2019-05-27
Резултатите от изпълнението на проекта „Комплексен подход за ромско включване в Община Монтана“, финансиран от Българо-швейцарската програма за сътрудничество по Програма ЗОВ (Здраве и Образование за Всички) бяха представени на заключително събитие на 27 май в Монтана.
И кметът на Община Монтана Златко Живков, и ръководителката на Звеното за управление на програмата Файон припомниха трудното начало на проекта, но подчертаха отличното му изпълнение. „Монтана се нареди на първите места сред партньорите ни,” посочи г-жа Файон. Тя благодари на местния екип, като изтъкна важен аспект на проекта в Монтана: „желанието, подкрепата на идеята, която е в обществена полза и за добро, силната отдаденост на каузата. Без политическа воля и лидерска подкрепа с каквито и средства да разполагаме, колкото и добри професионалисти да имаме, нещата няма да се случат.”
30-минутен филм представи развитието на проекта и илюстрира промяната, до която е довел. Най-значимото постижение е новата сграда на ДГ № 8 „Пролет” в кв. „Кошарник”. Красноречив бе контрастът между кадрите, показващи стария неуютен и тесен павилион, в който беше градината, и нерегламентираното сметище, на чието място се издига сега модерната и функционална сграда.
Компонент Образование
През трите учебни години по компонент „Образование” с координатор Александър Герасимов са формирани и функционирали три групи за допълнителна работа с деца на 3-4 години, в които са бяха включени общо 117 деца, осем групи за допълнителна работа с деца в предучилищна възраст с 211 деца и четири групи за допълнителна работа за подобряване знанията на учениците I-IV клас в училище с 87 ученици. През лятото на 2016, 2017 и 2018 година беше организирано и проведено лятно училище за учениците, завършили IV-ти клас в квартал „Кошарник“ с участието на общо 52 ученици. През трите години са формирани и функционират девет групи за извънкласни дейности с участието на над 114 ученици. С децата и учениците са работили 13 учители 4 образователни медиатори. Устойчивостта на компонента намира изражение в създадените оптимални условия в ДГ № 8 „Пролет” и в увеличаването на щата й с двама учители и един помощник-възпитател. „Добра практика в НУ „Г. Бенковски” в кв. „Кошарник” е назначаването на образователен медиатор, каза кметският наместник на квартала Бисер Андреев, който активно работи по проекта.
Компонент Здравеопазване
За изпълнение на дейностите по компонент „Здравеопазване” бяха изградени три Здравно-консултативни центъра – в кв. „Кошарник”, с. Габровница и ОМЦ – Монтана. Дейностите на партньорите от Националната мрежа на здравните медиатори бяха насочени към повишаване на здравната култура на ромската общност. Бяха обучени и назначени трима нови здравни медиатори. С формираните 3 женски групи за самопомощ са проведени 60 срещи и 9 дискусии в групите по приоритетни здравни въпроси. Медиаторите организираха 31 дискусии на здравна тематика с 424 младежи от общността. Те проведоха и 4 здравни кампании на теми: „Важността да си здравно осигурен”, „Майчино и детско здраве”, „Чистотата е здраве” и „Ваксинирай се сега”, с които достигнаха до повече от 600 души.
Здравните медиатори и медицински специалисти осъществиха 60 посещения на маргинализирани семейства с деца от 0 до 3 г. за изпълнение на превантивна грижа, консултации по въпроси за отговорно родителство, контрацепцията и мотивация за участие в профилактичните прегледи. От декември 2017 г. до април 2019 г. бяха извършени 1304 прегледи от ОПЛ и терапевт; 1725 прегледи от педиатър; 1092 профилактични АГ прегледи; 166 прегледи на млечна жлеза; 305 прегледи на бременни жени за проследяване на бременността, изследване и консултиране. По преценка на лекарите, за да се достигне до правилната диагноза, бяха направени 252 бр. лабораторни изследвания; 72 рентгенови изследвания, от които 29 мамографии; 137 цитонамазки; скрининг за сифилис на 73 души. Бяха консултирани с други специалисти 64 деца и възрастни, а акушер-гинеколозите извършиха амбулаторни манипулации на 8 жени, обобщи данните д-р Валерия Тодорова – координатор на компонент „Здравеопазване”.
Петър Цветанов от Националната мрежа на здравните медиатори подчерта, че устойчивостта на проекта по този компонент се изразява в това, че към Община Монтана продължават да работят петима здравни медиатори. Те ще съдействат на лекарите да извършват медицински прегледи в общността, ще продължат здравнообразователни дейности, национални и общински профилактични програми.
За проекта в Монтана
Общата стойност на проекта възлиза на 2 592 126 лв. Той бе осъществен от март 2016 г. до април 2019 г. Партньори на Община Монтана бяха ЦДГ № 8 „Пролет” и филиала в с. Габровница, ДГ № 5 „Дъга”- Монтана, Читалище „Звезда 2007”, ОУ „Георги Бенковски“ – Кошарник, ОУ „Св. св. Кирил и Методий” – с. Габровница, I ОУ „Св. св. Кирил и Методий”– Монтана; Националната мрежа на здравните медиатори и Комплекс за здравни и социални услуги „Св. Мина”- Монтана.
