община Русе
  2. Арзу Небиева –  ОУ „Ангел Кънчев“, гр. Русе
  3. Елица Димитрова  –  ОУ „Иван Вазов“, гр. Русе

II група – деца от 13 до 18 години:

  1. Михаил Гавраилов – ПМГ „Баба Тонка“ , гр. Русе
  2. Дебора Петрова – СУПНЕ „Фридрих Шилер“, гр. Русе
  3. Стефан Димитров –  ПМГ „Баба Тонка“ , гр. Русе

Дамян Георгиев от ОУ „Иван Вазов“, гр. Русе  бе отличен със специалната награда на журито.

Поощрителни грамоти и награди в първата възрастова група получиха: Полина Чакалова (СУ „Христо Ботев“ – гр. Русе), Баръш Шакиров (ОУ „П.Р. Славейков“- с. Смирненски), Даниела Георгиева (ОУ „Иван Вазов“ – гр. Русе), Камелия Колева (ОУ „Иван Вазов“ – гр. Русе) и Ана – Мария Симеонова (ОУ „Любен Каравелов“-гр. Русе). Във втора възрастова група поощрителна грамота и награда получиха: Зюхре Али (ОУ „Алеко Константинов“ – гр. Русе), Велислава Щерева (ОУ „Иван Вазов“ – гр. Русе), Ива Пенчева (ОУ „Иван Вазов“ – гр. Русе), Константин Георгиев (ПМГ „Баба Тонка“ – гр. Русе) и Велина Коева (ПМГ „Баба Тонка“ – гр. Русе).

Рисунките на децата са представени в изложба, която бе открита на 18 май във фоайето на Община Русе. На специално тържество бяха връчени грамотите и наградите на победителите.

Отличия получиха и победителите в конкурса за есе на тема “Хармонията на етническата толерантност“ също получиха грамоти и награди.

I група – деца от 7 до 12 години:

  1. Патрисия Андреева (ОУ „Алеко Константинов“ – гр. Русе)
  2. Ивет Стоилова (ОУ „Никола Обретенов“ – гр. Русе)
  3. Албена Златева (ОУ „Св. Климент Охридски“ – гр. Борово).

Поощрителни награди за: Стилиян Тодоров (ОУ „Алеко Константинов“ – гр. Русе), Петър Климентов (ОУ „Св. Климент Охридски“ – гр. Борово) и Моника Агопян (ОУ „Никола Обретенов“ – гр. Русe).

II група – деца от 13 до 18 години:

  1. Габриела Фердинандова (ПГИУ „Елиас Канети“ – гр. Русе)
  2. Джулия Здравкова (ПГИУ „Елиас Канети“ – гр. Русе)
  3. Шехрин Шукри (ОУ „Алеко Константинов“ – гр. Русе).

Конкурсите бяха част от фестивала „Етноритми без граници“, който продължи с концертна програма в Пленарната зала на общината. Музикалното богатство на различните етнически общности в България беше представено с песните и танците на танцовите състави от гр. Сеново, с. Семерджиево, гр. Русе, с. Иваново, гр. Борово, с. Щръклево, с. Беловец и с. Горно Абланово. Чрез тях гостите се докоснаха до фолклорното и културно богатство на различните етноси.

Последни новини в тази категория

Премиера на учебник по ромски език в Монтана

2018-10-12

Знаете ли, че има учебник по ромски език? Плод е на дългогодишния труд на полиглота Любомир Сердев, който си отиде от белия свят преди 5 години, но неговата съпруга Зофия Янчак - Сердева издаде учебника в родината си Полша. Учебникът бе представен тази  седмица в Регионална библиотека „Гео Милев” – Монтана.

В процеса на изучаване и изследване на ромския език Любомир Сердев добавя към кирилицата два допълнителни символа - j /йот/ и h /хаш/, с които да се фиксират специфични за ромския език звуци. В над 300-те страници на книгата си той прилага речник с транскрипция, обяснява достъпно граматичните правила, описва най-важните диалекти и развойните тенденции.

Учебникът е изграден на принципа от известното към непознатото, от простото към сложното и е сходен с всички учебници по чужд език. „Обучението по него е достатъчно, за да разбирате, четете и пишете на езика на ромите, въпреки че няма един ромски език, а по-скоро трябва да се говори за езиково семейство, то в диалектите му думите са с еднакви корени, защото произхождат от един език - санскритски. Учебникът може да се използва и като самоучител”, смята Зофия Сердева. Като дългогодишен психолог тя разказа случаи от практиката си, чрез които аргументира ползата работещите с ромски деца да могат да общуват с тях пълноценно, за да ги обучат на книжовния български език, без който интегрирането им е невъзможно. „Ромите за нас са като айсберг. Ние виждаме само една нищожна част, която е над повърхността. Дори не осмисляме дълбочината на тяхната душевност и култура. Езикът им би ни помогнал да надникнем в нея, да я опознаем и разберем. Ако не ги разберем, рискуваме при срещата си с този айсберг да завършим като „Титаник”, допълни г-жа Сердева.

