Programme ZOV

ZOV Programme has reached thousands of children and young families: results

2019-08-14

Through its work in 6 target regions ZOV Progarmme has reached thousands of children, young women and families.

The numbers say a lot about the four-year work of the ZOV local teams in Shumen, Burgas, Montana, Plovdiv, Sliven and Ruse. See here the general results.

EDUCATION

Number of children in kindergartens (3-6) in newly established groups under ZOV, including groups for Bulgarian lessons- 2 915

Number of pupils (1 - 4 grade) in newly established groups under ZOV - 2 113

Number of participants (children and parents) in events - theatre, cinema and other culture & sport events - 13 796

Number of children in extracurricular activities (children & parents clubs, green schools, trips, museums) - 8 691

Number of parents in campaigns and consultations on education - 10 276

Results in the regions: Montana, Burgas, Shumen, Plovdiv, Sliven and Ruse.

 
HEALTHCARE

Number of general medical exams carried out by GPs/paediatricians and screenings - 18 253

Number of specialised medical examinations, incl. gynaecological examinations - 5 218

Number of medical tests - incl. HIV, syphilis, PAP smear tests, blood tests for dog tapeworms -  2 627

Number of health consultations (health mediators) - 15 012

Number of intrauterine devices - 604

Number of beneficiaries of information campaigns and events, women and health support groups - 19 665

Results in the regions: Burgas, Shumen, Plovdiv, Montana, Sliven and Ruse.

Under the ZOV Programme, 28 schools, kindergartens and health offices were newly built/renovated; 48 health and educational and health mediators have been trained, as well as 700 teachers and mediators.

See more results under the ZOV work in this presentation (in Bulgarian) of the Programme ZOV PMU.

See more

Програма ЗОВ: уроци и препоръки

2019-08-11

Интегрираният модел, използван от Програма ЗОВ, се доказа като успешен и работещ за социалното включване на роми и други уязвими групи. Прилаган в шестте района на Програмата – Русе, Пловдив, Бургас, Шумен, Монтана и Сливен, той може да доведе до реални резултати и в други райони на страната.

Параметрите на този интегриран модел са:

  • Интегрирани мерки - в една и съща общност;
  • Големи градски ромски общности и малки населени места - директен и адекватен достъп;
  • Устойчивостта е планирана още при дизайна на програмите;
  • Промяна на национални политики - релевантност и застъпничество;
  • Подкрепящ мониторинг и изграждане на капацитет;
  • Развитие и укрепване на партньорствата; подобрени включващи мерки.

 

 

Въз основа на работата си на национално и местно ниво Програма ЗОВ извлече специфични уроци:

Национално ниво

  • Интегрираните мерки - да включват образование, здраве, заетост, жилища и инфраструктура;
     
  • Нужно е по-добро междуведомствено сътрудничество при планиране и изпълнение на интегрирани програми;
  •  
  • Необходимост от национално финансиране на Програмите за уязвими групи, за да не се разчита единствено на външно финансиране;
  •  
  • Администрирането на проекти да не е единствено контрол. Необходима е подкрепяща супервизия;

 

  • Нужда от насърчаване провеждането на системно здравно образование в училище;

 

  • Оперативна програма Здравеопазване и по-адекватно финансиране на националните програми в тази област => по добра устойчивост.
  •  

Вижте препоръките на местно ниво в презентацията на екипа на Програма ЗОВ, представен на заключителната й конференция.

Използвайки успеха на подхода и резултатите от ЗОВ, независими експерти правят подобни препоръки за работата по социалното включване на роми и други уязвими групи.
Вижте обобщение на експертката Ива Бонева в презентация, направена през юли 2019:
 

  • Продължаване работата с общини, с целенасочени/прагматични интервенции  за социално включване.
  • Включване на ромите/уязвимите групи в разработването и изпълнението на проекти.
  • Не само достъп до образование и здравеопазване, но и до качествени такива. Поддържане на този труден баланс с различни мерки.
  • Планиране на дейности, намаляващи риска за ефективността и устойчивостта.
  • Да се осигурят необходимите ресурси на ЗУП и ситуирането им на централно място в администрацията.
  • Укрепване на инструментите за мониторинг и оценка и прилагане на теорията на промяната.
  • Планиране  и навременно стартиране на инфраструктурни дейности. Изискване на временни решения за предоставяне на услуги, докато инфраструктурата не бъде въведена в експлоатация.

 

Вижте тук и още една презентация с оценки и препоръки: Дочо Михайлов, консултант по ЗОВ.

See more

Детска градина и училище в Шумен грейнаха в цветовете на дъгата

2019-06-23

Детската градина „Пролетна дъга“ в Шумен и Обединеното училище "Христо Ботев" в село Ивански вече са оборудвани с нови съоръжения за игра.

Те са закупени по проекта на Община Шумен  „Взаимодействието с общността – фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция“, в който градината и училището са партньори. Стойността им 2 000 лева.

Новите шарени пързалки, стени за катерене, тунелчета, детските площадки и пребоядисаната ограда грейнаха обновени и цветни. Весела детска глъч и радостни усмивки изпълват просторния двор на детската градина и обновената площадка на училището.

Съоръженията за игра в детската градина не бяха подновявани от нейното създаване преди 30 години, а в началното училище в село Ивански никога досега не е имало такива уреди за игра.

Промененото и осъвременено пространство ще даде възможност на учителите да организират разнообразни занимания с децата и учениците.

See more

Допълнително оборудване в Детска градина „Пролетна дъга“ и ДКЦ 1

2019-06-06

Продължава обновяването на интериора и игровите комплекси в Детска градина „Пролетна дъга“ в Шумен. Залите за занимания във филиалите на детската градина и новата група в централната сграда бяха обогатени с допълнително закупените  кътове за игра. Интересни и забавни за децата са игрите в лекарския кабинет, кухненския кът и магазина за играчки. Закупени са и нови гардеробчета за дрехите и обувките на децата, нови дидактични шкафове и учителски бюра. Цялостното обновяване на средата с красиви мебели и кътове прави детската градина по-привлекателна за децата и по-приятна за работата на учителите.

За подобряване на здравното обслужване за родителите и с цел осигуряване на устойчивостта по проекта беше закупена допълнително и нова специализирана медицинска апаратура за провеждане на акушеро-гинекологични прегледи. ДКЦ 1 в Шумен и Здравната служба в село Ивански вече разполагат с ново оборудване за АГ кабинета, който функционира като част от планираните дейности в направление здравеопазване. Той е снабден с гинекологичен стол, колпоскоп и електронож.

Игровите кътове и новата специализирана апаратура са закупени със средства, осигурени по проекта на Община Шумен „Взаимодействието с общността – фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция“. Проектът се изпълнява в рамките на Програма ЗОВ на Българо-швейцарската програма за сътрудничество.

See more

Bulgaria Developed a Successful Model for Social Inclusion of Vulnerable Groups

2019-06-04

Closing event of ZOV Programme, supported by the Swiss government

The social integration of Roma and other vulnerable groups in Bulgaria is proven to be successful when it is based on day-to-day work with children and young families, whereby education and health activities target simultaneously one and the same group and are supported by the commitment of state institutions, municipalities and NGOs, educational and health mediators. Over the past five years, this model has been developed and successfully implemented by the ZOV Programme (Health and Education for All) in six regional centers in Bulgaria, with the financial support of the Swiss government.

