30 години “Пролетна дъга”: празнуваме заедно

2018-09-27

Обновена и модерно оборудвана, детската градина “Пролетна дъга“ в Шумен отпразнува 30-тия си рожден ден.

Весел празник с песни, музика и танци оживи парка пред новата многофункционална спортна зала „Арена Шумен“, която се намира непосредствено до детската градина. В тържеството и празничното веселие се включиха деца, учители, родители и много гости. Над 100 шарени балона украсиха перилата на стълбището към централния вход на залата. Малчуганите се забавляваха. Облечени в костюми, ушити специално за децата от градината, те представиха карнавално дефиле с любими животни, цветни хвърчила, пъстра въртележка и детски оркестър. Да се включат в празника с песни и танци бяха поканени и бивши възпитаници, които вече са ученици. Гости на тържеството бяха и деца от ДГ “Златна рибка”, които също поздравиха своите връстници. Накрая всички получиха по парче торта за празника, приготвена от един от родителите.

Детската градина е открита през септември 1988 година, затова през целия месец септември се проведоха различни прояви, с които бе отбелязана 30-тата годишнина на ДГ “Пролетна дъга”. В началото на всяка учебна година, на празника “Вяра, надежда и любов” – 17 септември, протойерей Иван Павлов от църквата “Свети Три Светители” отслужва водосвет за здраве и благословя деца, родители и учители. „30 години заедно“ е мотото на изложбата от детски рисунки, подредена от днес във фоайето на градината.

Педагогическият екип работи по проекта на Община Шумен “Взаимодействието с общността – фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция“ в рамките на програма ЗОВ към Българо-швейцарската програма за сътрудничество. Една от целите на проекта е да бъдат обхванати в максимална степен децата от кварталите “Млада гвардия”, “Еверест” и “Витоша”, които да бъдат успешно подготвени да продължат образованието си в училище.

В началото на септември градината  посрещна 180 деца, разпределени в осем групи, които имат занимания в централната сграда и в два филиала.

Последни новини в тази категория

Премиера на учебник по ромски език в Монтана

2018-10-12

Знаете ли, че има учебник по ромски език? Плод е на дългогодишния труд на полиглота Любомир Сердев, който си отиде от белия свят преди 5 години, но неговата съпруга Зофия Янчак - Сердева издаде учебника в родината си Полша. Учебникът бе представен тази  седмица в Регионална библиотека „Гео Милев” – Монтана.

В процеса на изучаване и изследване на ромския език Любомир Сердев добавя към кирилицата два допълнителни символа - j /йот/ и h /хаш/, с които да се фиксират специфични за ромския език звуци. В над 300-те страници на книгата си той прилага речник с транскрипция, обяснява достъпно граматичните правила, описва най-важните диалекти и развойните тенденции.

Учебникът е изграден на принципа от известното към непознатото, от простото към сложното и е сходен с всички учебници по чужд език. „Обучението по него е достатъчно, за да разбирате, четете и пишете на езика на ромите, въпреки че няма един ромски език, а по-скоро трябва да се говори за езиково семейство, то в диалектите му думите са с еднакви корени, защото произхождат от един език - санскритски. Учебникът може да се използва и като самоучител”, смята Зофия Сердева. Като дългогодишен психолог тя разказа случаи от практиката си, чрез които аргументира ползата работещите с ромски деца да могат да общуват с тях пълноценно, за да ги обучат на книжовния български език, без който интегрирането им е невъзможно. „Ромите за нас са като айсберг. Ние виждаме само една нищожна част, която е над повърхността. Дори не осмисляме дълбочината на тяхната душевност и култура. Езикът им би ни помогнал да надникнем в нея, да я опознаем и разберем. Ако не ги разберем, рискуваме при срещата си с този айсберг да завършим като „Титаник”, допълни г-жа Сердева.

