2016-11-15
От днес 25 деца посещават детска ясла №6 в кв. „Дружба 3“ на Русе в две нови яслени групи. Те се намират на втория етаж в обновената сграда на бившия Дом за медика-социални грижи за деца и са в рамките на проекта, изпълняван по Програма ЗОВ (Здраве и образование за всички) с финансовата подкрепа на Българо-швейцарската програма за сътрудничество.
Капацитетът на двете групи е 32 места, приемът на нови деца продължава. С новооткритите помещения се осигурява грижа за деца в яслена възраст от семейства, които живеят както в кв. „Дружба 3“, така и в съседните два квартала. Четири медицински сестри, четири детегледачки и един педагог ще се грижат за децата.
„Щастлив съм, че днес виждам и родители, които ще получат най-добрите условия за отглеждането на децата си в изцяло реновираните помещения, които Община Русе ще продължи да им осигурява“, заяви кметът Пламен Стоилов. Той заедно с ръководителя на проекта и зам.-кмет Даниела Шилкова и директора на детска ясла №6 Вероника Трифонова прерязаха лентата на официалното откриване на обновената сграда. По традиция бе отслужен водосвет за здраве.
Вложените средства за строително-монтажни дейности са в размер на 192 389 лв., като 10% от тях са съфинансиране от Община Русе. За обзавеждане и оборудване са осигурени почти 60 000 лв. от проекта, дофинансирането от страна на Общината за материали и текущи ремонти над 10 000 лв.
Събитието се състоя в рамките на Ден на отворените врати, част от дейност по информиране и публичност на проекта по ЗОВ - „Интегриран подход на Община Русе за интеграция на роми и други уязвими групи на територията на общини от Област Русе“.
Представени бяха подробно целите и дейностите по трите основни направления на проекта: образование, здравеопазване и културна идентичност. Представени бяха и постигнатите резултати: консултиране на родители на деца в риск от отпадане от училище, скринингови изследвания на деца от първи до четвърти клас в четири училища в Община Русе и още три училища в другите общини, включени в проекта - Иваново, Ветово и Борово.
Отчетена бе и активната работа на терен от организациите, които са партньори на Община Русе, свързана с кампании за превенция на трафика на хора и трафика на бебета, както и обучения на педагогически и медицински специалисти за работа в мултикултурна общност. Предстои поетапно откриване на медицинските кабинети за провеждане на профилактични и специализирани акушеро-гинекологични прегледи в Община Русе и съседните общини Иваново, Ветово и Борово.
2019-06-27
Опитът от изпълнението на Програма ЗОВ показва, че интегрираните здравни, образователни и социални услуги дават изключително добри резултати, когато са прилагани ефективно и са точно адресирани спрямо конкретните нужди на населението на дадена община. Това е оценката на министъра на труда и социалната политика Бисер Петков, която той направи на заключителната конференция на Програмата на 25 юни 2019 в София.
В приветствието си към участниците в заключителното събитието посланикът на Швейцария Мюриел Берсе Коен отбеляза отличното сътрудничество между институции и общини. Тя припомни, че Програма ЗОВ е дала началото на промяната на важни политики за образование и здравеопазване. Като следваща стъпка тя подчерта нуждата от устойчивост и да се работи активно с родителите, които да виждат смисъл и нужда от образованието на децата си.
В дискусиите участваха заместник-министърът на образованието и науката Деница Сачева и заместник-министърът на труда и социалната политика Зорница Русинова, представители на министерските работни групи от Министерството на образованието и науката и Министерството на здравеопазването.
Усилията на Програма ЗОВ са насочени към деца и млади семейства от уязвими групи в Пловдив, Русе, Бургас, Монтана, Сливен и Шумен, които живеят крайно бедно в затворени и изолирани общности. От българска страна основен партньор по Програмата е Министерството на труда и социалната политика, като участват още министерствата на здравеопазването и образованието и науката. Общата стойност на Програма ЗОВ е 8 088 500 швейцарски франка, като швейцарският принос е 6 920 000, а съфинансирането от трите министерства е 15%.