On 25 June 2019, the ZOV model will be discussed at a national conference in Sofia. Minister of Labour and Social Policy Bisser Petkov, Swiss Ambassador Muriel Berset Kohen and Deputy Minister of Education and Science Denitsa Sacheva will open the event. Deputy Minister of Labour and Social Policy Zornitsa Roussinova will take part in the discussions.

The Programme’s efforts were focused on children and young families from vulnerable groups in Plovdiv, Ruse, Burgas, Montana, Sliven and Shumen who live in extreme poverty and in isolated communities. On the Bulgarian side, the main partner of ZOV is the Ministry of Labour and Social Policy, with the close involvement of the Ministry of Health and the Ministry of Education and Science. The ZOV budget amounts to 8, 088, 500 CHF, of which 6, 920, 000 is the Swiss contribution and 15% is the co-financing by the three partnering ministries.

Six integrated projects were implemented with 30 partners, such as kindergartens, schools, health centers, NGOs, etc. ZOV has endorsed its strategic approach as the most efficient tool for tackling the problems of vulnerable groups: simultaneously targeting education and health activities in the same communities, and working with and through central and local institutions. 

Elena, Assen, Assie and Jesus are kids from the first kindergarten “Nadezhda”, in Nadezhda, the Roma neighbourhood in Sliven, which opened doors at the end of 2018. More than 100 children, aged 3-5 attend the kindergarten and participate in learning Bulgarian, and in arts and sports activities.  „They have dreams as all the children across the world: to become a driver, a princess, a dinosaur hunter or a teacher”, says Kindergarten Principal Katya Valeva who is quite impressed by the rapid progress of her children. Those parents who have earlier dropped out from school, see their dreams come true: kids have a chance to learn and have a better future. Next to the kindergarten, there is a health center hosting GP, paediatric and gynaecological medical offices.

Under  ZOV , in the period 2016-2018, around 2,500 new children aged 3-6, attend kindergarten and pre-school regular classes and additional Bulgarian language training, and 2,113  new children attend 1-4 grades and additional Bulgarian language training. 10,276 educational consultations and motivational meetings with parents were carried out by educational mediators in the 6 regions. In the same period, 23,471 general, paediatric and gynaecological check-ups and screenings took place in the 6 ZOV locations. 15,012 informational health-related consultations were carried out by ZOV health mediators.

 „I believe we achieved many sustainable results with relatively small funding, spent efficiently. Strategically, ZOV focused on practical and reasonable goals, careful planning leading to sustainability and joint work with central and local institutions”, says Irina Faion, ZOV Team Leader. “We do not expect our local partners to be just implementers of the Programme, we jointly addressed and resolved strategic issues. In the course of work, we helped create new skills, motivated them and I hope we did contribute to building up a more positive attitude to vulnerable groups.”  

Thanks to the joint work with state institutions and municipal authorities, most ZOV activities are already sustained, by the support of central budgets allocated to local institutions. Most of the other activities will be supported by national programmes, the EU social and educational operational programmes after 2020 and the Norway/EEA grants mechanism.

See more

Екипите на Сливен и Монтана обменят опит

2019-05-19

Екипът на проекта, изпълняван в рамките на Програма ЗОВ в Сливен, бе на работно посещение в Монтана. Инж. Стоян Марков - ръководител на проекта и заместник-кмет „Икономическо развитие” в общината, координаторът инж.Габриела Симеонова, счетоводителят Велина Дунчева и директорът на Детска градина „Надежда” Катя Вълева се срещнаха с колегите си от проекта „Комплексен подход за ромско включване в Община Монтана”.

Двата екипа дискутираха резултатите от работата си и различни добри практики. При визитата си в новата сграда на Детска градина № 8 „Пролет” в кв. „Кошарник” те обсъдиха проблеми като осигуряването на редовна посещаемост на децата и събирането на таксите. Екипът от Сливен сподели и за въведената при тях Система за електронно централизирано класиране за прием на децата в общинските на територията на общината.

Новата директорка на ДГ № 8 „Пролет” – Монтана Даниела Стоянова и педагози от детското заведение обмениха мисли за методическите си подходи в учебно-възпитателния процес с Катя Вълева от новооткритата ДГ„Надежда“ в едноименния квартална Сливен. В дискусията участваха и координаторът на компонент „Образование” по Програма ЗОВ Александър Герасимов, Лозка Никова - образователен експерт към проекта, Милена Тодорова - главен експерт "Детски градини" в местната администрация.

Заместник-кметът на Сливен инж. Марков се срещна с колегата си от Община Монтана инж. Тихомир Антонов, за да обсъдят интеграционните политики и възможностите за сътрудничество в работата по проекти.

See more

Награди за талантливите ни деца в Бургас

2019-03-12

Талантливите деца от Любителската школа "Шарена палитра" в Бургас, която е подкрепена по Програма ЗОВ, отново показаха своя талант. На Националния конкурс, посветен на 3-ти март, в който участваха над 200 рисунки, Андон Маринов (11г.) се класира на първо място! Втори бе Йоско Маринов (10 г.), а Красимир Мехмед (11г.) получи поощрение получи Красимир Мехмед-11г.

В Националния конкурс" Водата е живот" малките таланти показаха своето виждане за околната среда и водата, като завоюваха първи места - Ани Стоянова (13 г.) и Красимир Мехмед (11г.). Те ще получат наградите си на специална церемония на 15 март в изложбената зала на Съюза на художниците в града.

Не по малка гордост за школата бяха и грамотите от Националния конкурс за кукери - с. Стража. Благодарение на проекта и с подкрепата на общността в града, младите таланти продължават да развиват талантите си в Народно читалище "Хр.- Ботев 1937"-Бургас, с ръководител Атанаска Желязова.

През месец май на децата им предстои участие в голям пленер в гр. Сливен, също и през юни на пленер в Сарафово, Община Бургас.

Децата от "Ателие за приказки" с ръководител педагога Мария Стоянова по проекта успешно пишат своите литературни произведения и участват в литературни конкурси.

See more

Педагози от Монтана се обучаваха по Програма ЗОВ

2019-02-28

Педагози участваха в двудневно обучение по проект „Комплексен подход за ромско включване в Община Монтана”, изпълняван по Програма ЗОВ. Александър Герасимов – директор „Хуманитарни дейности”, Лозка Никова – главен експерт „Училища”, Милена Тодорова – главен експерт „Детски градини”, директори и учителки от Детска градина № 5 „Дъга” и Детска градина № 8 „Пролет”, както и от филиалите й в селата Габровница и Вирове, се включиха в семинара. Двете детски градини са партньори на общината по Програма ЗОВ.

По време на обучение бяха дискутирани теми като привличането и задържането на децата в градините, ползите от десегрегираното образование и партньорството с родителите.  Полезни за аудиторията бяха анализираните добри практики от България и чужбина, които кореспондираха с важни проблеми на ранното детско развитие.

Обучителите Боян Захариев и Илко Йорданов от Институт „Отворено общество” бяха подготвили интересно интерактивно обучение, което допринесе за избистрянето на нови идеи за обогатяване на педагогическата практика в работата с ромските деца.

