Фестивал „Етноритми без граници“ в Русе

2018-05-15

Във фоайето пред Пленарната зала на Община Русе на 14 май за трета поредна година беше открита изложба на тема „Цветовете на етноприятелството“. Деца от 7 до 18 години се включиха в обявения от Община Русе конкурс за рисунки.

Класиралите се на първо, второ и трето място, както и отличените с поощрение бяха наградени с грамоти и предметни награди.

В първа възрастова група (7-12 г.) Никол Даниел Нунева (ОУ „Иван Вазов“ – гр. Русе) беше класирана на първо място. Александра Любенова (ОУ „Иван Вазов“ – гр. Русе) получи втората награда. Третата награда отиде при Евелина Айнур Сабриева (ОУ „Братя Миладинови“ – гр. Русе ).

Във втора възрастова група (13-18 г.) първата награда получи Ивелин Надков Колев (ПГ по транспорт – гр. Русе). Втората награда беше за Назан Бюрханова Абтулова (ОУ „Св. Св. Кирил и Методий“ – с. Семерджиево). Светла Радославова Генчева (ОУ „Христо Ботев“ – с. Горно Абланово) се класира на трето място. Поощрителни грамоти и награди в първата възрастова група получиха: Мелиса Звездинова Моллова (ОУ „Алеко Константинов“ – гр. Русе), Георги Ибрямов Салиев (ОУ „П. Р. Славейков“ – с. Обретеник ), Виктор Ивайлов Йорданов (ОУ „Иван Вазов“ – гр. Русе), Сонгюл Гюлверова Неджмиева (ОУ „Братя Миладинови“ – гр. Русе), Ивасхея Григорова Михова (ОУ „Иван Вазов“ – гр. Русе).

Във втора възрастова група поощрителна грамота и награда получиха: Елиза Силвиева Асенова (ОУ „П. Р. Славейков“ – с. Обретеник), Калина Красимирова Вълева (ОУ „Иван Вазов“ – гр. Русе), Ивона Диянова Петева (ОУ „Христо Ботев“ – с. Горно Абланово), Джанер Айгюнер Афузов (ОУ „П. Р. Славейков“ – гр. Русе), Християна Антонова Недялкова (ОУ „Иван Вазов“ – гр. Русе).

Отличените в  проведения конкурс за есе на тема „Хармонията на етническата толерантност“ също получиха грамоти и награди.

В първа възрастова група (7-12 г.) журито класира на първо място Денис Атилов Вейсалов (ОУ „Братя Миладинови“ – гр. Русе), на второ място – Патрисия Северинова Андреева (ОУ „Алеко Константинов“ – гр. Русе) и на трето място – Джан Мехмедов Ахмедов (ОУ „Алеко Константинов“ – гр. Русе). Поощрителни награди в тази група не бяха присъдени.

Във втора възрастова група (13-18 г.) класирана на първо място беше Магдалена Златкова Георгиева (ПМГ „Баба Тонка“ – гр. Русе), на второ място – Лияна Руменова Балканска (СУ „Васил Левски“ – гр. Русе) и на трето място: Елена Денислав Михайлова (ПМГ „Баба Тонка“ – гр. Русе). Във втора възрастова група грамоти и награди за поощрение получиха: Жанита Чавдарова Рафаелова (ПГИУ „Елиас Канети“ - гр. Русе), Гергана Галинова Маркова (СУЕЕ „Св. Св. Константин-Кирил Философ“ – гр. Русе), Силенджан Рифаи Кадъолу (ПГ по транспорт – гр. Русе), Християн Христомиров Рачев (ПГ по транспорт – гр. Русе), Михаела Георгиева Георгиева (ПАГ „Гео Милев“ – гр. Русе).

Конкурсите за рисунка и есе са част от организирания фестивал „Етноритми без граници“. Той продължи с концертна програма в Пленарната зала на Общината. Музикалното богатство на различните етнически общности в областта беше представено с песните и танците на състави от гр. Сеново (Клуб за танци „Етноритми“ към НЧ „Нов живот-1894“), с. Семерджиево (Танцова формация „Дунавски звуци“), гр. Русе (Танцов състав „Дъга“ към НЧ „Гюнеш-2012“, Балет „Импул“ и Вокална група „Приста“ към ОМД ), гр. Борово (Ателие „Сцена под дъгата“ при ОБУ „Св. Климент Охридски“, Танцова формация „Ритмика“ към НЧ „Искра – 1898“), с. Горно Абланово (Танцов състав „Грация“ при ОУ „Христо Ботев“), с. Обретеник (Танцово-песенна формация „Букет“ при ОУ „П. Р. Славейков“).

Фестивалът „Етноритми без граници“ (конкурси и концерт) е част от проекта на Община Русе в партньорство с Община Борово и Община Ветово „Интегриран подход на Община Русе за интеграция на роми и други уязвими групи на територията на общини в Област Русе“, изпълняван в рамките на Програма ЗОВ с финансовата подкрепа на Швейцария в рамките на швейцарския принос за разширения Европейски съюз.

Последни новини в тази категория

Премиера на учебник по ромски език в Монтана

2018-10-12

Знаете ли, че има учебник по ромски език? Плод е на дългогодишния труд на полиглота Любомир Сердев, който си отиде от белия свят преди 5 години, но неговата съпруга Зофия Янчак - Сердева издаде учебника в родината си Полша. Учебникът бе представен тази  седмица в Регионална библиотека „Гео Милев” – Монтана.

