2017-11-23
Тази есен деца и родители от ромски произход от в град Куклен участват ентусиазирано в различните образователни дейности, организирани от експертите на фондация “Инди-Рома 97” в рамките на проект „Всички заедно: за по-добро образование и здраве“ на Програма ЗОВ.
С ромските деца се провеждат редовни занимания по рисуване и приложни изкуства. Темите на тези извънкласни срещи са съобразени с учебното съдържание за съответната възрастова група. Под формата на игри и различни творчески дейности децата се научават да заобичат училището и да го възприемат като място, където се случват интересни неща. Така например, във връзка с учебната тема за плодовете и зеленчуците, децата изработиха модели от пластелин. С природни материали като сухи листа, клонки и цветя те създадоха красиви картини. Рисуването с моливи и пастели е също едно от любимите занимания на участниците в извънкласните прояви.
Предстои най-интересните и оригинални творби на ромските деца да бъдат включени в една от изложбите, които ще бъдат организирани по проекта.
Експертите на фондация „Инди-Рома 97“ работят както с децата, така и с техните родители. В средата на ноември в Образователния център на фондацията в град Куклен се проведе групова среща с ромски родители. Целта на срещата бе да се обсъдят с родителите различни методи за допълнително мотивиране на техните деца за по-активно участие в учебния процес. В събитието участваха 15 жени, чийто деца (или внуци) са включени в дейности по проекта (допълнително обучение по български език и занимания по интереси). Участващите в срещата се обединиха около мнението, че не трябва да има рязко отделяне, дори пропаст, между дома, градината и училището. В тази връзка учители и родители трябва да работят заедно, в партньорство, да споделят информация, идеи, мнения, да вземат заедно важните решения, които касаят децата, да споделят грижата за тях.
По време на срещата бе решено по-често да се организират различни прояви – състезания, викторини, игри и други занимания – в които да участват съвместно родители и деца. Специално внимание следва да се отдели и на включването на бащите в общи дейности с техните деца. Така например, бащите биха могли да участват заедно с децата в различни спортни прояви. Освен това, от фондация „Инди-Рома 97“ планират да организират специални прояви, по време на които поканените бащи да представят своите професии или да разкажат за друг свой интересен житейски опит извън дома.
По време на срещата с родителите бе подчертано, че е изключително полезно за самите родители, когато участват активно в учебния процес заедно със своите деца. Помагайки на децата си, родителите извличат полза за самите себе си, особено ако някога са имали трудности в училище или все още изпитват затруднения в писането, смятането, ползването на компютър или пък не владеят добре български език. В тази връзка бе предложено родителите да участват в организираните по проекта четения на приказки и драматизации по детски книжки, тъй като тези занимания биха били от полза за подобряване на техните умения за активно ползване на български език.
2019-05-03
Представители от Екипа за управление на проекта на Община Шумен, изпълняван по Програма ЗОВ, имаха пътуването до района на Програмата в Пловдив за представяне на резултатите от работата и обмяна на добри практики. В групата имаше образователни медиатори и педагози от ДГ „Пролетна дъга“ и Обединеното училище „Хр. Ботев“ в село Ивански, а пътуването бе организирано от Шуменския университет „Епископ Константин Преславски“.
Домакините от СУ „Найден Геров“ в пловдивския квартал Столипиново разказаха за своята работа с деца и възрастни от уязвимите групи. Споделеният опит беше изключително полезен по отношение на обхвата и задържането на децата и учениците в училище.
Ползотворна бе и срещата на образователните и здравните медиатори, които работят по проекта в двете общини. Те обсъдиха успехите, но и проблемите, които срещат в своята работа с целевата група за създаване на по-лесен достъп до здравни услуги, както и идеите и възможностите за устойчивостта в бъдеще.
За педагозите в сферата на предучилищното образование интерес предизвика споделеният опит за прилагане на иновативни педагогически подходи в работата с децата в ранна детска възраст с цел мотивация, развитие и социализация. Един от важните аспекти в работата на педагогическите екипи е прилагането на ефективни подходи за привличане на родителите, които да се превърнат в партньори на училището за привличане на децата и задържането им в образователната система.
2019-04-29
Преди активния туристически сезон, когато търсенето на работна ръка се увеличава значително, в новооткрития Образователен център в кв. „Столипиново“ - Пловдив, изграден по проекта на Община Пловдив в рамките на Програма ЗОВ, бе организирана здравно – образователна кампания по въпросите на трафика на хора, сексуалната и трудова експлоатация с ученици от 8-мите класове от СУ „Найден Геров“.
Темата беше представена от секретаря на местната комисия за борба с трафика на хора в Пловдив Таня Иванова. Тя обърна внимание на няколко прости, но животоспасяващи правила, които всеки млад човек, който напуска страната или приема примамливи условия за работа дори в България, трябва да знае: винаги да се проверява лицензирана ли е фирмата, която посредничи за работа в чужбина; да се поддържа връзка с близките като преди заминаването си уточнят дума или фраза, която ще служи за сигнал за помощ; да не си предават личните документи на друго лице под никакъв предлог.
Учениците получиха и брошури с информация за начините на попадане в трафик чрез Интернет сайтове и с безплатния телефон за помощ в целия Европейски съюз 080020100.
В дискусията с участието на здравните и образователните медиатори се включи и Мира Дончева – координатор в новооткрития Здравен център по проекта. Тя подчерта, че трафикът на хора, свързан с трудова и сексуална експлоатация, поражда и здравни проблеми, тъй като в повечето случаи води до непреодолими психически и/или физически травми.