Боян Захариев и Илко Йорданов умело актуализираха съществуващите ни  професионални компетентности за прилагане на модели, техники и технологии за игрово взаимодействие при деца-билингви за по-успешното и ефективно овладяване на българския език при децата от ромски произход“, – сподели Иванка Христова – директор на ДГ № 5 „Дъга”. „Те ни представиха методи, подходи и идеи за включване на семейството в живота на детската градина, което би довело до позитивната нагласа на родителите към образователната институция, а оттам и за премахване на проблемите като недоверието към детската градина и екипа, който работи с децата им; нередовното посещение на децата; незаинтересоваността на родителите към образователната интеграция; слабото владеене на българския език и затруднения в комуникацията и др. Обучението ни помогна да си дадем сметка за това, колко е важно сътрудничеството между учители и родители и защо това е необходимо условие за образователната интеграция на ромските деца. Така стигнахме до извода, че чрез създаването на  взаимно  доверие, уважение и толерантност, печелят не само децата, но и цялото  ни общество, защото каквито взаимоотношения създадем между нас възрастните, такива ще възпитаме и у децата.”                                                                                      

Семинарът по Програма ЗОВ бе организиран на 23 и 24 февруари 2019 във Вършец.

See more

Кога ще бъде понеделник, за да отида отново на градина?

2019-01-28

Близо 90 деца са записани в детска градина „Надежда“ в квартал „Надежда“ в Сливен, която бе открита преди два месеца.

Градената вече се превърна в любимо място за децата. Мнозина от тях питат кога ще минат събота и неделя, за да дойдат отново в градината при новите си другарчета, любимите играчки и учителките. Работят четири градински групи и две яслени, като средната посещаемост е около 15 деца в група.

И само след няколкомесечни занимания вече виждаме първите резултати: децата, които за първи път в живота си посещават градина, вече са овладели първи умения – поздравяват, мият ръчичките си без подкана, знаят стихчета и песни. Чувстват се наистина като у дома си, разказват учителите.

Децата имаха и първо представление, на което се справиха блестящо: за ромския празник Банго Васил (ромската Нова година) те представиха традиционните за празника обичаи, стихчета, песнички и хорца. През деня майките приготвиха ромски ястия, характерни за празника им, които всички опитаха в края на тържеството. Страхотен празник и голямо преживяване за деца и родители! Както и за учителите, които вложиха много усилия в работата с децата. 8 учители и 8 помощник – възпитатели, както и 4  медицински сестри се грижат за децата в градината и яслата.

Първото съвместно мероприятие "деца-родители" беше коледното тържество, което бе изпълнено с много радостни емоции. Ще го помнят завинаги: това бе тяхното първо коледно тържество в градината!

Детска градина „Надежда“ бе официално открита в края на ноември 2018 година като част от първата по рода си в квартала многофункционален комплекс за образование, култура и здравеопазване, изградена по Програма ЗОВ (Здраве и Образование за Всички).

See more

Отличничка от Университета обучава ромските деца в кв. „Кошарник“

2019-01-16

Вече пета година Деница Георгиева обучава ромските деца в монтанския квартал „Кошарник“. 27-годишната .Деница е ярък пример за това, че едно ромско момиче може да успее. Ключът към успехът е образованието. За учителката в ДГ № 8 „Пролет” децата са дар от Бога. „Не напразно в Библията  пише да бъдем като децата. Децата са чисти, искрени, бързо се сприятеляват и бързо прощават,” казва тя.  Мотивът й да избере професията на детски учител е желанието й да помага на  децата да се изграждат като личности.

С какво Ви привлече детската градина в кв. „Кошарник”, след като с Вашето образование и отлична диплома можете да работите във всяка една детска градина?

  • Аз съм първата, която завърших магистратура по педагогика с пълен отличен успех. Искам да  бъда ролеви модел за моята общност. Смело мога да твърдя това, защото след като завърших и започнах работа  в ДГ № 8 „Пролет“ в кв. „Кошарник”, вдъхнових  още млади хора  от квартала. Някои от тях вече са завършили успешно и  работят като учители в детски градини и училища, а някои в момента се обучават. Това са Жанета Ангелова, Петрана Ташкова, Антоанета Антонова, Бетина Бойкова, Теменужка Емилова, Петя Димитрова. От скоро започнаха да учат и майки с деца.

Нека докажем, че

РОМИТЕ СЪЩО МОГАТ ДА УЧАТ, ДА РАБОТЯТ И ДА СА ДОСТОЙНИ ГРАЖДАНИ

в държавата ни.

  • Какви качества трябва да притежава един съвременен педагог, за да е успешен?
  • Като всеки съвременен педагог използвам различни иновативни методи за работа с деца и се стремя да съм в синхрон с актуалното и новото.
  • Кои Ваши лични  качествата и уменията най-много Ви помагат в работата Ви?
  • Личните качества, които ми помагат в работата е силната вътрешна мотивация и  позитивно отношение.  Компютърната грамотност ми помага за работа с децата също. Умението за работа в екип, пък ми дава възможност да се сработя с колегите.
  • Виждате ли около себе си педагози, които имат тези качества?
  • Разбира се! Заобиколена съм от  професионалисти и от млади, много мотивирани бъдещи колеги, които се обучават в момента.
  • Какъв трябва да е подходът на учителите към ромските деца, за да има успех в работата с тях?
  • Ромските деца са си деца. Подходът към тях трябва да е  като към всяко едно дете. Освен добре образован, всеки съвременен педагог трябва да изпитва любов към децата, към всички деца, не само към определени етнически групи.
  • Какви методи използвате в работата си с децата, за да се забавляват и да усвояват знанията и да развиват уменията си с лекота?
  • Ние имаме нова сграда, построена миналата година по европейски стандарти по Програма ЗОВ. Проектът на Община Монтана по ЗОВ, съфинансиран от Швейцария, в рамките на Българо-швейцарската програма за сътрудничество, реши един наболял проблем -

    В КВ. „КОШАРНИК” И СЕГА ИМАМЕ СЪВРЕМЕННО УЧЕБНО ЗАВЕДЕНИЕ.

Новата сграда на нашата детска градина ни предлага  възможност да работим пълноценно и да използваме различни иновативни методи.  Занималните са с много и най-различни видове интерактивни и образователни  играчки.  Има интерактивна дъска, три детски площадки с ергономични и безопасни уреди, също така  добре оборудван физкултурен салон, както и концертна зала, където децата  показват своите таланти пред родителите си и пред гости на градината.

  • Според вас нужно ли е родителите също да се обучават? Как?
  • Нужно е  да се провеждат обучения в кварталите, за да се повиши родителския капацитет на ромските семейства. Това ще помогне на обществото.Нашата детска градина може, да осигури мястото на провеждане на такива обучения и някои от учителите можем да сме говорители на полезни и интересни  и полезни теми.
  • Коя е най-сериозната грешка, която допускат учителите в отношението си към децата и ги отблъскват от учебния процес?
  • Винаги отговорността за резултата от обучението е на възрастния и не можем да виним децата. Децата усещат, когато някой ги обича и се грижи  истински от сърце за тях и обратно.
  • Работата с малки деца изисква енергия и търпение. За Вас тя е източник на нови сили ли е или на изтощение?
  • Децата са изпълнени с енергия,  те са емоционални, вълнуващи се, постоянно търсят новото и различното. Така се чувствам и аз когато работя с тях .
  • Какви трудности срещате с възпитаниците Ви?
  • Нередовната посещаемост е най-голямата трудност.