В процеса на изучаване и изследване на ромския език Любомир Сердев добавя към кирилицата два допълнителни символа - j /йот/ и h /хаш/, с които да се фиксират специфични за ромския език звуци. В над 300-те страници на книгата си той прилага речник с транскрипция, обяснява достъпно граматичните правила, описва най-важните диалекти и развойните тенденции.

Учебникът е изграден на принципа от известното към непознатото, от простото към сложното и е сходен с всички учебници по чужд език. „Обучението по него е достатъчно, за да разбирате, четете и пишете на езика на ромите, въпреки че няма един ромски език, а по-скоро трябва да се говори за езиково семейство, то в диалектите му думите са с еднакви корени, защото произхождат от един език - санскритски. Учебникът може да се използва и като самоучител”, смята Зофия Сердева. Като дългогодишен психолог тя разказа случаи от практиката си, чрез които аргументира ползата работещите с ромски деца да могат да общуват с тях пълноценно, за да ги обучат на книжовния български език, без който интегрирането им е невъзможно. „Ромите за нас са като айсберг. Ние виждаме само една нищожна част, която е над повърхността. Дори не осмисляме дълбочината на тяхната душевност и култура. Езикът им би ни помогнал да надникнем в нея, да я опознаем и разберем. Ако не ги разберем, рискуваме при срещата си с този айсберг да завършим като „Титаник”, допълни г-жа Сердева.

Учебникът ще бъде много полезен на всички, които работят с ромската общност – учители, лекари, социални работници, полицаи. Те не могат да работят пълноценно, ако има езикова бариера. Основните познания по ромски език ще допринесат за падането на комуникативните бариери, за доброто разбиране, за изграждане на доверие и по-голям респект. Благодарение на това, че аз знам ромски, който е мой майчин език, се справям без проблеми с децата. Разбира се важно е да се познава и начина на живот, и културата,” споделя Теодор Асенов – учител от Първо ОУ „Св. св. Кирил и Методий” – Монтана, което е партньор по Програма ЗОВ.  „Да, много е хубаво да чуеш „Обичам те!” на своя роден език. Казвам го като чужденец.” – потвърди Зофия Сердева, която повече от 30 години живее в България.

Учебникът може да се използва и за ромски деца, които веднъж научили се да пишат на майчиния си език на кирилица, лесно ще се ограмотят и на български, смята учител от Брусарци със солиден опит в мултиетническа среда. Факт е, че много от децата от маргинализираните общности не владеят български, което ги обрича на провал в образователните институции. Психологът Илияна Иванова подчерта, че често това е причина и за невъзможност да се диагностицира точно интелектуалното ниво на децата и води след себе си риска ромски деца с потенциал да бъдат определени като деца с изоставане в развитието и да бъдат насочени към ресурсно подпомагане.

„Необходимо е учебникът да бъде одобрен от Министерството на образованието и науката, което преди години одобри ромския буквар на Любомир Сердев като имаше забележки само към илюстрациите, но не и към съдържанието. Това ще му даде живот”, категоричен бе Стефан Стефанов – дългогодишен преподавател по български език и литература. „Каква ще е съдбата на учебника ще покаже бъдещето,” каза г-жа Сердева. Тя сподели, че вече учебникът е във фонда на библиотеките на 17 университета в Полша и е получила заявки да го преведе на родния си език. Наличен е и в библиотеката на Монтана, която бе домакин на премиерата. А интересна игра, подготвена от директорката на библиотеката Анелия Иванова, която беше и водеща на срещата, показа, че всеки от присъстващите знае ромски думи като амалипе (приятелство), лачо чаво (добро дете), дром (път), дай (майка), шушой (заек).

Виж повече

Отличие за ученици, с които работим по ЗОВ

2018-10-01

20 ученици от първи до седми клас от Обединено училище “Хр. Ботев” в село Ивански участваха в десетото издание на Карнавала на плодородието, който се състоя в Шумен от 28 до 30 септември. Те се включиха в пъстрото карнавално дефиле заедно с повече от 50 групи и над 2000 участници от страната и чужбина. Хиляди шуменци и гости на града се радваха на изпълненията на танцови състави, групи от читалища, училища, детски градини и неправителствени организации.

На специално подготвена подвижна сцена, ученици, родители и учители пресъздадоха мотиви от стария бит и култура на местното ромско население в селото – плетене на рогозки и кошници от царевична шума и върбови клонки. Върху постелки от рогозки умели танцьорки показаха пред многобройната публиката сръчно изработените кошници, пълни с есенни плодове и красиво украсени с цветя. Композицията  “Със старите занаяти от Ивански към Европа” беше специално подготвена за карнавалното шествие в „уикенд училището“ по проекта на Програма ЗОВ.

В Карнавала на плодородието се включи и Детска градина “Пролетна дъга” от Шумен. В композицията “Щедрата земя българска” беше представена не само темата за плодородието и богатствата на българската земя, но и идеята за многообразието от етноси, които работят и живеят заедно в разбирателство. В карнавалното дефиле масово се включиха над 50 деца, родители, медиатори и учители с богато украсена подвижна сцена и костюми, специално изработени в „уикенд училищата“ с родители и деца от детската градина.

И двете групи бяха бурно аплодирани от многобройната публика, а карнавалното жури отличи изпълненията на ученици и родители от Ивански с трето място в категорията за училищни групи.

Обединено училище “Христо Ботев” в с.  Ивански и Детска градина “Пролетна дъга” в Шумен са партньори на Община Шумен по проекта “Взаимодействието с общността – фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция” по Програма ЗОВ в рамките на Българо-швейцарската програма за сътрудничество.

Виж повече