Учебникът ще бъде много полезен на всички, които работят с ромската общност – учители, лекари, социални работници, полицаи. Те не могат да работят пълноценно, ако има езикова бариера. Основните познания по ромски език ще допринесат за падането на комуникативните бариери, за доброто разбиране, за изграждане на доверие и по-голям респект. Благодарение на това, че аз знам ромски, който е мой майчин език, се справям без проблеми с децата. Разбира се важно е да се познава и начина на живот, и културата,” споделя Теодор Асенов – учител от Първо ОУ „Св. св. Кирил и Методий” – Монтана, което е партньор по Програма ЗОВ.  „Да, много е хубаво да чуеш „Обичам те!” на своя роден език. Казвам го като чужденец.” – потвърди Зофия Сердева, която повече от 30 години живее в България.

Учебникът може да се използва и за ромски деца, които веднъж научили се да пишат на майчиния си език на кирилица, лесно ще се ограмотят и на български, смята учител от Брусарци със солиден опит в мултиетническа среда. Факт е, че много от децата от маргинализираните общности не владеят български, което ги обрича на провал в образователните институции. Психологът Илияна Иванова подчерта, че често това е причина и за невъзможност да се диагностицира точно интелектуалното ниво на децата и води след себе си риска ромски деца с потенциал да бъдат определени като деца с изоставане в развитието и да бъдат насочени към ресурсно подпомагане.

„Необходимо е учебникът да бъде одобрен от Министерството на образованието и науката, което преди години одобри ромския буквар на Любомир Сердев като имаше забележки само към илюстрациите, но не и към съдържанието. Това ще му даде живот”, категоричен бе Стефан Стефанов – дългогодишен преподавател по български език и литература. „Каква ще е съдбата на учебника ще покаже бъдещето,” каза г-жа Сердева. Тя сподели, че вече учебникът е във фонда на библиотеките на 17 университета в Полша и е получила заявки да го преведе на родния си език. Наличен е и в библиотеката на Монтана, която бе домакин на премиерата. А интересна игра, подготвена от директорката на библиотеката Анелия Иванова, която беше и водеща на срещата, показа, че всеки от присъстващите знае ромски думи като амалипе (приятелство), лачо чаво (добро дете), дром (път), дай (майка), шушой (заек).

Виж повече

Отличие за ученици, с които работим по ЗОВ

2018-10-01

20 ученици от първи до седми клас от Обединено училище “Хр. Ботев” в село Ивански участваха в десетото издание на Карнавала на плодородието, който се състоя в Шумен от 28 до 30 септември. Те се включиха в пъстрото карнавално дефиле заедно с повече от 50 групи и над 2000 участници от страната и чужбина. Хиляди шуменци и гости на града се радваха на изпълненията на танцови състави, групи от читалища, училища, детски градини и неправителствени организации.

На специално подготвена подвижна сцена, ученици, родители и учители пресъздадоха мотиви от стария бит и култура на местното ромско население в селото – плетене на рогозки и кошници от царевична шума и върбови клонки. Върху постелки от рогозки умели танцьорки показаха пред многобройната публиката сръчно изработените кошници, пълни с есенни плодове и красиво украсени с цветя. Композицията  “Със старите занаяти от Ивански към Европа” беше специално подготвена за карнавалното шествие в „уикенд училището“ по проекта на Програма ЗОВ.

В Карнавала на плодородието се включи и Детска градина “Пролетна дъга” от Шумен. В композицията “Щедрата земя българска” беше представена не само темата за плодородието и богатствата на българската земя, но и идеята за многообразието от етноси, които работят и живеят заедно в разбирателство. В карнавалното дефиле масово се включиха над 50 деца, родители, медиатори и учители с богато украсена подвижна сцена и костюми, специално изработени в „уикенд училищата“ с родители и деца от детската градина.

И двете групи бяха бурно аплодирани от многобройната публика, а карнавалното жури отличи изпълненията на ученици и родители от Ивански с трето място в категорията за училищни групи.

Обединено училище “Христо Ботев” в с.  Ивански и Детска градина “Пролетна дъга” в Шумен са партньори на Община Шумен по проекта “Взаимодействието с общността – фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция” по Програма ЗОВ в рамките на Българо-швейцарската програма за сътрудничество.

Виж повече