ТАКСИТЕ СА НАЙ-СЕРИОЗНИЯТ ПРОБЛЕМ В НАШАТА ДЕТСКА ГРАДИНА.

  • Как преодолявате тези трудности?
  • Свързваме се  с организации и  фондации, които да покриват таксите на крайно бедни деца на таксите, но все още този проблем си остава под въпрос.
  • Какво трябва да се случи, за да пожелаете да смените професията си?
  • Засега нямам такива намерения, но съм убедена, че човек се учи цял живот.
  • Какви цели си поставяте за Вашето професионално развитие?
  • Да се развивам в област на педагогиката чрез професионални квалификации. Да участвам в организации и обучения, свързани с образованието.

Деница Георгиева-Борисова e бивша възпитаничка и настояща учителка в Детска градина № 8 „Пролет“ – Монтана, която работи по Програма ЗОВ. Деница е завършила бакалавърска степен по специалност „Предучилищна педагогика и английски език” във Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“ - филиал Враца. Деница завършва с отличен успех и магистратура в същия ВУЗ по специалност „Предучилищна и начална училищна педагогика”. „Тя е нашата гордост!” – категорична е директорката на детското заведение Емилия Коцева.

 

See more

Програма ЗОВ обхваща нови ромски деца в Монтана

2018-10-09

      Общо 26 са новозаписаните момичета и момчета в Детска градина № 8 „Пролет” в монтанския квартал „Кошарник”. Просторната и модерна сграда на детското заведение бе построена по проекта „Комплексен подход за ромско включване в Община Монтана”. Във филиала с. Габровница са постъпили 42 нови деца, като 9 от тях са от съседното село Вирове. Само двама са новите възпитаници на филиала в с. Безденица.

      Детска градина № 5 „Дъга“ в Монтана е посещавана от 7 нови деца от ромски произход. Със 7 е намалял броят на пътуващите от кв. „Кошарник” деца, които се обучават в тази детска градина. Сега те са общо 15. „Каквито и мерки да предприемахме, за да задържим децата, след като условията, които предлагаме са толкова добри, колкото и в ДГ № 8 в същия квартал, родителите предпочитат децата да посещават нова детска градина без да пътуват с автобус, което не е комфортно особено през студените месеци”, споделя директорката Иванка Христова. Тя допълва, че в групите за допълнителна работа са обхванати 5 деца на възраст 3- 4 г. При 5- и 6-годишните в заниманията са включени 14 деца. Допълнителните занятия за компенсиране на пропуски в знанията по български език са поверени на педагог със солиден опит в работата си с мултиетнически групи.

      Нови ученици се присъединяват към класовете и групите по интереси към Програма ЗОВ – Монтана. И през тази учебна година по проекта работят четири групи в Основно училище „Св. св. Кирил и Методий”- с. Габровница. 8 нови ученици се присъединиха към заниманията по български език и литература трети клас. Допълващото обучение при Даниела Маринова компенсира пропуските на децата в овладяването на българския език. Впечатлени от постиженията на връстниците си, още 19 деца от ромски произход се включиха в трите групи за дейности по интереси. Извънкласните занимания са по изобразително изкуство, художествено слово и танцов състав. Учениците представят изложби и участват с изпълнения на празници и фестивали.

        Учениците в Габровница рядко и то само по много съществени причини отсъстват от занятията на групите, уверява директорката Бисерка Фильова. Тя смята, че освен интересните дейности, различни от тези в редовните часове на училището, и работата на образователния медиатор допринася за редовното присъствие на децата.

     Двама са новите второкласници в най-старото училище в Монтана - Първо основно училище „Св. св. Кирил и Методий“, което също е партньор по Програма ЗОВ. Освен с професионализма на преподавателите, ,задържа в класните стаи възпитаниците си с привлекателна среда. „Малката сграда на основното училище е ремонтирана това лято. Класните стаи и коридорите са изцяло променени. Във всяка стая вече има мултимедия, а в цялото училище и интернет. Учителите и учениците ще могат да се възползват и от електронните учебници. Нашето училище е единственото в града, в което звънеца за начало и край на часа бие с музика, подбрана от учениците”, казва Елена Неделкова, която има опит в работата с ромски деца. Двете с Димитрана Илиева провеждат допълнителните часове. „Учениците от трети  и  четвърти клас са с почти еднакви възможности и съответно пропуски, което улеснява работата. Усилията бяха насочени към подобряване на четивната техника , правописа и краснописа. Бяха закупени и три помагала „Четене с разбиране”, „Сборник задачи” и „Голямата ваканция”. Те улесняваха работата, защото в тях има достатъчно задачи, които да комплексират пропуските на учениците.

       По-големи трудности срещат третокласниците в обучението по математика. „Не всички владеят таблицата за умножение, бъркат реда на действие  в числови изрази, не решават текстови задачи, но пропуските до голяма степен бяха преодолени”, споделят учителките.

        Според Неделкова осемте ученици в първи клас не покриват стандартите на държавните образователни изисквани. Всичките ученици имат пропуски със знанията си за българската азбука. Заниманията бяха насочени към това децата да научат за първо време азбуката, за да можем да продължим да взимаме нов материал, които децата на усвоят. „Радостно е, че децата работят с желание, проявяват стремеж към преодоляване на пропуските и посещават редовно заниманията. Това е предпоставка за още по-добри резултати постигане на целите, които сме си поставили”, споделят учителките.

         Усилията на учителите и медиаторите, работещи по Програма ЗОВ, са насочени и към повишаване на родителския капацитет и мотивацията на родителите да осигуряват редовното присъствие на децата си в занималните и класните стаи.

         Директорката на ДГ № 5 „Дъга” Иванка Христова е откровена, че при тях тези усилия все още не дават очакваните резултати. „За съжаление само около 30 % от всички ромски родители посещават общите родителски срещи. При индивидуалните разговори с тях се чувства липсата на самочувствие, което е типично и за децата им. При общи празници на групата или на градината ромските родители са доволни и горди от представянето на техните деца и за момента по-общителни с учителите”, споделя Христова. „Родителите от кв. „Кошарник” също са гости на открити педагогически ситуации, на тържества и моменти за съвместна работа на родители – деца. Те майсторят заедно сурвачки за Коледа и мартеници за 1 март, а на празници се организират съвместни дейности,” разказва директорката  на ДГ № 8 „Пролет” Емилия Коцева. Аналогична тенденция забелязва и Бисерка Фильова от основното училище в Габровница: „Родителите, които пропускат родителски срещи, с удоволствие посещават и участват в дейностите по проекта и в изявите, подготвени от децата в групите.”

      Очевидно тези празници са не само повод децата да се изявят, но и подходяща форма да бъдат привлечени родителите и възможност за разговори с тях по всички актуални теми и обсъждане на всички  проблеми, чието разрешаване трябва да бъде обща грижа.

