Образователните медиатори в Шумен разказват за работата си

2017-12-21

Представяме ви двамата ни образователни медиатори в проекта на Програма ЗОВ в Шумен Айлин Мехмедова и Георги Шарбанов. Научете от първо лице за шанса и предизвикателството да бъдеш образователен медиатор.

Защо решихте да бъдете част от този проект?

Айлин: Била съм в училище, познавам работата с учениците и родителите. Един ден случайно видях в интернет обявата за образователен медиатор. Не знаех какво точно представлява тази професия. Потърсих повече информация и реших да се явя на интервю. Одобриха ме. Имам опит като учителка,  харесвам да общувам с децата, но основно работата ми е със семействата и учителите. При срещите ми с родителите най-важното е да ги накарам да разберат колко е важно образованието за техните деца, че то им дава по-големи шансове за реализация в бъдеще. Посещаваме  домовете, убеждаваме ги да запишат своите деца на детска градина още в началните групи, защото усвояването на езика от рано е едно от условията за успешната интеграция на децата от различните етноси. Наше задължение е да опознаем тези деца и да ги насърчим, защото точно средата в детската градина формира положително отношение към училището.

Георги: Още като ученик започнах да се занимавам с хореография и да работя с деца. Исках да ги науча да танцуват. По-късно заедно със семейството ми се преместихме в Шумен и реших да кандидатствам в университета. Разбрах, че трябва да имам професия, която да ми даде възможност да се занимавам с това, което обичам да правя. А аз обичам да работя с деца. Никой от моето семейство не е имал висше образование. Казах си защо пък да не съм първият и в момента уча социална педагогика. Вече съм трети курс. За мен беше важно първо да натрупам знания, за да разбера как мога да предизвикам техния интерес, как да ги посъветвам, как да убедя родителите и тях, че трябва да ходят на детска градина, на училище, да продължат образованието си. Това ми харесва и го правя с удоволствие. Много ми помагат и преподавателите ми в университета.

Кои са причините според вас ромските деца да не посещават училище или да не се стремят към по-високо образование?

Георги: Аз съм част от тази общност. Познавам младите хора, зная, че те имат възможности и им трябва само малко подкрепа, някой да повярва в тях, да ги посъветва и насърчи. Моите родители ми казваха “Къде си тръгнал, ти няма да успееш, от тебе няма да стане нищо“. Но това ме амбицира още повече! Започнах работа. Казах им, че ще опитам да кандидатствам да следвам и ще се запиша, ако ме приемат. Ето това искам аз да променя. Родителите да не спират децата си, да не ги обезсърчават с такива приказки.

Опитвам се да ги убедя колко е важно да ги изпращат да се учат, да са сред другите, а не изолирани. Опитвам се чрез децата да мотивирам и родителите да учат. Те се срамуват, дърпат се, защото са големи, а пък трябва да са в клас с децата си. Обяснявам им, че има самостоятелна форма на обучение, че няма нищо притеснително. Като учат, ще придобият някаква квалификация и така по-лесно ще си намерят работа.

Айлин: Една от причините е, че родителите не приемат образованието като ценност е, че може с него, може и без него. Финансовият проблем е също много важен. Но ето проекти като нашия им помагат в това отношение. И мисля, че общината трябва да продължи да работи в тази посока. Виждам, че когато родителите усетят добро отношение и съпричастност към техните проблеми, към техните деца и семейства, има промяна в отношението им към детската градина и училището.

Мога да посоча много такива примери от работата си по проекта в рамките на Програма ЗОВ – организират се училища за родители, спортни празници, творчески работилници, в които родителите са активно ангажирани, а покрай тях и децата се увличат в организираните занимания. Всички с огромен интерес, например, правиха сурвакници, участваха в състезанията “Мама, татко и аз”. Тогава наистина вече можем да говорим за променено отношение към образованието, към детската градина и училището.

Какво ви радва във вашата работа?

Георги: Това, че в детска градина “Пролетна дъга”, например, към която в момента работя, роми, българи и турци са заедно. Едно ромско момченце е първо приятелче с българско дете. Радва ме, че много от хората излизат от затвореното пространство. Разбират, че зад бариерата има друг живот, търсят работа, имат самочувствие, дори се обличат различно, усмихват се.

