2018-04-23
Фондация „Пловдив 2019“, партньор по проекта на Програма ЗОВ в Пловдив, организира второ по ред целодневното обучение-семинар за педагози, работещи с ромски деца в кв. Столипиново. В обучението „Методи за обучение и работа в мултикултурна среда” участваха учители, назначени по Програма ЗОВ.
В първата част на обучението „Децата в семейството и общността“ участниците обсъждаха различни теми и въпроси разположени в кръг, като целта бе да се предразположат към взаимно изслушване, споделяне на проблемите и търсене на общи решения. Изслушването и комуникацията, която кръгът зададе, бе метод, използван от обучителите, за да покажат на практика как общуването по наглед всекидневни теми, връзки и случки, повишава степента на доверие и може да се използва за преодоляване на бариери и граници в общуването в клас. Пример за същото бе и игровият модел, на който обучителите от Фондация „Пловдив 2019“ залагаха между сесиите както като метод за отмора, така и като пример, който може да се приложи по време на учебен час. Целта бе да се покаже как движението в класната стая и излизането извън рамките на обичайните подходи за обучение могат да сближат ученици и учители и да повишат като цяло интереса на учениците към учебните занимания.
Цялостната работа в този панела бе насочена към фокусирането върху комуникацията и общуването като значимост и задължителен метод по време на работа и обучение. Антрополозите провокираха дискусии, задаваха примери, които да повишат чувствителността към различието и да представят различни гледни точки по примери в общността и отвън нея. Всички отделни презентирани игрови формати, аналитични и практически похвати могат да се приложат по време на работата на учителите и да подобрят контакта и ефективността на комуникацията с децата – един от основните проблеми, които самите учители идентифицираха по време на обучението.
Втората част на обучението, която бе с практическа насоченост, бе модерирана от представители на Сдружение „Детска архитектурна работилница“. Тя се състоеше от модули с практически задачи от областта на архитектурната история, музиката (като средство за мултикултурно общуване), литературата. Всички представени по време на обучението практически задачи позволяват преподаването на различни предмети от образователната програма да се случват динамично и да създава интерес у децата. Използването на презентираните похвати би повишило вниманието и концентрацията, достъпа до информация и любопитството, запаметяването и споменът под формата на изработени материални предмети. Бе подчертано, че материалите, които се използват при практическите задачи, са средство за достигане до деца, с които комуникацията е затруднена, като в същото време създават памет и отговорност към създаденото от самите тях.
Обучението приключи с презентацията на шведския филм HOME/DOM/CASA, който представя пример за включването на деца в творчески проект и начините, по които този процес протича – отношения, методи, етапи, представяне, обратна връзка.
2019-05-03
Представители от Екипа за управление на проекта на Община Шумен, изпълняван по Програма ЗОВ, имаха пътуването до района на Програмата в Пловдив за представяне на резултатите от работата и обмяна на добри практики. В групата имаше образователни медиатори и педагози от ДГ „Пролетна дъга“ и Обединеното училище „Хр. Ботев“ в село Ивански, а пътуването бе организирано от Шуменския университет „Епископ Константин Преславски“.
Домакините от СУ „Найден Геров“ в пловдивския квартал Столипиново разказаха за своята работа с деца и възрастни от уязвимите групи. Споделеният опит беше изключително полезен по отношение на обхвата и задържането на децата и учениците в училище.
Ползотворна бе и срещата на образователните и здравните медиатори, които работят по проекта в двете общини. Те обсъдиха успехите, но и проблемите, които срещат в своята работа с целевата група за създаване на по-лесен достъп до здравни услуги, както и идеите и възможностите за устойчивостта в бъдеще.
За педагозите в сферата на предучилищното образование интерес предизвика споделеният опит за прилагане на иновативни педагогически подходи в работата с децата в ранна детска възраст с цел мотивация, развитие и социализация. Един от важните аспекти в работата на педагогическите екипи е прилагането на ефективни подходи за привличане на родителите, които да се превърнат в партньори на училището за привличане на децата и задържането им в образователната система.
2019-04-29
Преди активния туристически сезон, когато търсенето на работна ръка се увеличава значително, в новооткрития Образователен център в кв. „Столипиново“ - Пловдив, изграден по проекта на Община Пловдив в рамките на Програма ЗОВ, бе организирана здравно – образователна кампания по въпросите на трафика на хора, сексуалната и трудова експлоатация с ученици от 8-мите класове от СУ „Найден Геров“.
Темата беше представена от секретаря на местната комисия за борба с трафика на хора в Пловдив Таня Иванова. Тя обърна внимание на няколко прости, но животоспасяващи правила, които всеки млад човек, който напуска страната или приема примамливи условия за работа дори в България, трябва да знае: винаги да се проверява лицензирана ли е фирмата, която посредничи за работа в чужбина; да се поддържа връзка с близките като преди заминаването си уточнят дума или фраза, която ще служи за сигнал за помощ; да не си предават личните документи на друго лице под никакъв предлог.
Учениците получиха и брошури с информация за начините на попадане в трафик чрез Интернет сайтове и с безплатния телефон за помощ в целия Европейски съюз 080020100.
В дискусията с участието на здравните и образователните медиатори се включи и Мира Дончева – координатор в новооткрития Здравен център по проекта. Тя подчерта, че трафикът на хора, свързан с трудова и сексуална експлоатация, поражда и здравни проблеми, тъй като в повечето случаи води до непреодолими психически и/или физически травми.