 

See more

Студенти от Берн се запознаха с добри практики за интеграция на ромите в Монтана

2018-09-12

Студенти и преподаватели от специалност „Социални дейности“ на Университета в Берн -  Швейцария, посетиха днес новопостроените Детска градина № 8 „Пролет” и Здравнно-консултативен център в ромския квартал „Кошарник” в Монтана. Те се запознаха с целите и дейностите по проекта „Комплексен подход за ромско включване в Община Монтана“, финансиран от Българо-швейцарската програма за сътрудничество по Програма ЗОВ (Здраве и Образование за Всички).

Александър Герасимов – директор „Хуманитарни дейности” в Община Монтана и координатор "Образование" по проекта, и д-р Валерия Тодорова – координатор „Здравеопазване”, представиха дейностите в двете направления и постигнатото до момента. Най-осезателният резултат е именно новата просторна и модерна детската градина, която впечатли младите гости от Швейцария. Ирина Файон - ръководител на Програма ЗОВ, даде позитивна оценка на интеграционните политики и активността на общината за приобщаването на ромите.

Въпросите на 24-мата студенти и на техните преподаватели бяха насочени към устойчивостта на проекта, финансирането на предучилищното образование, мерките за повишаване на обхвата на подлежащите на обучение деца и на редовната посещаемост, допълнителните здравни грижи. Те проявиха интерес и към работата на медиаторите по проекта. Бисер Андреев – образователен медиатор, бе откровен: „Трудно е да се работи в общността, защото образованието не е важно за  маргинализираните и крайно бедни групи в нея. Но ние не се отказваме. Ролята ни е да осъществяваме връзката между семействата, от една страна, и детската градина и училището, от друга, за да убедим родителите да осигуряват редовното присъствие на децата им. Настойчиви сме. Показваме им положителните примери. Има напредък. Мотивираме децата и чрез извънкласните дейности по Програма ЗОВ. Те с голяма радост посещават заниманията по танци тук в Кошарник.”

Директорката на ДГ „Пролет” Емилия Коцева посочи, че 75% от посещавалите детското заведение в ромския квартал са завършили средно образование. Тя е убедена, че именно обстоятелството, че са овладели тук български език и са изградили учебни навици, е допринесло за успешното им интегриране в училище и за добрия старт в живота им. Тя не пропусна да се похвали, че три от бившите възпитанички на детската градина са завършили ВУЗ и вече са се върнали тук като учителки.

Петър Цветанов – координатор на Националната мрежа на здравните медиатори, която е партньор по проекта, представи основните им дейности. Той акцентира на информационните кампании и профилактичните прегледи, насочени предимно към майчино и детско здраве. Соня Руменова разказа за казуси от своята практика. Като свое безспорно постижение тя посочи факта, че е успяла да убеди 8 жени колко важна е контрацепцията и те си си сложили спирали.

Придружавани от здравните медиатори, швейцарските студенти проведоха наблюдение в кв. „Кошарник”.

See more

Весел детски празник в Шумен на 1 юни

2018-06-01

Петдесет ученици от Основно училище “Хр. Ботев” в село Ивански участваха в празничните прояви по случай Международния ден на детето – 1 юни, организирани от Община Шумен.

Част от тях се включиха в игрите и забавленията в парк “Студентски”, където гледаха изпълненията на вокални и танцови състави към Младежкия дом в Шумен и атрактивни демонстрации с ролери. По-големите ученици пожелаха да посетят концерт в Драматично-кукления театър “Васил Друмев” и да се насладят на златните песни на България с участието на Шуменския симфоничен оркестър, Детския хор “Бодра песен” и пианиста Георги Милтиядов под диригентството на Левон Манукян. Концертът беше посветен на 55 години от създаването на хора, а  гост-солист бе един от най-обичаните български певци и приятел на шуменския хор Орлин Горанов. Прекрасната музика и любимите детски песни предизвикаха истинско вълнение у децата, които пяха заедно с хористите и бурно аплодираха техните изпълнения.

Посещението бе организирано от Община Шумен като част от дейностите за интегриране на рисковите групи от населението и включването им в публични културни прояви по проекта “Взаимодействието с общността – фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция“ по Програма ЗОВ на Българо-швейцарската програма за сътрудничество.

Празникът на първи юни бе зареден с много нови емоции, с игри и забавления през целия ден. Проявите по повод Международния ден на детето в село Ивански започнаха по-рано в двора на училището с празничен спектакъл с участието на изпълнители от детския театрален състав „БИС - Шумен. Весел смях и настроение изпълниха и двора на детската градина “Пролетна дъга” в Шумен, където беше организирана приказна клоунада по случай Международния ден на детето първи юни от Детския център за забавления “Смехорани”, София. Сто деца от градината получиха и подарък – топка и комплект играчки.

See more

Последен учебен ден в Столипиново

2018-05-31

С изложба и празнично представление отбелязаха края на учебната година в Детска градина „Лилия“ и Начално училище „Найден Геров“ в кв. Столипиново. Двете учебни заведения са партньори на Община Пловдив по проекта на Програма ЗОВ „Всички заедно: за по-добро образование и здраве“.

В последния учебен ден в коридорите на Начално училище „Найден Геров“ бе открита изложба с рисунки на четвъртокласници. Творбите са създадени от учениците по време на техните занимания по изобразително изкуство, които се провеждат в рамките на проектните дейности. Виолета Георгиева, учител по изобразително изкуство, въвежда децата от кв. Столипиново в света на изкуството и творчеството, като ги запознава с различни техники за рисуване и ги насърчава да проявяват своята креативност при създаването на всяка нова картина. Часовете по изкуство са любими за повечето ученици. През учебната година те нарисуваха много красиви творби, като на изложбата бяха представени само част от тях.

Събитието завърши с награждаване на най-старателните и талантливи малки художници, които още отсега с нетърпение очакват новите занимания по изобразително изкуство през следващата учебна година.

И докато учениците от Начално  училище „Найден Геров“ си казваха „Довиждане“ обградени от своите картини, в съседната Детска градина „Лилия“ бе организирано тържествено изпращане на деца от подготвителна група, които наесен ще тръгнат на училище в първи клас. Събитието се превърна в истински празник за деца и родители от кв. Столипиново. За това се бяха погрижили преподавателите от детската градина, които заедно със своите възпитаници бяха подготвили красива артистична програма.

В края на тържеството бе разрязана празнична торта, а бъдещите първокласници получиха ранички с логото на Програма ЗОВ.

See more

Близо 500 деца преминаха през Центъра за развитие на общността в Средец

2018-05-30

Близо 500 деца са преминали през Центъра за развитие на общността в гр. Средец за една година от създаването му. Сградата бе изцяло ремонтирана  и обзаведена в рамките на проекта на Община Бургас по Програма ЗОВ и бързо бе изпълнена със съдържание, със занимания за малчуганите и техните родители.

Координаторите в Средец успяха да постигнат устойчивост и в момента над 160 деца на възраст между 7 и 12 години редовно посещават Центъра.

Сформирани са четири клуба по интереси – „Инфо“, „Спорт“, „Арт“, „Музика и танци“. Сериозно внимание се обръща и на образованието и децата са разделени в четири групи, в които получават допълнителни знания по български език и математика. От откриването на обновената сграда през април 2017 досега бяха организирани близо 60 дискусии на здравна и образователна тематика.

