Второ обучение за учители от Столипиново за работа в мултикултурна среда

2018-04-23

Фондация „Пловдив 2019“, партньор по проекта на Програма ЗОВ в Пловдив, организира второ по ред целодневното обучение-семинар  за педагози, работещи с ромски деца в кв. Столипиново. В обучението „Методи за обучение и работа в мултикултурна среда” участваха учители, назначени по Програма ЗОВ.

В първата част на обучениетоДецата в семейството и общността“ участниците обсъждаха различни теми и въпроси разположени в кръг, като целта бе да се предразположат към взаимно изслушване, споделяне на проблемите и търсене на общи решения. Изслушването и комуникацията, която кръгът зададе, бе метод, използван от обучителите, за да покажат на практика как общуването по наглед всекидневни теми, връзки и случки, повишава степента на доверие и може да се използва за преодоляване на бариери и граници в общуването в клас. Пример за същото бе и игровият модел, на който обучителите от Фондация „Пловдив 2019“ залагаха между сесиите както като метод за отмора, така и като пример, който може да се приложи по време на учебен час. Целта бе да се покаже как движението в класната стая и излизането извън рамките на обичайните подходи за обучение могат да сближат ученици и учители и да повишат като цяло интереса на учениците към учебните занимания.

Цялостната работа в този панела бе насочена към фокусирането върху комуникацията и общуването като значимост и задължителен метод по време на работа и обучение. Антрополозите провокираха дискусии, задаваха примери, които да повишат  чувствителността към различието и да представят различни гледни точки по примери в общността и отвън нея. Всички отделни презентирани игрови формати, аналитични и практически похвати могат да се приложат по време на работата на учителите и да подобрят контакта и ефективността на комуникацията с децата – един от основните проблеми, които самите учители идентифицираха по време на обучението.

Втората част на обучението, която бе с практическа насоченост, бе модерирана от представители на Сдружение „Детска архитектурна работилница“. Тя се състоеше от модули с практически задачи от областта на архитектурната история, музиката (като средство за мултикултурно общуване), литературата. Всички представени по време на обучението практически задачи позволяват преподаването на различни предмети от образователната програма да се случват динамично и да създава интерес у децата. Използването на презентираните похвати би повишило вниманието и концентрацията, достъпа до информация и любопитството, запаметяването и споменът под формата на изработени материални предмети. Бе подчертано, че материалите, които се използват при практическите задачи, са средство за достигане до деца, с които комуникацията е затруднена, като в същото време създават памет и отговорност към създаденото от самите тях.

Обучението приключи с презентацията на шведския филм HOME/DOM/CASA, който представя пример за включването на деца в творчески проект и начините, по които този процес протича – отношения, методи, етапи, представяне, обратна връзка.

Последни новини в тази категория

Деца и родители от Столипиново заедно в игрите и уроците

2018-10-19

Родители от пловдивския квартал Столипиново се включиха заедно със своите деца от подготвителните групи на Детска  градина „Лилия“ в поредица от занимателни и образователни игри, които се проведоха в рамките на дейностите на клуб „Активен родител“. Клубът, който бе учреден още през миналата година в ромския квартал по проект „Всички заедно: за по-добро образование и здраве“, работи за привличането на ромските родители към активно участие в образованието на техните деца.

По време на игрите родители и деца бяха разделени на отбори, които се състезаваха в подреждане на пъзели, четене, броене, пеене. Изключително емоционална бе играта, при която майките със завързани очи трябваше да разпознаят чрез докосване по лицата и дрехите своите деца измежду всички останали деца. Учителката на групата  Б. Календерска успя да ангажира лесно вниманието и на родители и деца, тъй като игрите освен познавателни бяха и много забавни за всички участници. С много смях и възгласи за победа отборите положиха усилия да се справят със задачите.

В края на игрите от Севджан Моллабекир, ръководител на проекта, на децата бяха раздаден подаръци – тениски с лого на проекта, образователни книжки и дидактични пособия.

Поредицата от игри с участието на родители и деца е част от подход, който се прилага в ДГ „Лилия“ с цел да се приобщят ромските родители към живота в детската градина. Поощряването на доброволчеството сред родителите и включването им в образователните дейности повишават доверието към образователните институции сред ромската общност, което е един от начините за намаляване на ранното отпадане на ромските ученици от образователната система.

Виж повече

Ромско момиче ще разказва лични истории против дискриминацията

2018-10-18

С идейния проект да се противопоставя на дискриминацията чрез споделени истории, Микаела Петкова спечели конкурс за уеб сайт на младежко сдружение в Монтана. Целта на конкурса беше да поощри създаването на сайт, който работи за решаването на проблем на местната общност. За 17-годишната ученичка това е лична кауза. Създаденият от нея сайт „Приеми ме“  (http://www.priemime.ml/) бе оценен най-високо.

„Аз съм Микаела Петкова на 17 години от град Монтана, възпитаничка съм на ПГСАГ и искам да ви запозная с проблема на моя етнос, и причината поради, която много ромски висшисти и не само са безработни. Това е ДИСКРИМИНАЦИЯТА“,  споделя Микаела на сайта, направен от нея. „В буквален превод от латински “дискриминация” означава “правене на разлика”. Най-общо дискриминацията е нееднакво отношение към различни хора или групи от хора въз основа на определени техни признаци. В моето ежедневие постоянно наблюдавам признак на дискриминация към ромския етнос“.

Микаела е ученичка в Професионалната гимназия по строителство, архитектура и геодезия „Проф. д-р арх. Стефан Стефанов”. Основното си образование е получила в Първо ОУ „Св. св. Кирил и Методий”, което е партньор по Програма ЗОВ.

Хакатонът беше финал на обучението по уеб дизайн. То се проведе от 15 до 17 октомври в рамките на Европейската седмица на програмирането в Регионална библиотека „Гео Милев” – Монтана. Младите хора се запознаха с различни уеб платформи за изграждане на уеб сайтове и работата с тях.

Резултатът от работата им беше оценен от жури. Негови членове бяха областният управител Росен Белчев, Нели Василева – от Община Монтана, която е и пиар на Програма ЗОВ - Монтана, Даниела Маринова - старши експерт по организация на средното образование в РУО - Монтана, Деница Шивачева – журналист и Йоан Иванов - експерт по проектиране на компютърни системи и мрежи.

Виж повече