Учебникът ще бъде много полезен на всички, които работят с ромската общност – учители, лекари, социални работници, полицаи. Те не могат да работят пълноценно, ако има езикова бариера. Основните познания по ромски език ще допринесат за падането на комуникативните бариери, за доброто разбиране, за изграждане на доверие и по-голям респект. Благодарение на това, че аз знам ромски, който е мой майчин език, се справям без проблеми с децата. Разбира се важно е да се познава и начина на живот, и културата,” споделя Теодор Асенов – учител от Първо ОУ „Св. св. Кирил и Методий” – Монтана, което е партньор по Програма ЗОВ.  „Да, много е хубаво да чуеш „Обичам те!” на своя роден език. Казвам го като чужденец.” – потвърди Зофия Сердева, която повече от 30 години живее в България.

Учебникът може да се използва и за ромски деца, които веднъж научили се да пишат на майчиния си език на кирилица, лесно ще се ограмотят и на български, смята учител от Брусарци със солиден опит в мултиетническа среда. Факт е, че много от децата от маргинализираните общности не владеят български, което ги обрича на провал в образователните институции. Психологът Илияна Иванова подчерта, че често това е причина и за невъзможност да се диагностицира точно интелектуалното ниво на децата и води след себе си риска ромски деца с потенциал да бъдат определени като деца с изоставане в развитието и да бъдат насочени към ресурсно подпомагане.

„Необходимо е учебникът да бъде одобрен от Министерството на образованието и науката, което преди години одобри ромския буквар на Любомир Сердев като имаше забележки само към илюстрациите, но не и към съдържанието. Това ще му даде живот”, категоричен бе Стефан Стефанов – дългогодишен преподавател по български език и литература. „Каква ще е съдбата на учебника ще покаже бъдещето,” каза г-жа Сердева. Тя сподели, че вече учебникът е във фонда на библиотеките на 17 университета в Полша и е получила заявки да го преведе на родния си език. Наличен е и в библиотеката на Монтана, която бе домакин на премиерата. А интересна игра, подготвена от директорката на библиотеката Анелия Иванова, която беше и водеща на срещата, показа, че всеки от присъстващите знае ромски думи като амалипе (приятелство), лачо чаво (добро дете), дром (път), дай (майка), шушой (заек).

Виж повече

Отличие за ученици, с които работим по ЗОВ

2018-10-01

20 ученици от първи до седми клас от Обединено училище “Хр. Ботев” в село Ивански участваха в десетото издание на Карнавала на плодородието, който се състоя в Шумен от 28 до 30 септември. Те се включиха в пъстрото карнавално дефиле заедно с повече от 50 групи и над 2000 участници от страната и чужбина. Хиляди шуменци и гости на града се радваха на изпълненията на танцови състави, групи от читалища, училища, детски градини и неправителствени организации.

На специално подготвена подвижна сцена, ученици, родители и учители пресъздадоха мотиви от стария бит и култура на местното ромско население в селото – плетене на рогозки и кошници от царевична шума и върбови клонки. Върху постелки от рогозки умели танцьорки показаха пред многобройната публиката сръчно изработените кошници, пълни с есенни плодове и красиво украсени с цветя. Композицията  “Със старите занаяти от Ивански към Европа” беше специално подготвена за карнавалното шествие в „уикенд училището“ по проекта на Програма ЗОВ.

В Карнавала на плодородието се включи и Детска градина “Пролетна дъга” от Шумен. В композицията “Щедрата земя българска” беше представена не само темата за плодородието и богатствата на българската земя, но и идеята за многообразието от етноси, които работят и живеят заедно в разбирателство. В карнавалното дефиле масово се включиха над 50 деца, родители, медиатори и учители с богато украсена подвижна сцена и костюми, специално изработени в „уикенд училищата“ с родители и деца от детската градина.

И двете групи бяха бурно аплодирани от многобройната публика, а карнавалното жури отличи изпълненията на ученици и родители от Ивански с трето място в категорията за училищни групи.

Обединено училище “Христо Ботев” в с.  Ивански и Детска градина “Пролетна дъга” в Шумен са партньори на Община Шумен по проекта “Взаимодействието с общността – фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция” по Програма ЗОВ в рамките на Българо-швейцарската програма за сътрудничество.

Виж повече