Внимание се обръща и на родителите. В клуба „Отговорен родител“, участват 10 – 15 души, а над 100 са обхванати през миналата година. С тях се работи за повишаване на отговорността им относно възпитанието на техните деца. Над 360 родители са консултирани, за посещават децата им учебните занятия редовно и как да бъдат преодоляни честите отсъствия.

Затова и от Центъра за развитие на общността могат да се похвалят с добри резултати. Местните експерти заедно с образователните медиатори Марийка Рачева и Бинка Ангелова успяха да върнат в класните стаи 20 деца, които са отпаднали от  училище.

Имаме трудности относно комуникацията, а и не винаги родителите ни сътрудничат, но с упорство и правилен подход постигаме резултати“, споделя координаторът на проекта в Средец Зюмбюла Маринова. Тя е убедена, че тези дейности трябва да продължат и след края на даден проект, за да се види ефектът от тях. „Иначе всичко, което сме постигнали досега, ще се обезсмисли“, категорична е Маринова.

Такъв ангажимент е поет и от Община Средец, която ще продължи да финансира дейностите по приоритетите „Образование“ и „Здравеопазване“ и след края на проекта по Програма ЗОВ.

See more

Деца от Шумен пресъздадоха народните обичаи на Гергьовден

2018-05-03

С празника „Заедно празнуваме под дъгата“ деца и родители от детската градина „Пролетна дъга“ в Шумен пресъздадоха обичаите на Гергьовден. Гергьовден, Хъдърлез и Едърлезe, празнуван българи, турци и роми, се свързва със събуждането на природата.

Много положителни емоции и настроение внесоха децата и родителите, които пресъздадоха обредните традиции на празника и участваха заедно в музикално-танцови композиции, връзваха живи цветя и здравец и се люляха на пъстри Гергьовски люлки. Така те показаха, че българи, турци и роми могат да живеят и празнуват заедно независимо от различната си етническа принадлежност.

В обръщението си към публиката директорката на ДГ „Пролетна дъга“ Ивелина Пенчева разказа, че Гергьовден, Хъдърлез и Едърлезe имат много еднакви символи и се празнуват почти по един и същ начин, макар и на различни езици. „И ние ги празнуваме обединено, защото в нашата градина има от всички етноси. Всички хора сме еднакви и за това и празниците ни сближават.“

“Събират се билки, домовете се закичват с букови клонки за здраве и берекет. Готви се агнешко месо, правят се и гергьовски люлки, където момците люлеят момите, а после започват и веселбите. Това е българската традиция и учим децата си да я продължат”, обясни Павлина Янева, баба на две бивши възпитанички на детската градина. Валя Миткова от ромски произход, майка на едно от децата, сподели, че няма разлика между българската и ромската традиция в празнуването на 6 май.

В края на тържеството ръководителят на екипа по проекта „Взаимодействие с общността, фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция“ Христина Баева поздрави участниците. Връчени бяха награди на авторите на най-добрите творби от конкурс за детска рисунка. 25 деца получиха комплект с пособия за рисуване.

Събитието бе организирано от Община Шумен и се проведе в рамките на проекта „Взаимодействие с общността, фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция“ по Програма ЗОВ към Българо-швейцарската програма за сътрудничество.

See more

Реалната интеграция се постига с устойчивост:Примерът на Бургас

2018-04-22

Изцяло нова сграда за предучилищно и начално училищно образование, оборудвана и обзаведена; проведени професионални обучения и тренинги с преподавателите; действащ екип от образователни медиатори; регулярни срещи с родители, деца и преподаватели и много малчугани, върнати отново в класните стаи.

Това е кратката равносметка за по-малко от три години в направление Образование и то само в гр. Бургас за свършеното по Интегрирания проект за социално включване на ромите и другите уязвими групи в общините Бургас, Средец и Малко Търново, изпълняван в рамките по Програма ЗОВ (Здраве и образование за всички), съфинансиран от Българо-швейцарската програма за сътрудничество.

Сградата, която отвори врати през септември 2016 г., вече е тясна за учениците, които я посещават, споделя директорът на Основно училище „Христо Ботев“ Радостина Ботушанска. Над 100 деца допълнително бяха обхванати и приобщени към образователния процес, след като в сградата започнаха да се обучават подготвителните групи с пет- и шестгодишните деца. Общо, в двете групи, тази година бяха приети 170 деца.

Тази година приехме 4 групи шестгодишни и 3 групи петгодишни деца, а преди имахме само две групи. С новата сграда се решиха много проблеми. Децата вече не само имат игри на улиците, а и сериозни учебни занимания. Това е много важно за квартала, преди нямаше къде да отидат“, пояснява Ботушанска.

Капацитетът и на новата сграда, изградена по проекта, е запълнен на 100%, а родителите имат желание децата им да посещават училището. Ефектът е констатиран и от експерт на Министерството на образованието и науката, който при посещението си миналата седмица е намерил сериозна промяна и в знанията и поведението на децата.

За да има успех, нещата не трябва да спират дотук, както и след края на проекта“, пояснява Радостина Ботушанска.

С това е съгласна и ръководителят на проекта Магдалена Япаджиева:

Началото беше трудно, защототрябваше да накараме различните участници в проекта да работят в синхрон и с желание, за да имаме реален ефект. Благодарение на добрата работа на ръководството на училището, на ентусиазма и отдадеността им, успяхме да върнем доста деца в ОУ „Христо Ботев“. Сериозна е заслугата и на образователните медиатори към фондация „Областен ромски съюз“, които работят на терен и заедно с родителите“.

Тримата медиатори правят редовни срещи с хората от общността в клубовете „Отговорен родител“ и „Активен родител“. Процесът не е лесен, затова променяме начина на общуване и въздействие в движение, пояснява Десислава Тенева. Една от идеите им е да сменят ролите и чрез открити уроци да поставят родителите на мястото на преподавателите. Механизмите за връщане на децата, както и спирането на детските надбавки нямат ефект върху общността, затова ги убеждаваме от важността на образованието и им показваме реалната полза от него, добавя Тенева. Тя и нейните колеги са успели да върнат не едно и две деца в училище, убеждавайки и родителите, и самите малчугани. Важно е, обаче, този процес и проектът в тази насока да продължи, защото интеграцията не е дейност, която има начален и краен срок.

See more

Бургаски таланти от „Победа“ печелят успехи с изкуството си

2018-03-09

Малките бургаски таланти от школите по изкуства към Народното читалище „Христо Ботев 1937“ в Бургас продължават да жънат успехи на различни конкурси по изобразително изкуство. Дейността на Любителската школа „Шарена палитра“ се финансира по Интегрирания проект за социално включване на ромите и другите уязвими групи в общините Бургас, Средец и Малко Търново, изпълняват в рамките на Програма ЗОВ.

На скорошния конкурс „140 години от Освобождението на България от османско иго“, организиран от Община Бургас и Народно читалище „Фар 1946“, малките художници от школата „Шарена палитра“ спечелиха четири награди. 11 – годишните Зоя Христова и Антон Николов заеха първо място, 12 – годишната Ани Чолакова – трето, а 10 – годишният Георги Асенов получи поощрителна награда.

Възпитаниците на художествения ръководител Атанаска Желязова от Любителска школа „Шарена палитра“ се представиха отлично и на Общоруския конкурс „С хармония с природата“. Мария Маринова спечели второ място в категория „живопис“.