2019-06-27
Опитът от изпълнението на Програма ЗОВ показва, че интегрираните здравни, образователни и социални услуги дават изключително добри резултати, когато са прилагани ефективно и са точно адресирани спрямо конкретните нужди на населението на дадена община. Това е оценката на министъра на труда и социалната политика Бисер Петков, която той направи на заключителната конференция на Програмата на 25 юни 2019 в София.
В приветствието си към участниците в заключителното събитието посланикът на Швейцария Мюриел Берсе Коен отбеляза отличното сътрудничество между институции и общини. Тя припомни, че Програма ЗОВ е дала началото на промяната на важни политики за образование и здравеопазване. Като следваща стъпка тя подчерта нуждата от устойчивост и да се работи активно с родителите, които да виждат смисъл и нужда от образованието на децата си.
В дискусиите участваха заместник-министърът на образованието и науката Деница Сачева и заместник-министърът на труда и социалната политика Зорница Русинова, представители на министерските работни групи от Министерството на образованието и науката и Министерството на здравеопазването.
Усилията на Програма ЗОВ са насочени към деца и млади семейства от уязвими групи в Пловдив, Русе, Бургас, Монтана, Сливен и Шумен, които живеят крайно бедно в затворени и изолирани общности. От българска страна основен партньор по Програмата е Министерството на труда и социалната политика, като участват още министерствата на здравеопазването и образованието и науката. Общата стойност на Програма ЗОВ е 8 088 500 швейцарски франка, като швейцарският принос е 6 920 000, а съфинансирането от трите министерства е 15%.
Успешно бяха изпълнени шест интегрирани проекта с общо 30 партньори - училища, детски градини, здравни центрове, НПО и др. ЗОВ утвърди следните стратегически принципи на работа : паралелни дейности в областта на образованието, здравеопазването, културата и инфраструктурата за една и съща уязвима общност, и работа през централните и местните институции, като те остават основните стълбове на политики и услуги за уязвими и носят основната отговорност за подобряване на благосъстоянието на тези граждани.
Накратко резултатите от Програма ЗОВ:
* 28 построени/обновени училища, детски градини и здравни кабинети;
48 обучени здравни и образователни медиатори;
* 700 обучени педагози и медиатори;
* 5 028 деца от 3-10 г. в нови групи и допълнителни занимания по български език;
* 10 276 родители, участвали в консултации и срещи за мотивация (образователна медиация);
* 13 796 деца и родители, участвали в културни и спортни събития;
* 23 471 ОПЛ, педиатрични, гинекологични прегледи и скрининги;
* 19 665 бенефициенти на кампании и събития, групи за поддръжка;
* 15 012 индивидуални информционни здравни консултации и срещи (здравна медиация)
Вижте още резултати в презентацията на екипа по управлението на ЗОВ.
Важен акцент в дискусиите бяха научените уроци и устойчивостта на Програмата. Ето част от отправените препоръки в оценката на програмата:
* Продължаване на работата в партньорства, като общините остават главната отправна точка с конкретни и прагматични интервенции за социално включване, базирани на реални и точни данни по места;
* Използване на подход на работа от Звеното за управление на програмата, който подкрепя и гради капацитета на всички партньори, а не само контролира и „наказва“ за направени грешки; фокус върху интегрирания подход, където образование и здравеопазване съжителстват, с възможност за включване и на заетост; продължаване на реформите на ниво политики;
* Прецизно планиране на дейности, намаляващи риска за осигуряване на ефективност и устойчивост;
* Последователно включване на ромите в разработването и изпълнението на проекти.
Общо бе виждането, че благодарение на съвместната работа с държавните институции и местните власти повечето от дейностите са вече устойчиви с подкрепата на държавни делегирани бюджети, насочени към общините. Много от другите дейности ще бъдат подкрепени от национални програми, европейски оперативни социални и образователни програми след 2020 година, както и чрез Норвежкия финансов механизъм.
Вижте тук всички презентации
Видео клипове от конференцията: едно, две, три
2019-05-31
Бъдещите първокласници от Детска градина “Лилия” в пловдивския квартал Столипиново изнесоха красиво тържество по случай своя последен ден в детската градина. Те бяха изпратени с много обич от преподаватели, родители и приятели. Децата танцуваха и пяха, облечени с костюми, специално изработени от детската градина от техните учителки.
В края на тържеството Севджан Моллабекир, ръководител на проекта на Програма ЗОВ в Пловдив, и Стефка Симеонова, образователен експерт по проекта, раздадоха на децата ранички с логото на програмата. Този красив и полезен подарък зарадва много бъдещите първокласници и те споделиха, че вече нямат търпение да тръгнат на училище.
ДГ „Лилия“ е разположена в центъра на Столипиново и 100% от децата, които се обучават там са от ромската общност. Главното предизвикателство в работата на педагозите е свързано със слабото владеене на български език от населението на квартала. Ето защо голяма част от дейностите по програма ЗОВ в Столипиново бяха насочени към допълнително изучаване на български език. Чрез използване на различни иновативни методи за работа като ролеви игри, участие в драматизации по приказки, декламации, викторини и др., децата имаха възможност да обогатят своята реч. В тази връзка със средства по проекта бяха закупени и различни образователни материали - игри, детски книжки и учебни пособия.
В рамките на проекта бяха организирани и разнообразни художествени изпълнителски дейности. Децата бяха стимулирани да изявяват своите актьорски умения, тъй като по този начин те се научават активно да използват езика в различни ситуации, доста сходни в тези в реалния живот.