Здравна кампания сред учениците от Столипиново

2018-03-26

Здравно-информационна кампания специално за ученици от пети, седми и осми клас в ромския квартал Столипиново бе организирана на 26 март в рамките на проекта на Община Пловдив в рамките на Програма ЗОВ. Нина Банкова, експерт здравни дейности, и здравната медиаторка Гюлезар Садък изнесоха две просветни беседи по различни теми.

 

Кампанията сред петокласниците се фокусира върху проблема за здравословното хранене като фактор за правилното развитие на децата. Сред учениците от седми и осми клас бе обсъдена темата "Познаваме ли тялото си? Какво е пубертет?". Дискутиран въпросът за ранните бракове, един сериозен проблем сред ромската общност. Здравната медиаторка Гюлезар Садък, която е от общността в квартала и познава добре местните специфики, внимателно представи пред учениците всички опасности, които една ранна бременност крие. Тя разказа на присъстващите защо ранната бременност и раждане са огромен риск, както за самата майка, която е още дете, така и за новороденото, което вследствие на една ранна бременност може да има здравословни проблеми.

 

По време на кампанията бяха раздадени както флаери по обсъдените теми, така и брошурата на проекта на програма ЗОВ в Пловдив. На децата бе обяснено как да се свържат със здравната медиаторка. Техните родители, така и други техни близки имат възможност да се възползват от здравните услуги, предлагани в рамките на проекта -  като например безплатни прегледни при медицински специалисти, изследвания и др.

 

Здравната медиация е особено важна при работата със сегрегираната етническа общност в кв. Столипиново, тъй като именно медиаторът се превръща в ключова фигура за спечелване на доверието на местните хора. Гюлезар Садък работи активно на терен сред ромската общност в квартала още от пролетта, след като премина обучение за здравна медиация към Националната мрежа на здравните медиатори.  

Гюлезар работи в тясно сътрудничество с Нина Банкова, експерт здравни дейности по проекта, като двете организират здравните кампании на различни места из кв. Столипиново, тай като сградата на изграждащия се по проекта Здравно-просветен център все още не е готова. Друг фактор са спецификите на ромската общност в Столипиново: силно хетерогенна и състояща се от групи, които са много различни в социално и образователно отношение. Ето защо работата на терен в самия квартал е особено важна, за да се достигне пряко до хората и да се идентифицират проблемите, както и наистина тежките случаи.  

Последни новини в тази категория

Нови образователни игри подпомагат обучението в „Пролетна дъга“

2018-06-30

Новата група и филиалите в Детска градина „Пролетна дъга“ – Шумен разполагат от края на юни с над 30 нови образователни игри за учебна и извънкласна дейност в предучилищна възраст. Голяма част от тях са  за обучение по метода „Монтесори“, който педагози от детската градина започват да прилагат след проведено обучение.

Сред дидактичните пособия особено интересни са Монтесори комплект с 12 дървени пъзела, даващи възможност децата по-лесно да разпознават различни форми, размери и количества, кутия с пръчки за броене, която представя числата като съвкупност от отделни обекти, комплекти от български букви, рамки Монтесори, магнитна пирамида „Здравословно хранене“ и др.

„Всички образователни игри дават възможност за развитие на математическата и езиковата компетентност, както и на логическото мислене на децата“, сподели учителката Ивелина Алексиева.

„За работа с деца особено от уязвимите групи е много важно да се прилагат нестандартни методи на работа, подкрепени с богата нагледност и практическа насоченост. Към това се стремим по време на извънкласните занимания в „летните училища“, коментира директорката на детската градина Димитрина Минева.

Извънкласните занимания за децата през лятото се провеждат по проекта на Община Шумен „Взаимодействието с общността – фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция“ в рамките на Програма ЗОВ към Българо-швейцарската програма за сътрудничество. Закупените дидактични материали на обща стойност 4 000 лв. ще бъдат изключително полезни на педагозите при провежданите на занятия в „летните училища“, чрез които деца подобряват езиковите си умения и подготвеността си за училище.

Виж повече

Лятното училище на децата от Монтана

2018-06-21

Ако си талантлив и полагаш усилия, имаш шанс да успееш. С това послание започна представянето на  изложбата от Международния конкурс за детска рисунка „Тъпан бие, хоро се вие” пред децата от кв. „Кошарник” - Монтана, участващи в Лятното училище по Програма ЗОВ.

Доказателството, което потвърди встъпителните думи е фактът, че 10-годишно ромско момче от с. Яровнице в Словакия спечели първа награда, състезавайки се 2011 млади художници от 35 държави. Нели Василева – главен експерт „Култура и вероизповедания” в общината, разказа на децата за изложбата и им показа снимката на Себастиян Янув Калея с наградите от конкурса в Монтана.

Това е първото посещение на ромските деца в галерия и за тях беше много интересно, защото оживено обсъждаха пъстрите рисунки.

Общо 19 деца от Основно училище „Георги Бенковски”, които есента ще продължат образованието си в прогимназиален етап в училищата в Монтана, преминаха през допълнително обучение, за да наваксат пропуските си по български език и математика. Учителката им Мария Георгиева сподели, че 13 от тях са посещавали редовно заниманията.

В програмата на Лятното училище бяха включени също посещения на Лапидариума, Античната крепост и етнографския музей в Михайловата къща в Монтана. Истинско приключение за децата беше екскурзията в Берковица и Клисурския манастир, споделя образователният медиатор Бисер Андреев.

Виж повече