„Нашата мисия е, че всяко дете има право на равен старт в живота, право да учи и твори и да споделя мечтите си, които са безценни“, споделя Атанаска Желязова.

Отлично представяне постигнаха децата и на 9-ия Международен конкурс „Обичам моята родина“, организиран от Дружество „Русофили“ и Съюза на българските учители. Той се провежда в рамките на шест месеца, в които всяко дете рисува по една картина месечно. В първия му кръг 12 – годишната Мария Йорданова се класира на трето място, а в следващия зае и първо. 11 – годишната Калинка Янкова бе втора. В третия кръг 10-годишният Красимир Мехмед се класира трети.

Децата продължават да творят в читалище „Христо Ботев“ в бургаския квартал „Победа“, което също беше ремонтирано в рамките на Интегрирания проект за социално включване на ромите и другите уязвими групи в общините Бургас, Средец и Малко Търново.

 

See more

Търсим здравен медиатор за района ни в Монтана

2018-03-03

Проектът ни в Монтана „Комплексен подход за ромско включване в община Монтана“ по Програма ЗОВ търси здравен медиатор за кв.“Кошарник. Конкурсът се организира от Национална мрежа на здравните медиатори”(НМЗМ) в партньорство с Община Монтана.

До 17.00 часа на 15 март 2018 кандидатите трябва да подадат лично в деня на интервюто или електронно на адрес info@zdravenmediator.net следните документи: автобиография, мотивационно писмо и копие от дипломата си за завършено средно образование.

Основните изисквания към кандидати са:

•          Завършено минимум средно образование;

•          Принадлежност към местна уязвима етническа общност

•          Познаване на здравните и социални проблеми на общността

•          Владеене на езика на общността

•          Комуникативни умения

•          Компютърна грамотност (MS Word, Internet)

Конкурсът ще премине в два етапа:  по документи и интервю с одобрените по документи.

Подборът ще бъде направен на 16 март 2018 г. от 09.00 часа,  ОМЦ-Монтана: ет. 4, к-т 401.

Одобреният кандидат ще премине да премине двуседмичен интензивен курс на обучение в Медицинския университет - София в периода.

Ролята на здравния медиатор е да бъде посредник между уязвими групи и здравни и социални служби; до помага на незапознатите със здравната система да получат достъп до здравни услуги; да работи с общопрактикуващите лекари и други здравни специалисти и институции за повишаване на имунизационния статус на децата; да участва в организирането на здравни кампании.

Информация за професията „здравен медиатор“ и подбора можете да получите  на www.zdravenmediator.net и тел: 0897 948 208.

Вижте тук пълния текст на обявата.

See more

Изложба на детски рисунки в Столипиново

2018-02-14

Откриването на изложба с творби на ромски деца се превърна в празник в двете начални училища „Кирил Нектариев“ и „Найден Геров“ в кв. Столипиново. Пред родители, съученици и гости децата представиха и кратка музикална програма с песни и танци, които бяха подготвили с помощта на своите учители като част от допълнителните извънкласни занимания, реализирани в рамките на проекта на Програма ЗОВ в Пловдив.

Картини, апликации, оригами и произведения на приложното изкуство, създадени от малките художници бяха разположени в импровизирано изложбено пространство в коридора на втория етаж на училище „Кирил Нектариев“, където бе изнесен и празничният концерт.

Представлението бе в коридора, тъй като все още в нито едно от училищата в кв. Столипиново няма подходящ салон за публични прояви. Това обаче ще се промени. По проекта на Община   Пловдив в рамките на Програма ЗОВ вече започна изграждането на Образователен център с помещения за общностни събирания, извънкласни дейности, изкуства и спорт.

В края на тържеството малките художници получиха грамоти за своята прекрасната работа, като по този начин бяха насърчени да продължават да творят.

See more

Работни разговори по ЗОВ-проекта в Шумен

2018-02-09

Ирина Файон, ръководител на Програма ЗОВ и Герасим Герасимов, програмен директор към Швейцарското посолство в България разговаряха с кмета на Шумен Любомир Христов за изпълнението на проекта на Община Шумен в рамките на ЗОВ. В срещата участваха и представители на Националното координационно звено по Българо-швейцарска програма за сътрудничество.

Кметът Христов благодари за помощта, която швейцарската страна оказва на общините за интегриране на ромите, за привличане и задържане на децата в детската градина, за подкрепата на семействата за образованието на децата си и за обновяване на базата, в която те се обучават. Според него това е едно от важните неща, които задържат децата в системата, а по-добрите условия и грижата за тях мотивират семействата им. По думите на Ирина Файон строителните дейности по проекта вървят по план, дори по-бързо от планираното. Тя благодари на общината за съдействието, което екипът по програмата получава.

Ръководителят на програмата Ирина Файон бе един от първите посетители на изложбата от рисунки, подредени във фоайето на детска градина „Пролетна дъга“ в Шумен. Над 150 деца и ученици участваха в конкурса “Зимни приключения”, обявен от екипа на проекта за децата от Детска градина „Пролетна дъга“ – Шумен“ и Основно училище „Христо Ботев“ – с. Ивански. Тя поздрави малките художници за тяхното старание и за прекрасните творби, а по-късно присъства на едно от занятията в новата група, чиято сграда бе основно ремонтирана и оборудвана с нови мебел. Работата на учителите и на образователните медиатори за привличане на ромските деца в градината получи висока оценка. От средата на декември 18 нови деца вече посещават детската градина.

По-късно гостите се включиха в дискусията за агресията сред децата и ролята на семейството и училището за предотвратяване на подобно поведение. Тя се състоя в училището за родители в новия Учебен център в село Ивански и в нея участваха 35 млади майки от селото.

“За нас връзката с училището и авторитетът на преподавателите са много важни. Тук учителите наистина са всеотдайни, децата ги обичат и им се доверяват. Моят син завърши осми клас в това училище и сега продължава образованието си в Шумен,” сподели Теменужка Веселинова. Според родителите един от начините да се предотвратят подобни случаи е да има повече места, където родители и деца да се занимават заедно, повече пространства за игра, детски площадки и игрища, за да могат да спортуват.

В съседната класна стая на центъра в т.н. “наваксващи училища” под формата на интерактивна игра “Хитър Петър” осемнайсет четвъртокласници развиваха своите умения да разказват истории, да описват образи на приказни и литературни герои, да обогатяват своите езикови знания и речеви умения. В отговор на въпрос ще продължат ли образованието си, всички обещаха да учат най-малко до десети клас и на всяка цена да получат професия.  

Гостите посетиха и Здравната служба в селото, където със средства по ЗОВ бе направен цялостен ремонт на първия етаж. В момента се оборудват АГ-кабинет, педиатричен кабинет и манипулационна. Специалист-гинеколог и педиатър ще преглеждат младите жени и децата от селото по два пъти в месеца, обясни координаторът здравеопазване по проекта Людмила Андреева.

