Над 100 деца в бургаския квартал „Победа“ се върнаха в училище

2017-12-19

Сто деца бяха върнати обратно в бургаското ОУ „Христо Ботев“ в кв. Победа. Това е крайният ефект от въвеждането на Механизма за съвместна работа на институциите по обхващане и задържане в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст. Образователните медиатори, назначени в рамките на Интегрирания проект за социално включване на ромите и другите уязвими групи в Бургас, Средец и Малко Търново също се включват в този процес.

Плюсът е, че това са подготвени хора, които знаят как се работи „на терен“, споделя ръководителят на проекта Магдалена Япаджиева.„Работата на учителя е да въздейства на децата в училище. А на медиаторът – да влезе в квартала, да стигне до най-бедната къща, за да обясни колко е важен този процес“, коментира тя.

Община Бургас работи успешно от 2008 година с образователните медиатори от Фондация „Областен ромски съюз“, един от партньорите по проекта.

По проекта са назначени трима медиатори - Габриела Панайотова, Десислава Тенева и Нигяр Гънгърлак. Те работят и с ученици, и с родители. Работата не е лесна, защото трябва да се напасне и графикът на възрастните. Медиаторите работят в две основни направления – клубовете „Активен родител“ и „Отговорен родител“.

Много от родителите са оставили изборът дали детето да ходи на училище именно на своите деца, споделя Габриела Панайотова. „Опитваме се да им обясним, че тези задължения са техни, а не избори на децата. Даваме им различни казуси, вкарваме ги в роли, за да им е интересно“, пояснява Габриела и уточнява, че вече имат устойчиви групи, които посещават редовно групите.

Медиаторите разказват и какво представлява Механизма, защо е важно детето да се върне в училище, разясняват и до какво водят отсъствията и защо е важно да се информират учителите за отсъствие от учебния процес. Разказва и един от случаите, в които успяват да върнат дете обратно в класната стая:

„Момичето имаше кожен проблем и се притесняваше да идва в училище, защото другите деца му се подиграваха. Посетихме семейството, говорихме и с с момичето, и с родителите и тя се върна в клас и вече ходи редовно“, споделя Габриела.

Работата на образователните медиатори продължава, а една от целите на Интегрирания проект е и да се гарантира устойчивост. Затова и тяхната дейност ще бъде финансирана от Община Бургас след края на проекта.

Проектът на Община Бургас се изпълнява в рамките на Програма ЗОВ (Здраве и Образование за Всички), финансирана от Българо-швейцарската програма за сътрудничество.

Последни новини в тази категория

Лятното училище на децата от Монтана

2018-06-21

Ако си талантлив и полагаш усилия, имаш шанс да успееш. С това послание започна представянето на  изложбата от Международния конкурс за детска рисунка „Тъпан бие, хоро се вие” пред децата от кв. „Кошарник” - Монтана, участващи в Лятното училище по Програма ЗОВ.

Доказателството, което потвърди встъпителните думи е фактът, че 10-годишно ромско момче от с. Яровнице в Словакия спечели първа награда, състезавайки се 2011 млади художници от 35 държави. Нели Василева – главен експерт „Култура и вероизповедания” в общината, разказа на децата за изложбата и им показа снимката на Себастиян Янув Калея с наградите от конкурса в Монтана.

Това е първото посещение на ромските деца в галерия и за тях беше много интересно, защото оживено обсъждаха пъстрите рисунки.

Общо 19 деца от Основно училище „Георги Бенковски”, които есента ще продължат образованието си в прогимназиален етап в училищата в Монтана, преминаха през допълнително обучение, за да наваксат пропуските си по български език и математика. Учителката им Мария Георгиева сподели, че 13 от тях са посещавали редовно заниманията.

В програмата на Лятното училище бяха включени също посещения на Лапидариума, Античната крепост и етнографския музей в Михайловата къща в Монтана. Истинско приключение за децата беше екскурзията в Берковица и Клисурския манастир, споделя образователният медиатор Бисер Андреев.

Виж повече

Разходка в историята за децата от с. Ивански, Шуменско

2018-06-21

54 ученици от начална степен на Основното училище “Христо Ботев” в село Ивански, Община Шумен се включиха в учебна екскурзия до Плиска и Мадара днес. Инициативата е част от извънкласните дейности в направление образование за посещения на природни забележителности, културни и исторически паметници, които се реализират по проекта на Община Шумен „Взаимодействието с общността – фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция“ в рамките на Програма ЗОВ към Българо-швейцарската програма за сътрудничество.

Децата посетиха старините в първата българска столица Плиска, изслушаха с внимание беседата на екскурзовода и разгледаха музейната експозиция. „Целта на екскурзията е учениците  да получат реална представа за наученото в часовете по предмета “Човекът и обществото” и да усетят духа на българската история“, обясни учителката на трети клас Петинка Стаменова.

В програмата на еднодневната екскурзия бе включено и посещение на Културно-историческия комплекс “Двор на кирилицата”. Според Петинка Стефанова срещата с историята, разказът за буквите, създадени на това свещено за българите място, за светите братя Кирил и Методий, за Борис, покръстителят на българите ще им помогне по-лесно да усвояват знанията по история в следващите класове.

Екскурзията завърши с беседа в музея на Историко-археологическия резерват “Мадара”, а пред Голямата пещера бе организиран пленер. Емоциите от наситения с вълнения ден децата пресъздадоха в рисунки, посветени на историческото минало и красотата на българската природа.

Преживяванията си по време на екскурзията децата ще разкажат в текстове, които заедно с най -добрите рисунки ще бъдат оформени в детска книжка.

Виж повече