Разговор за здравето с родители в кв. Столипиново

2017-12-11

Кампания за здравна просвета бе проведена с участието на ромски родители в кв. Столипиново по време на една от редовните сбирки на клуб „Активен родител“. Срещата се състоя в сградата на училище „Кирил Нектариев“. Учебното заведение участва заедно със съседното училище „Найден Геров“ като партньор на община Пловдив по проект „Всички заедно за по-добро образование и здраве“.

Присъстващите ромски родители бяха запознати с мерките за предпазване от грип, респираторни заболявания и хепатит тип А във връзка с настъпващия зимен сезон, както и с възникналото огнище на хепатит в близост до Пловдив. Темата беше представена от Величка Начева, експерт от РЗИ - Пловдив, която осигури и информационни материали за родителите и децата.

За организацията на срещата активно съдействаха назначените по проекта здравни и образователни медиатори. Те работят ежедневно на терен в ромския квартал и са успели да спечелят доверието на местните жители.

По време на здравната кампания в дискусиите се включиха и отговаряха на родителските въпроси  Нина Банкова, експерт „Здравни дейности“ и Стефка Симеонова- експерт „Образование“ към проекта.

Последни новини в тази категория

В Русе приключи информационната кампания за борба с трафика на хора

2017-12-22

В периода октомври - декември 2017 г. се състоя петата информационна кампания за превенция на трафика на хора - част в рамките на проекта на Община Русе по Програма ЗОВ (Здраве и образование за всички). Кампанията бе организирана от Сдружение БРТИМ, един от местните партньори по проекта.

В сътрудничество с Местната комисия за борба с трафика на хора - Русе "Отвори очи... Подай ръка" беше насочена към повишаване на информираността и създаване на нетърпимост към престъплението трафик на хора, познато като "съвременното робство".  Целева група на кампанията отново бяха ученици от 6, 7 и 8 клас в пет училища и представители на местните общности с фокус върху младежи от кв. "Дружба" 2 (Селеметя), Русе и населените места в общините Борово и Иваново.

Кампанията беше открита с публично събитие по повод Европейския ден за борба с трафика на хора - 18 октомври, проведено в двора на СУ "Васил Левски", Русе и продължи с поредица от разнообразни дейности. Част от кампанията бяха тематични дискусионни работилници с ученици в час на класа; изработване и разпространение на интересни информационни материали; прожекции на филми, последвани от дискусия; ежеседмично публикуване на кратки факти за трафика на хора в рубриката "Знаете ли, че..." в социалните медии; кутия за споделяне на мнението на децата по отношение на трафика на хора; подготвяне и експониране на арт-инсталации; ангажиране на учениците и младежите  в различни интересни дейности в училище и в общността, които повишиха тяхната чувствителност към темата на кампанията; конкурс за комикс и картичка "Отвори очи... Подай ръка".

Краят на кампанията беше отбелязан с награждаване на участниците в конкурса за комикс и картичка, както и с подреждане на арт-инсталации във фоаето на СУ "Васил Левски", Русе; читалище "Георги Бенковски", Русе; читалище "Искра", Борово и в центъра за обслужване на граждани на Община Иваново.

Виж повече

Образователните медиатори в Шумен разказват за работата си

2017-12-21

Представяме ви двамата ни образователни медиатори в проекта на Програма ЗОВ в Шумен Айлин Мехмедова и Георги Шарбанов. Научете от първо лице за шанса и предизвикателството да бъдеш образователен медиатор.

Защо решихте да бъдете част от този проект?

Айлин: Била съм в училище, познавам работата с учениците и родителите. Един ден случайно видях в интернет обявата за образователен медиатор. Не знаех какво точно представлява тази професия. Потърсих повече информация и реших да се явя на интервю. Одобриха ме. Имам опит като учителка,  харесвам да общувам с децата, но основно работата ми е със семействата и учителите. При срещите ми с родителите най-важното е да ги накарам да разберат колко е важно образованието за техните деца, че то им дава по-големи шансове за реализация в бъдеще. Посещаваме  домовете, убеждаваме ги да запишат своите деца на детска градина още в началните групи, защото усвояването на езика от рано е едно от условията за успешната интеграция на децата от различните етноси. Наше задължение е да опознаем тези деца и да ги насърчим, защото точно средата в детската градина формира положително отношение към училището.