 

See more

Нова група в Детска градина “Пролетна дъга” в Шумен

2017-12-23

18 деца от различни етнически общности и уязвими групи от населението вече посещават новата група в Детска градина “Пролетна дъга“ в Шумен. Със средства по проект на Община Шумен в рамките на Програма ЗОВ (Здраве и образование на всички), изпълнявана с финансовата подкрепа на Българо-швейцарската програма за сътрудничество, изцяло са обновени спалното помещение, занималнята, кухнята и санитарните възли на новата група. Направен е основен ремонт и е монтирано ново оборудване. Нови легла, пейки, цветни шкафове и библиотеки за дидактични материали, бюра, масички и столчета правят обстановката привлекателна и много приятна както за децата, така и за техните родители.

Главният учител Ивелина Пенчева разказва, че близо 17 години тази група е била затворена заради липса на деца. “Всичко в тази част на сградата беше крайно амортизирано и неизползваемо. Детската градина е за шест групи, но имахме само пет. След ремонта вече има и деца, и родители, които с желание идват тук”, споделя учителката.

Децата са тук и благодарение на подкрепата, която получават  семействата в училищата за родители, в уикенд и летните училищата за по- успешно родителство. Една от целите на проекта „Взаимодействието с общността – фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция” е да бъдат обхванати децата от всички уязвими групи в тази район, обясняват педагозите.

Със средства по проекта са обновени външните тоалетни, изградени са  нова спортна площадка в двора на детската градина и зала за срещи с родители в сградата. Цялостно реновиран е медицинският кабинет, а оборудването в него е подменено със средства, осигурени от Община Шумен.

See more

На куклен театър заедно с мама

2017-10-23

В неделен слънчев ден в средата на октомври деца от Куклен бяха на куклен театър в Пловдив. За повечето от тях това бе първо посещение  на театрално посещение и първа среща с героите на приказката ”Снежанка и седемте джуджета” на братя Грим.

Театралното преживяване бе организирано от Фондация „Инди Рома 97“, партньор в  Куклен по проекта на Програма ЗОВ „Всички заедно: за по-добро образование и здраве“. От фондацията организираха и транспорта.

С децата си на театър дойдоха и майките им и така кукленото представление се превърна в семейно събитие.  Деца и майки заедно се вълнуваха съпреживяваха  съдбата на приказните герои. Времето на представлението премина неусетно. На път за вкъщи всички обсъждаха приказните герои – злата мащеха, красивата Снежанка и малките джуджета. Те с нетърпение очакват своите следващи срещи с театралните постановки по любими детски приказки.

Посещението на културни събития, като театрални и куклени представления, опера и концерти, е една добра възможност за преодоляване на ограниченията налагани от сегрегирания начин на живота на голяма част от ромските общности у нас. А споменът за посетеното културно събитие става още по-силен, когато преживяването е споделено между деца и родители.

See more

Contest for appointment of education mediators in Municipality of Shumen

2017-04-11

The project of Shumen Municipality“Interaction with the community – a factor for a better future and successful integration” under the ZOV Programme is looking for three education mediators. Two education mediators will be working for the Kindergarten “Proletna Daga” in Shumen and one – for Primary School “Hristo Botev” in the village of Ivanski.

„The position of an education mediator requires applicants to have good understanding about the social problems of the community, knowledge about the parents’ groups and competence to guide the children towards better education, socialization and integration, as well as communication skills", says Hristina Baeva, Team Leader of Shumen Project.

The deadline for submission of documents is 28 April 2017.

The procedure is organized in two stages: reviewing of applicants’ documents and conducting of interviews with the shortlisted candidates.

 

See more

Здравни кабинети и ремонтирани стаи за детски занимания в Русе

2017-02-27

Ремонтирани помещения за здравни кабинети и за детски занимания бяха официално открити днес в сградата на Детска градина „Ралица“ в кв. „Тракция“ - Русе.

На първия етаж се помещават два здравни кабинета (АГ и на общопрактикуващ лекар/педиатър), кабинет на здравен медиатор и зала за  работа с родители и здравно образование. Кабинетите са новост за „Тракция“, досега в квартала няма регистрирана практика на общопрактикуващ лекар. На втория етаж са ремонтираните помещения за една полудневна и за една целодневна група за деца от 3-5 години.

Ремонтът бе извършен в рамките проекта на Община Русе по Програма ЗОВ (Здраве и образование за всички), изпълнявана с финансовата подкрепа на Българо-швейцарската програма за сътрудничество.  Също така, здравните кабинети бяха обзаведени и оборудвани по ЗОВ.

Понастоящем заниманията в сградата се посещават от 10  деца от полудневната група и 6 - от целодневната. Нает е здравен медиатор, който заедно с местни партниращи неправителствени организации работеше в „Тракция“, за да представи на ромското население новите ремонтирани кабинети и детската градина. Двама лекари, които ще преглеждат в новите кабинети, са вече определени и започват работа тази седмица.

С децата в новоремонтираните помещения ще работят опитни педагози. Предвидена е и работа с родителите, за да окуражават и стимулират децата си да посещават заниманията – първо в градината, а после и в училище. За целта е разработен специален педагогически наръчник за работа с деца и родители.

Очаква се около 25 деца да посещават двете детски групи в близките месеци в резултат от популяризирането на новите възможности в градината. Полудневната група с 8 деца е нова инициатива, която се оказа привлекателна за ромите и се очаква броят на децата да расте. По програмата са назначени педагог и логопед.

„Продължаваме да работим за бъдещето на нашите деца и да създаваме необходимите условия да растат здрави и щастливи “, заяви кметът на Русе Пламен Стоилов на официалното откриване. Ирина Файон, ръководител на Звеното за управление на Програма ЗОВ, изрази задоволството си от от съвместната работа с Община Русе, която изпълнява проекта за социалното включване на роми и други уязвими групи с девет партньори. „В детската градина в „Тракция“ имаме двоен успех и положихме двойно повече усилия, тъй като едновременно ремонтирахме и обзавеждахме и медицински кабинети, и детска градина“, отбеляза Ирина Файон.

 

Вижте тук интервю с Ирина Файон, ръководител на Програма ЗОВ и Мариела Личева, координатор по проекта в Русе за БНТ 2
Вижте и репортаж на БНТ 2

See more

Contest for the appointment of health mediators

2017-02-06

The Project for social inclusion of Roma and other vulnerable groups in Ruse announced a contest for two positions for health mediators: one for Ruse Municipality and one for the Municipality of Borovo. The two mediators will be appointed on full-time positions until the closing of the project implemented under ZOV (Health and Education for All) Programme.

The health mediators are expected to work for the implementation of the health-prevention activities and to participate in the awareness-raising campaigns that will be conducted in the Roma communities in Ruse and Borovo. They will also assist people from the minorities for access to health and social services. The health mediators function as intermediaries between the vulnerable groups and the healthcare and social services. They will assist for the overcoming of cultural barriers between the people from the minorities and the institutions.


The competition is organized in two stages: reviewing of applicants’ documents and conducting of interviews with the shortlisted candidates. The requirements to the candidates are to have background in a vulnerable community, to know the health and social issues of the community, to speak the community language (Roma and/or Turkish) and to have very good communication skills.


The deadline for submission of documents is 24 February 2017.

See here the announcement (in Bulgarian)

For more information:
Ruse Municipality  – Nevena Encheva, Technical assistant:  082 881 812
Vetovo Municipality - Diana Stoycheva, Project coordinator in Vetovo: 0879 334  815

See more

Short name of the Programme

2016-07-08

Short name of the Programme

See more