Успешно бяха изпълнени шест интегрирани проекта с общо 30 партньори - училища, детски градини, здравни центрове, НПО и др. ЗОВ утвърди следните стратегически принципи на работа : паралелни дейности в областта на образованието, здравеопазването, културата и инфраструктурата за една и съща уязвима общност, и работа през централните и местните институции, като те остават основните стълбове на политики и услуги за уязвими и носят основната отговорност за подобряване на благосъстоянието на тези граждани.
Накратко резултатите от Програма ЗОВ:
* 28 построени/обновени училища, детски градини и здравни кабинети;
48 обучени здравни и образователни медиатори;
* 700 обучени педагози и медиатори;
* 5 028 деца от 3-10 г. в нови групи и допълнителни занимания по български език;
* 10 276 родители, участвали в консултации и срещи за мотивация (образователна медиация);
* 13 796 деца и родители, участвали в културни и спортни събития;
* 23 471 ОПЛ, педиатрични, гинекологични прегледи и скрининги;
* 19 665 бенефициенти на кампании и събития, групи за поддръжка;
* 15 012 индивидуални информционни здравни консултации и срещи (здравна медиация)
Вижте още резултати в презентацията на екипа по управлението на ЗОВ.
Важен акцент в дискусиите бяха научените уроци и устойчивостта на Програмата. Ето част от отправените препоръки в оценката на програмата:
* Продължаване на работата в партньорства, като общините остават главната отправна точка с конкретни и прагматични интервенции за социално включване, базирани на реални и точни данни по места;
* Използване на подход на работа от Звеното за управление на програмата, който подкрепя и гради капацитета на всички партньори, а не само контролира и „наказва“ за направени грешки; фокус върху интегрирания подход, където образование и здравеопазване съжителстват, с възможност за включване и на заетост; продължаване на реформите на ниво политики;
* Прецизно планиране на дейности, намаляващи риска за осигуряване на ефективност и устойчивост;
* Последователно включване на ромите в разработването и изпълнението на проекти.
Общо бе виждането, че благодарение на съвместната работа с държавните институции и местните власти повечето от дейностите са вече устойчиви с подкрепата на държавни делегирани бюджети, насочени към общините. Много от другите дейности ще бъдат подкрепени от национални програми, европейски оперативни социални и образователни програми след 2020 година, както и чрез Норвежкия финансов механизъм.
Вижте тук всички презентации
Видео клипове от конференцията: едно, две, три
2019-05-31
Бъдещите първокласници от Детска градина “Лилия” в пловдивския квартал Столипиново изнесоха красиво тържество по случай своя последен ден в детската градина. Те бяха изпратени с много обич от преподаватели, родители и приятели. Децата танцуваха и пяха, облечени с костюми, специално изработени от детската градина от техните учителки.
В края на тържеството Севджан Моллабекир, ръководител на проекта на Програма ЗОВ в Пловдив, и Стефка Симеонова, образователен експерт по проекта, раздадоха на децата ранички с логото на програмата. Този красив и полезен подарък зарадва много бъдещите първокласници и те споделиха, че вече нямат търпение да тръгнат на училище.
ДГ „Лилия“ е разположена в центъра на Столипиново и 100% от децата, които се обучават там са от ромската общност. Главното предизвикателство в работата на педагозите е свързано със слабото владеене на български език от населението на квартала. Ето защо голяма част от дейностите по програма ЗОВ в Столипиново бяха насочени към допълнително изучаване на български език. Чрез използване на различни иновативни методи за работа като ролеви игри, участие в драматизации по приказки, декламации, викторини и др., децата имаха възможност да обогатят своята реч. В тази връзка със средства по проекта бяха закупени и различни образователни материали - игри, детски книжки и учебни пособия.
В рамките на проекта бяха организирани и разнообразни художествени изпълнителски дейности. Децата бяха стимулирани да изявяват своите актьорски умения, тъй като по този начин те се научават активно да използват езика в различни ситуации, доста сходни в тези в реалния живот.