Георги: Още като ученик започнах да се занимавам с хореография и да работя с деца. Исках да ги науча да танцуват. По-късно заедно със семейството ми се преместихме в Шумен и реших да кандидатствам в университета. Разбрах, че трябва да имам професия, която да ми даде възможност да се занимавам с това, което обичам да правя. А аз обичам да работя с деца. Никой от моето семейство не е имал висше образование. Казах си защо пък да не съм първият и в момента уча социална педагогика. Вече съм трети курс. За мен беше важно първо да натрупам знания, за да разбера как мога да предизвикам техния интерес, как да ги посъветвам, как да убедя родителите и тях, че трябва да ходят на детска градина, на училище, да продължат образованието си. Това ми харесва и го правя с удоволствие. Много ми помагат и преподавателите ми в университета.

Кои са причините според вас ромските деца да не посещават училище или да не се стремят към по-високо образование?

Георги: Аз съм част от тази общност. Познавам младите хора, зная, че те имат възможности и им трябва само малко подкрепа, някой да повярва в тях, да ги посъветва и насърчи. Моите родители ми казваха “Къде си тръгнал, ти няма да успееш, от тебе няма да стане нищо“. Но това ме амбицира още повече! Започнах работа. Казах им, че ще опитам да кандидатствам да следвам и ще се запиша, ако ме приемат. Ето това искам аз да променя. Родителите да не спират децата си, да не ги обезсърчават с такива приказки.

Опитвам се да ги убедя колко е важно да ги изпращат да се учат, да са сред другите, а не изолирани. Опитвам се чрез децата да мотивирам и родителите да учат. Те се срамуват, дърпат се, защото са големи, а пък трябва да са в клас с децата си. Обяснявам им, че има самостоятелна форма на обучение, че няма нищо притеснително. Като учат, ще придобият някаква квалификация и така по-лесно ще си намерят работа.

Айлин: Една от причините е, че родителите не приемат образованието като ценност е, че може с него, може и без него. Финансовият проблем е също много важен. Но ето проекти като нашия им помагат в това отношение. И мисля, че общината трябва да продължи да работи в тази посока. Виждам, че когато родителите усетят добро отношение и съпричастност към техните проблеми, към техните деца и семейства, има промяна в отношението им към детската градина и училището.

Мога да посоча много такива примери от работата си по проекта в рамките на Програма ЗОВ – организират се училища за родители, спортни празници, творчески работилници, в които родителите са активно ангажирани, а покрай тях и децата се увличат в организираните занимания. Всички с огромен интерес, например, правиха сурвакници, участваха в състезанията “Мама, татко и аз”. Тогава наистина вече можем да говорим за променено отношение към образованието, към детската градина и училището.

Какво ви радва във вашата работа?

Георги: Това, че в детска градина “Пролетна дъга”, например, към която в момента работя, роми, българи и турци са заедно. Едно ромско момченце е първо приятелче с българско дете. Радва ме, че много от хората излизат от затвореното пространство. Разбират, че зад бариерата има друг живот, търсят работа, имат самочувствие, дори се обличат различно, усмихват се.

Айлин: Ежедневният контакт със семействата. Когато децата и родителите разказват какво се е случило днес в училище или в детската градина, това означава, че не сме работили напразно. Най-много ме радват щастливото детско лице и когато видя загрижения поглед на родителите за бъдещето на техните деца.

 

Айлин Мехмедова (35) е завършила история и география в Шуменския университет “Епископ Константин Преславски” и магистратура по социални дейности. Георги Шарбанов (29) е завършил Селскостопанската гимназия във Велики Преслав, а в момента е третокурсник социална педагогика в Шуменския университет. И двамата са назначени за образователни медиатори по проекта „Взаимодействието с общността – фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция” към Програма ЗОВ. Работят с работят с ромската общност и с хора от други уязвими групи в кварталите “Млада гвардия”, “Витоша” и “Боян Българанов” в Шумен.

Виж повече