Второ обучение за учители от Столипиново за работа в мултикултурна среда

2018-04-23

Фондация „Пловдив 2019“, партньор по проекта на Програма ЗОВ в Пловдив, организира второ по ред целодневното обучение-семинар  за педагози, работещи с ромски деца в кв. Столипиново. В обучението „Методи за обучение и работа в мултикултурна среда” участваха учители, назначени по Програма ЗОВ.

В първата част на обучениетоДецата в семейството и общността“ участниците обсъждаха различни теми и въпроси разположени в кръг, като целта бе да се предразположат към взаимно изслушване, споделяне на проблемите и търсене на общи решения. Изслушването и комуникацията, която кръгът зададе, бе метод, използван от обучителите, за да покажат на практика как общуването по наглед всекидневни теми, връзки и случки, повишава степента на доверие и може да се използва за преодоляване на бариери и граници в общуването в клас. Пример за същото бе и игровият модел, на който обучителите от Фондация „Пловдив 2019“ залагаха между сесиите както като метод за отмора, така и като пример, който може да се приложи по време на учебен час. Целта бе да се покаже как движението в класната стая и излизането извън рамките на обичайните подходи за обучение могат да сближат ученици и учители и да повишат като цяло интереса на учениците към учебните занимания.

Цялостната работа в този панела бе насочена към фокусирането върху комуникацията и общуването като значимост и задължителен метод по време на работа и обучение. Антрополозите провокираха дискусии, задаваха примери, които да повишат  чувствителността към различието и да представят различни гледни точки по примери в общността и отвън нея. Всички отделни презентирани игрови формати, аналитични и практически похвати могат да се приложат по време на работата на учителите и да подобрят контакта и ефективността на комуникацията с децата – един от основните проблеми, които самите учители идентифицираха по време на обучението.

Втората част на обучението, която бе с практическа насоченост, бе модерирана от представители на Сдружение „Детска архитектурна работилница“. Тя се състоеше от модули с практически задачи от областта на архитектурната история, музиката (като средство за мултикултурно общуване), литературата. Всички представени по време на обучението практически задачи позволяват преподаването на различни предмети от образователната програма да се случват динамично и да създава интерес у децата. Използването на презентираните похвати би повишило вниманието и концентрацията, достъпа до информация и любопитството, запаметяването и споменът под формата на изработени материални предмети. Бе подчертано, че материалите, които се използват при практическите задачи, са средство за достигане до деца, с които комуникацията е затруднена, като в същото време създават памет и отговорност към създаденото от самите тях.

Обучението приключи с презентацията на шведския филм HOME/DOM/CASA, който представя пример за включването на деца в творчески проект и начините, по които този процес протича – отношения, методи, етапи, представяне, обратна връзка.

Последни новини в тази категория

Уроци, интересни за всички: творчески занимания за ромски деца и родителите в полза на образованието

2018-12-17

Проектът на Община Пловдив за ромските общности в пловдивския квартал Столипиново и в град Куклен, изпълняван по Програма ЗОВ, целенасочено работи за привличането на ромски деца и техните родители да участват в извънкласни художествени дейности.

Заниманията по изкуства засилват интереса на ромските деца към образователния процес и им помагат да развият своя творчески потенциал. Децата откриват, че в света на изкуството техните умения и идеи стават интересни и значими за околните.  Подобрява се тяхната самооценка. Участието в творчески занимания има положителен ефект и върху ромските родители. Тъй като са забавни и креативни, дейностите свързани с изкуство стимулират родителите към по-активно отношение спрямо образованието на техните деца, както и към повишаване на тяхното доверие към училището като институция.

В изпълнение на проектната програма, през месеците ноември и декември в кв. Столипиново и в гр. Куклен педагозите, наети по ЗОВ, организираха творчески работилници и ателиета, в които участваха както ромски деца, така и техни родители.

В НУ „Кирил Нектариев“, което се намира в самия център на кв. Столипиново, бе организирана поредната творческа работилница. Този път тя бе посветена на изготвянето на празнични коледни и новогодишни картички чрез прилагането на техниката квилинг. Бяха създадени също така различни апликации с използване на нетрадиционни комбинации от материали като макарони и пластелин.  Деца и родители заедно рисуваха, моделираха, изрязваха и комбинираха различни похвати за създаването на празничните картички, апликации и украси. Отскоро в Столипиново се наблюдава и една интересна тенденция – освен майките в извънкласните творчески занимания вече започват да се включват и бащите.  

Децата и родителите от ромската общност в гр. Куклен също участват съвместно в редица творчески дейности по проекта. С активната работа на експертите от фондация „Инди-Рома 97“, партньор на Община Пловдив в реализацията на проектните дейности, ромските деца от Куклен често прекарват времето си след училище и в почивните дни в така наречените „творчески занимални“, по време на които те рисуват, моделират, изработват различни предмети и сувенири чрез използването на нетрадиционни материали и техники.

Скоро творбите на ромските деца и родители от Куклен ще бъдат показани в празнична коледна изложба, която ще бъде открита в сградата на фондация „Инди-Рома 97“ в гр. Куклен.

Виж повече

Доброволци зарадваха за празниците деца от „Червената шапчица“

2018-12-13

Учениците от доброволчески клуб „Вихърчета“ към ОУ „Никола Обретенов“- Русе гостуваха днес на децата от четвърта подготвителна група на Детска градина „Червената шапчица“, филиал „Светилник“. Събитието беше по инициатива на доброволците, които преди няколко седмици проведоха кръгла маса, посветена на доброто в нас. Там те взеха решение да извършат коледна добрина – да зарадват за празника по-малки деца. Последва период на подготовка, през който учениците се събираха неколкократно, за да изработят коледни декорации. Всеки имаше възможност да покаже сръчността и въображението си. Освен подаръците доброволците подготвиха и кратка програма, с която да поздравят по-малките си приятели.

В деня на събитието доброволците тръгнаха от училище с празнично настроение, а в детската градина малките домакини вече ги очакваха. Срещата беше изключително вълнуваща. Малчуганите с интерес гледаха подготвената драматизация. Те танцуваха и пяха заедно с каките и батковците. Но най-много се зарадваха на дядо Коледа и Снежанка. Всяко дете получи своя уникален подарък, направен с много желание, за да го занесе у дома под елхата.

Оказа се, че и доброволците ги очаква изненада. Малките им домакини бяха подготвили поздрав за тях – песен и стихотворение. Посещението приключи с пожелания за весели празници и с надежда за нови срещи. За доброволците от клуб „Вихърчета“ това беше първата възможност да видят преките резултати от своя труд и да усетят радостта от това да вършиш добро.

Инициативата за насърчаване на доброволчеството сред учениците е част от дейностите на  Сдружение БРТИМ – партньор на Община Русе по проект „Интегриран подход на Община Русе за интегриране на ромите и други уязвими групи на територията на общини в област Русе“, финансиран по Програма ЗОВ.

Виж повече