Второ обучение за учители от Столипиново за работа в мултикултурна среда

2018-04-23

Фондация „Пловдив 2019“, партньор по проекта на Програма ЗОВ в Пловдив, организира второ по ред целодневното обучение-семинар  за педагози, работещи с ромски деца в кв. Столипиново. В обучението „Методи за обучение и работа в мултикултурна среда” участваха учители, назначени по Програма ЗОВ.

В първата част на обучениетоДецата в семейството и общността“ участниците обсъждаха различни теми и въпроси разположени в кръг, като целта бе да се предразположат към взаимно изслушване, споделяне на проблемите и търсене на общи решения. Изслушването и комуникацията, която кръгът зададе, бе метод, използван от обучителите, за да покажат на практика как общуването по наглед всекидневни теми, връзки и случки, повишава степента на доверие и може да се използва за преодоляване на бариери и граници в общуването в клас. Пример за същото бе и игровият модел, на който обучителите от Фондация „Пловдив 2019“ залагаха между сесиите както като метод за отмора, така и като пример, който може да се приложи по време на учебен час. Целта бе да се покаже как движението в класната стая и излизането извън рамките на обичайните подходи за обучение могат да сближат ученици и учители и да повишат като цяло интереса на учениците към учебните занимания.

Цялостната работа в този панела бе насочена към фокусирането върху комуникацията и общуването като значимост и задължителен метод по време на работа и обучение. Антрополозите провокираха дискусии, задаваха примери, които да повишат  чувствителността към различието и да представят различни гледни точки по примери в общността и отвън нея. Всички отделни презентирани игрови формати, аналитични и практически похвати могат да се приложат по време на работата на учителите и да подобрят контакта и ефективността на комуникацията с децата – един от основните проблеми, които самите учители идентифицираха по време на обучението.

Втората част на обучението, която бе с практическа насоченост, бе модерирана от представители на Сдружение „Детска архитектурна работилница“. Тя се състоеше от модули с практически задачи от областта на архитектурната история, музиката (като средство за мултикултурно общуване), литературата. Всички представени по време на обучението практически задачи позволяват преподаването на различни предмети от образователната програма да се случват динамично и да създава интерес у децата. Използването на презентираните похвати би повишило вниманието и концентрацията, достъпа до информация и любопитството, запаметяването и споменът под формата на изработени материални предмети. Бе подчертано, че материалите, които се използват при практическите задачи, са средство за достигане до деца, с които комуникацията е затруднена, като в същото време създават памет и отговорност към създаденото от самите тях.

Обучението приключи с презентацията на шведския филм HOME/DOM/CASA, който представя пример за включването на деца в творчески проект и начините, по които този процес протича – отношения, методи, етапи, представяне, обратна връзка.

Последни новини в тази категория

Русе: деца и родители играят заедно

2018-08-08

От юли в ромския квартал „Тракция” в Русе настана оживление - деца и родители се вълнуваха от това, което предстои. Два пъти месечно СНЦ „Еквилибриум” в партньорство с Община - Русе организира групи за игра за деца и родители. Заниманията преминават при голям интерес и активно участие от страна на живеещите в квартала с всички деца от семейството.

Децата и възрастните с вълнение очакват следващата сесия, за да могат да играят и творят заедно, за да покажат какво могат и знаят, за да научат нови неща.

Децата приеха голямата плюшена играчка Биберончо за свой приятел и всяка сесия на групата започва с нея. През този месец и деца, и родители представиха своите таланти под наслов „Тракция търси талант”, за което бяха се подготвили специално. И всички получиха заслужени аплодисменти!

Заниманията се организират в рамките на проект „Интегриран подход на Община Русе за интеграция на ромите и други уязвими групи на територията на общини от Област Русе“, изпълняван по Програма ЗОВ на Българо-швейцарската програма за сътрудничество.

Виж повече

Летни училища в ДГ „Пролетна дъга“: учене и забавления

2018-07-26

Увлекателни игрови занятия се организират в „летните училища“ за децата от детската градина „Пролетна дъга“ в Шумен.

В обновената образователна среда по време на заниманията чрез различни ситуации с Монтесори материали и роботизирани „пчелички“ те развиват своите знанията и умения по български език, математика, околен свят и физическа култура. Под ръководството на Ивелина Алексиева, учител в детската градина и ръководител на групата „летни училища“, децата овладяват практически навици и усъвършенстват възприятията си за размер, обем, цвят, голям-малък, дебел-тънък и т.н. „Възможностите за работа с Монтесори материалите са много големи и разнопосочни. С тях децата лесно се научават да броят, да разбират смисъла на математическите понятия, да овладяват и разширяват речевия си запас“, обяснява Ивелина Алексиева.

Директорката на детската градина Димитрина Минева наблюдава упражненията на децата и помага на младите учители. „С помощта на роботизираните „пчелички“  децата откриват първата буква от името на определен предмет, развиват въображението си при програмиране на пътя на „пчеличката“, развиват умения за пространствено ориентиране и за описание  на предмета, до който тя е стигнала.“ Това са само част от възможните ситуации за игра, които увличат децата неусетно в образователния процес, споделя г-жа Минева.

Заниманията с децата в „летните училища“  с комплектите Монтесори се провеждат по проекта на Община Шумен „Взаимодействието с общността – фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция“ в рамките на Програма ЗОВ към Българо-швейцарската програма за сътрудничество.

Виж повече