Айлин: Ежедневният контакт със семействата. Когато децата и родителите разказват какво се е случило днес в училище или в детската градина, това означава, че не сме работили напразно. Най-много ме радват щастливото детско лице и когато видя загрижения поглед на родителите за бъдещето на техните деца.

 

Айлин Мехмедова (35) е завършила история и география в Шуменския университет “Епископ Константин Преславски” и магистратура по социални дейности. Георги Шарбанов (29) е завършил Селскостопанската гимназия във Велики Преслав, а в момента е третокурсник социална педагогика в Шуменския университет. И двамата са назначени за образователни медиатори по проекта „Взаимодействието с общността – фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция” към Програма ЗОВ. Работят с работят с ромската общност и с хора от други уязвими групи в кварталите “Млада гвардия”, “Витоша” и “Боян Българанов” в Шумен.

Последни новини в тази категория

Движи се безопасно: лесно е

2018-09-21

В детска градина „Пролетна дъга“ в Шумен днес бе организирано занимание по безопасност на движението. За първи път децата ще усвояват знания за адекватно поведение на улицата и правилата за уличното движение с помощта на специален макет за обучение по безопасност на движението. Той е с размер близо 10 квадратни метра и е поставен върху новата площадка в двора на детската градина. На него са обозначени в умален размер улици със съответната хоризонтална маркировка за преминаване на пешеходци и автомобили, кръстовища, кръгово движение и пътни знаци. Макетът е закупен със средства по проекта на Община Шумен „Взаимодействието с – фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция“ по Програма ЗОВ (Здраве и образование за всички), изпълняван по Българо-швейцарската програма за сътрудничество“.

„По време на тази открита ситуация децата от летните училища изпълняват различни роли като участници в движението, учат се да разпознават пътните знаци „стоп“, „внимание пешеходци“ и др. В същото време такива занимания са заложени в програмите и за всички останали групи, така че този макет ще ни е от много голяма помощ в работата“, обясни Ивелина Пенчева, директор на детската градина.

Макетът за обучение по безопасност на движението е монтиран на площадка, която също е изградена със средства по проекта. Тя е многофункционална, с противоударно покритие и може да се използва за различни  занимания. Там се провеждат спортни състезания, организират се развлечения и игри за реакция  при бедствия, аварии и катастрофи.

Виж повече

Лятото: активно време за здравни и образователни дейности в Куклен

2018-09-20

През отминаващото лято експерти на фондация Инди-Рома от град Куклен продължиха своята работа по проекта „Всички заедно: за по-добро образование и здраве“ на Програма ЗОВ, като изпълниха интересни инициативи в областта на здравето и образованието на ромската общност в града.

Здравната медиаторка Марияна Рангелова има важна роля за добрата  организацията на здравните кампании в Куклен и привличането на местната ромската общност. Със своята ежедневна работа тя се опитва да допринесе за преодоляване на проблемите в комуникацията между институциите, здравните специалисти и ромската общност.

В края на месец юни Марияна проведе здравно-информационна беседа с ромските деца, записани в лятната занималня на фондация Инди-Рома, като темата бе свързана с ежедневните хигиенни навици. Защо е важно да се спазва добра хигиена, от какво може евентуално да се разболеят децата, ако не спазват добра хигиена, какво представлява болестта на мръсните ръце /хепатит В/, кога и защо се мият ръцете – това бяха само някои от въпросите, по които си поговориха децата и здравната медиаторка.

Освен с ромските деца Марияна Рангелова работи много активно и с техните майки. През месец август тя организира в Куклен здравно-информационна кампания на тема "Семейно планиране и репродуктивна здравна помощ". В хода на кампанията местните ромски жени получиха подробна информация относно значението на редовните профилактични АГ прегледи. По време на кампанията шест от жените изявиха желание за такъв преглед, като здравната медиаторка записа час за всяка една от тях и ги съпроводи до медицинските специалисти в Пловдив.

През летните месеци в град Куклен продължи и работата по образователната интеграция на ромските деца. В рамките на лятната занималня, организирана от местната ромска фондация Инди-Рома, образователният експерт Вили Маринова провеждаше с децата занимания по български език и математика, приложни изкуства, спортни игри, гимнастика. Ромските деца се забавляваха, като играеха с марионетки на куклен театър, изработваха помпони за мажоретки, създаваха различни хартиени фигури чрез оригами.

Виж повече