Наесен с песен: какво правят в Куклен

2017-11-23

Тази есен деца и родители от ромски произход от в град Куклен участват ентусиазирано в различните образователни дейности, организирани от експертите на фондация “Инди-Рома 97” в рамките на проект „Всички заедно: за по-добро образование и здраве“ на Програма ЗОВ.

С ромските деца се провеждат редовни занимания по рисуване и приложни изкуства. Темите на тези извънкласни срещи са съобразени с учебното съдържание за съответната възрастова група. Под формата на игри и различни творчески дейности децата се научават да заобичат училището и да го възприемат като място, където се случват интересни неща. Така например, във връзка с учебната тема за плодовете и зеленчуците, децата изработиха модели от пластелин. С природни материали като сухи листа, клонки и цветя те създадоха красиви картини. Рисуването с моливи и пастели е също едно от любимите занимания на участниците в извънкласните прояви.

Предстои най-интересните и оригинални творби на ромските деца да бъдат включени в една от изложбите, които ще бъдат организирани по проекта.

Експертите на фондация „Инди-Рома 97“ работят както с децата, така и с техните родители. В средата на ноември в  Образователния център на фондацията в град Куклен  се проведе групова среща с ромски родители. Целта на срещата бе да се обсъдят с родителите различни методи за допълнително мотивиране на техните деца за по-активно участие в учебния процес. В събитието участваха 15 жени, чийто деца (или внуци) са включени в дейности по проекта (допълнително обучение по български език и занимания по интереси). Участващите в срещата се обединиха около мнението, че не трябва да има рязко отделяне, дори пропаст, между дома, градината и училището. В тази връзка учители и родители трябва да работят заедно, в партньорство, да споделят информация, идеи, мнения, да вземат заедно важните решения, които касаят децата, да споделят грижата за тях.

По време на срещата бе решено по-често да се организират различни прояви – състезания, викторини, игри и други занимания – в които да участват съвместно родители и деца. Специално внимание следва да се отдели и на включването на бащите в общи дейности с техните деца. Така например, бащите биха могли да участват заедно с децата в различни спортни прояви. Освен това, от фондация „Инди-Рома 97“ планират да организират специални прояви, по време на които поканените бащи да представят своите професии или да разкажат за друг свой интересен житейски опит извън дома.

По време на срещата с родителите бе подчертано, че е изключително полезно за самите родители, когато участват активно в учебния процес заедно със своите деца. Помагайки на децата си, родителите извличат полза за самите себе си, особено ако някога са имали трудности в училище или все още изпитват затруднения в писането, смятането, ползването на компютър или пък не владеят добре български език. В тази връзка бе предложено родителите да участват в организираните по проекта четения на приказки и драматизации по детски книжки, тъй като тези занимания биха били от полза за подобряване на техните умения за активно ползване на български език.

Последни новини в тази категория

Шумен: Образованието и интеграцията на ромите и хората от уязвимите групи

2019-04-09

Образованието като ключ към интеграцията на ромите и хората от уязвимите групи обсъждаха по време на дискусия представители на младежката активна група в Шумен, общинската администрация, образователни и здравни медиатори, преподаватели и студенти в начална и предучилищна педагогика на Шуменския университет “Епископ Константин Преславски”. Събитието бе организирано в рамките на проекта на Община Шумен “Взаимодействието с общността – фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция” в педагогическия факултет на университета, който е партньор на общината.

Христина Баева, ръководител на проекта и главен експерт „Училищно и извънучилищно образование“, представи обобщена картина на обхванатите, подлежащи на задължително обучение деца и ученици, в т.ч. и от ромски произход, на територията на община Шумен. Тя посочи, че целта на проекта е да се създадат условия за привличане на максимален брой деца и ученици в образователните институции – детски градини и училища. “Работим с учители и университетски преподаватели. Стремим се да създадем условия за по-качествено образование и да подобрим техните резултати в учебната работа,” обясни Баева и открои също и усилията на медиаторите. „За нас те са изключително ценни, защото работят много активно със семействата и помагат на младите хора в мотивацията им да продължат своето образование. Христина Баева представи пред участниците в срещата възможностите за редовно обучение в училище – дневна, вечерна или самостоятелна форма на обучение през различните етапи на средното образование.

Доц. Виолета Кюркчийска от Шуменския университет представи специалностите във висшето училище и възможностите за реализация на студентите. Специално внимание тя обърна на педагогическото направление. „Педагогическият факултет на Шуменския университет е най-големият в страната, с най-голямо разнообразие на специалности,“ обясни Кюркчийска. Тя насърчи младите хора да търсят помощ от преподавателите в университета, ако е необходимо, и да кандидатстват. „Младите роми с педагогическо образование биха могли много по-лесно да мотивират децата да посещават детска градина и да продължат образованието си в училище. Освен това самите те са добрият пример за подражание“.

В дискусията за образованието като условие за успешната интеграция и реализация се включиха медиаторите и доброволците от младежката активна група Георги Самиров, Айлин Мехмедова, Ирина Илиева, Ангел Ангелов, председателят на читалище “Евролил 2005”, Шумен Филип Петров и др. Повечето от тях са завършили средно образование и сега продължават да учат различни специалности в университета. “Нищо не се постига лесно и не се дава даром. За да успее, човек трябва да се бори”, казва Ирина Илиева. „Бях в чужбина. Заминах там с мисълта, че никога няма да се върна, но ето ме тук, решена да живея и да работя в България, в родното ми село Ивански. Може би е въпрос на лично усещане, но аз никога не съм допускала да бъда и да се чувствам дискриминирана. Така че на първо място, човек трябва има вътрешната увереност в себе си, в собствените си сили и възможности. С упоритост и последователност може да успее,” сподели по време на срещата  Ирина, която работи като здраве и образователен медиатор в с. Ивански.

Ангел Ангелов е студент в Шуменския университет и ръководи ученици от Шесто основно училище „Еньо Марковски“ в Шумен в часовете за извънкласни занимания. Той сподели, че в момента работи и с младежи от ромски произход, които завършват средното си образование в няколко професионални гимназии в града. Помага им при подготовката за кандидатстване във висше учебно заведение. Ангел е един от доброволците, които работят по проекта на Община Шумен и е един от най-активните участници в младежката активна група, партньор на общината.

 

Виж повече

Празник на здравето в Детска градина “Пролетна дъга” в Шумен

2019-04-08

Всички деца от Детска градина “Пролетна дъга” в Шумен участваха в Празник на здравето, организиран символично в седмицата на 7 април: Международния ден на здравето и празник на здравния работник.

Тържеството бе част от заниманията в училището за родители  по проекта на Община Шумен “Взаимодействието с общността – фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция” по Програма ЗОВ (Здраве и образование за всички) на Българо-швейцарската програма за сътрудничество.

В него участваха всички малчугани от детската градина. Децата пяха и се забавляваха и рецитираха. Те разказаха пред своите родители колко е важно да се спазват правилата на здравословното хранене, какво е значението на плодовете и зеленчуците, че трябва да спазват лична хигиена, да мият редовно ръцете и зъбките си. Празникът премина в игри, песни и състезания, с които те разказаха, какво са научили, кои са правилата, които трябва да се спазват, за да растат здрави и силни.

Над 30 родители се включиха в празника. “Важно е родителите да насърчават здравословния начин на живот на децата си и ако е необходимо,  да променят хранителните им навици,” сподели директорът на детската градина Ивелина Пенчева. Всички групи получиха за награда комплекти със спортни пособия, закупени със средства от българо-швейцарския проект и връчени от Людмила Андреева, координатор в направление “Здравеопазване”.

 

Виж повече