Над 100 деца в бургаския квартал „Победа“ се върнаха в училище

2017-12-19

Сто деца бяха върнати обратно в бургаското ОУ „Христо Ботев“ в кв. Победа. Това е крайният ефект от въвеждането на Механизма за съвместна работа на институциите по обхващане и задържане в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст. Образователните медиатори, назначени в рамките на Интегрирания проект за социално включване на ромите и другите уязвими групи в Бургас, Средец и Малко Търново също се включват в този процес.

Плюсът е, че това са подготвени хора, които знаят как се работи „на терен“, споделя ръководителят на проекта Магдалена Япаджиева.„Работата на учителя е да въздейства на децата в училище. А на медиаторът – да влезе в квартала, да стигне до най-бедната къща, за да обясни колко е важен този процес“, коментира тя.

Община Бургас работи успешно от 2008 година с образователните медиатори от Фондация „Областен ромски съюз“, един от партньорите по проекта.

По проекта са назначени трима медиатори - Габриела Панайотова, Десислава Тенева и Нигяр Гънгърлак. Те работят и с ученици, и с родители. Работата не е лесна, защото трябва да се напасне и графикът на възрастните. Медиаторите работят в две основни направления – клубовете „Активен родител“ и „Отговорен родител“.

Много от родителите са оставили изборът дали детето да ходи на училище именно на своите деца, споделя Габриела Панайотова. „Опитваме се да им обясним, че тези задължения са техни, а не избори на децата. Даваме им различни казуси, вкарваме ги в роли, за да им е интересно“, пояснява Габриела и уточнява, че вече имат устойчиви групи, които посещават редовно групите.

Медиаторите разказват и какво представлява Механизма, защо е важно детето да се върне в училище, разясняват и до какво водят отсъствията и защо е важно да се информират учителите за отсъствие от учебния процес. Разказва и един от случаите, в които успяват да върнат дете обратно в класната стая:

„Момичето имаше кожен проблем и се притесняваше да идва в училище, защото другите деца му се подиграваха. Посетихме семейството, говорихме и с с момичето, и с родителите и тя се върна в клас и вече ходи редовно“, споделя Габриела.

Работата на образователните медиатори продължава, а една от целите на Интегрирания проект е и да се гарантира устойчивост. Затова и тяхната дейност ще бъде финансирана от Община Бургас след края на проекта.

Проектът на Община Бургас се изпълнява в рамките на Програма ЗОВ (Здраве и Образование за Всички), финансирана от Българо-швейцарската програма за сътрудничество.

Последни новини в тази категория

Движи се безопасно: лесно е

2018-09-21

В детска градина „Пролетна дъга“ в Шумен днес бе организирано занимание по безопасност на движението. За първи път децата ще усвояват знания за адекватно поведение на улицата и правилата за уличното движение с помощта на специален макет за обучение по безопасност на движението. Той е с размер близо 10 квадратни метра и е поставен върху новата площадка в двора на детската градина. На него са обозначени в умален размер улици със съответната хоризонтална маркировка за преминаване на пешеходци и автомобили, кръстовища, кръгово движение и пътни знаци. Макетът е закупен със средства по проекта на Община Шумен „Взаимодействието с – фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция“ по Програма ЗОВ (Здраве и образование за всички), изпълняван по Българо-швейцарската програма за сътрудничество“.

„По време на тази открита ситуация децата от летните училища изпълняват различни роли като участници в движението, учат се да разпознават пътните знаци „стоп“, „внимание пешеходци“ и др. В същото време такива занимания са заложени в програмите и за всички останали групи, така че този макет ще ни е от много голяма помощ в работата“, обясни Ивелина Пенчева, директор на детската градина.

Макетът за обучение по безопасност на движението е монтиран на площадка, която също е изградена със средства по проекта. Тя е многофункционална, с противоударно покритие и може да се използва за различни  занимания. Там се провеждат спортни състезания, организират се развлечения и игри за реакция  при бедствия, аварии и катастрофи.

Виж повече

Лятото: активно време за здравни и образователни дейности в Куклен

2018-09-20

През отминаващото лято експерти на фондация Инди-Рома от град Куклен продължиха своята работа по проекта „Всички заедно: за по-добро образование и здраве“ на Програма ЗОВ, като изпълниха интересни инициативи в областта на здравето и образованието на ромската общност в града.

Здравната медиаторка Марияна Рангелова има важна роля за добрата  организацията на здравните кампании в Куклен и привличането на местната ромската общност. Със своята ежедневна работа тя се опитва да допринесе за преодоляване на проблемите в комуникацията между институциите, здравните специалисти и ромската общност.

В края на месец юни Марияна проведе здравно-информационна беседа с ромските деца, записани в лятната занималня на фондация Инди-Рома, като темата бе свързана с ежедневните хигиенни навици. Защо е важно да се спазва добра хигиена, от какво може евентуално да се разболеят децата, ако не спазват добра хигиена, какво представлява болестта на мръсните ръце /хепатит В/, кога и защо се мият ръцете – това бяха само някои от въпросите, по които си поговориха децата и здравната медиаторка.

Освен с ромските деца Марияна Рангелова работи много активно и с техните майки. През месец август тя организира в Куклен здравно-информационна кампания на тема "Семейно планиране и репродуктивна здравна помощ". В хода на кампанията местните ромски жени получиха подробна информация относно значението на редовните профилактични АГ прегледи. По време на кампанията шест от жените изявиха желание за такъв преглед, като здравната медиаторка записа час за всяка една от тях и ги съпроводи до медицинските специалисти в Пловдив.

През летните месеци в град Куклен продължи и работата по образователната интеграция на ромските деца. В рамките на лятната занималня, организирана от местната ромска фондация Инди-Рома, образователният експерт Вили Маринова провеждаше с децата занимания по български език и математика, приложни изкуства, спортни игри, гимнастика. Ромските деца се забавляваха, като играеха с марионетки на куклен театър, изработваха помпони за мажоретки, създаваха различни хартиени фигури чрез оригами.

Виж повече